Going stealth. En toch ook weer helemaal niet. Deze All-Black Beauty betreft een uniek (!) samengestelde Porsche 992 GT3 Touring waarvan de kleurstelling zegt dat hij helemaal niet wil opvallen, maar daarom juist wél doet. De inktzwarte uitdossing (inclusief Touring exterieurpakket) geeft de hardcore Elfer namelijk een mystiek randje, als een echte Batmobile. Ook de combinatie met carbon exterieurdetails, zwarte sportuitlaten en dito zijdeglans gespoten Centerlock wielen maken deel uit van deze ‘stealth spec’ 911 GT3. Opties die deel uitmaken van het waanzinnige uitrustingsniveau van onze Porsche zijn onder andere een front liftsysteem, adaptieve sportstoelen Plus, een uitgebreid leder + carbon interieurpakket, achterasbesturing, Park Assistent met camera, Sport Chrono, keramische remmen PCCB, PASM, PDLS+ en PTV+. Scroll vooral verder voor de complete lijst met extra’s, want nog lang niet alles is gezegd over deze 510 pk sterke laagvlieger…
Lees verderPorsche 911 4.0 GT3 Touring
Going stealth. En toch ook weer helemaal niet. Deze All-Black Beauty betreft een uniek (!) samengestelde Porsche 992 GT3 Touring waarvan de kleurstelling zegt dat hij helemaal niet wil opvallen, maar daarom juist wél doet. De inktzwarte uitdossing (inclusief Touring exterieurpakket) geeft de hardcore Elfer namelijk een mystiek randje, als een echte Batmobile. Ook de combinatie met carbon exterieurdetails, zwarte sportuitlaten en dito zijdeglans gespoten Centerlock wielen maken deel uit van deze ‘stealth spec’ 911 GT3. Opties die deel uitmaken van het waanzinnige uitrustingsniveau van onze Porsche zijn onder andere een front liftsysteem, adaptieve sportstoelen Plus, een uitgebreid leder + carbon interieurpakket, achterasbesturing, Park Assistent met camera, Sport Chrono, keramische remmen PCCB, PASM, PDLS+ en PTV+. Scroll vooral verder voor de complete lijst met extra’s, want nog lang niet alles is gezegd over deze 510 pk sterke laagvlieger…
Exterieur
De GT3 is de meest pure Porsche 911. En dat is precies wat deze 992 uitstraalt. Hoewel de toevoeging ‘Touring’ duidt op een minder uitbundige achtervleugel, doet de rest van de aankleding juist Stealth Bomber-achtig aan. Kortom, een hoogvlieger zonder vleugels. Luchtgeleiders, bumperspoilers, diffusor; meer dan bij welke andere Elfer ook staat bij de GT3 alles in het teken van performance. Kleur zou enkel afleiden, moet de oorspronkelijke eigenaar gedacht hebben. De Diepzwart metallic gespoten sportcoupé beschikt namelijk over een Touring exterieurpakket in de kleur zwart en staat op zijdeglans 20 / 21 inch GT3 Centerlock wielen inclusief Neodyme design met daarachter hoogglans zwarte remklauwen die zich vastgrijpen in keramische remmen. Ook andere details ontkwamen niet aan een mysterieus tintje: eindstukken van de sportuitlaat, Privacy Glass en zelfs de Matrix LED-koplampen zijn donkergetint. Aan consistentie geen gebrek! En is het niet donker gelakt, dan is het wel donker van nature: dak en spiegels zijn namelijk gemaakt van carbon!
Interieur
Binnenin zet deze duistere trend zich voort: adaptieve sportstoelen Plus zijn bekleed met zwart leder. Hetzelfde geldt voor de stuurkolom, het complete dashboard en de afwerking van de portieren – als onderdeel van het uitgebreide lederpakket. Uitgebreid is tevens het matte carbon interieurpakket: dashboardlijsten én dorpellijsten hebben deze lichtgewicht finish. Porsche logo’s in hoofdsteunen, de middenarmsteun én in de LED-deurverlichting herinneren inzittenden eraan in welk wapen ze hebben plaatsgenomen. Veel tijd om onderuitgezakt naar boven te staren heeft u niet achter het deels met carbon afgewerkte sportstuurwiel. Maar wie toch even een blik naar boven werpt om de exclusieve ambiance van de Porsche 992 GT3 op te snuiven, zal ook opvallen dat de alcantara hemelbekleding is doorgetrokken tot en met de zonnekleppen. De Sport Chrono compass in Darksilver geeft op geraffineerde wijze aan waar het naartoe gaat met al die racy opsmuk. Voet bij de aluminium sportpedalen en klaar om gelanceerd te worden…
Opties & extra’s
Positie is alles op een circuit waar het moeilijk inhalen is. Ga er dus maar goed – correctie: uitstekend voor zitten in de verwarmde, 18-voudig elektrisch verstelbare adaptieve sportstoelen Plus. Andere opties die u helpen aan een nieuw track record zijn het 10 mm verlaagde PASM onderstel (Porsche Active Suspension Management), Porsche Torque Vectoring Plus (PTV+), Porsche Ceramic Composite Brakes (PCCB), achterasbesturing, een sportuitlaatsysteem en natuurlijk het Sport Chrono pakket. Matrix LED-koplampen met Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS+) voorkomen dat u van het gas moet zodra de nacht valt. Meer voorbereid op huis-tuin-en-keuken gebruik zijn Park Assistent inclusief achteruitrijcamera, Bose Surround Sound en een Licht Design pakket. Ter compensatie van het onderstel dat 1 cm dichter boven het asfalt ligt, monteerde Porsche een front liftsysteem op de 911 GT3 Touring. Geen overbodige luxe, kunnen we alvast verklappen…
Techniek & performance
Op snelheid lijkt de Elfer zich meer en meer vast te bijten in de grijze ondergrond. Bovengenoemde hulpsystemen maken de Porsche 992 GT3 dé stabiele factor in supercar land. Letterlijk. Onder luid geroffel van een karakteristieke 6-cilinder boxermotor, perst de ‘mildere’ Touring exact evenveel paarden uit het 4,0 liter blok als de non-Touring. En dat allemaal op de ouderwetse manier: de GT3 heeft namelijk, in tegenstelling tot andere versies van de moderne 911, géén turbo! Via een 7-traps PDK-automaat worden enkel de achterwielen aangedreven, wat het pure gevoel nóg verder aanjaagt. Een voordeel ten opzichte van de handbak is dat de 0-100 km/h sprint een halve seconde korter duurt: slechts 3,4 tellen heeft de Touring ervoor nodig. Ook de topsnelheid van 318 km/h is exact gelijk aan die van de gevleugelde GT3. Wie knalt er straks als eerste door de geluidsbarrière in onze stealth-Elfer?
Met vriendelijke groet,
team Prins.
6.7 Speed | Brodgar metallic | NL-auto
€ 149.500
3.0 TDV6 Autobiography | Panoramadak | Meridian
€ 36.950
6.0 GTB Fiorano F1 | Carbon interior | Daytona seats
€ 129.500