Betaalbaar Maserati rijden: bij sommigen klinkt het tegenstrijdig in de oren, maar het schijnt te kunnen. Moet u wel eerst even langs Prins, want daar staat een uitstekend onderhouden Quattroporte 4.2 Sport GT te glimmen met 400 pk en ruim 3 ton ervaring. U leest het goed: 3 ton. Waar het voor anderen een reden is om verder te kijken, snapt de echte fan de meerwaarde van een drietand met zo’n kilometerstand. Dit lukt namelijk alleen als er heel veel liefde in is gestoken! En alles wat liefde krijgt groeit, net als de glimlach op uw gezicht zodra de atmosferische 8-cilinder van zich laat horen en de Maserati QP soepel door zijn 6 automatische versnellingen jaagt. Ook met vlot accelereren en scherp sturen heeft deze Italiaanse volbloed limousine geen enkel probleem. Kortom, een schoolvoorbeeld van wat goed onderhoud met een auto doet. In het bijzonder met een auto als de Maserati Quattroporte 4.2 Sport GT.
Lees verderMaserati Quattroporte 4.2 Sport GT DuoSelect Blu Oceano
Betaalbaar Maserati rijden: bij sommigen klinkt het tegenstrijdig in de oren, maar het schijnt te kunnen. Moet u wel eerst even langs Prins, want daar staat een uitstekend onderhouden Quattroporte 4.2 Sport GT te glimmen met 400 pk en ruim 3 ton ervaring. U leest het goed: 3 ton. Waar het voor anderen een reden is om verder te kijken, snapt de echte fan de meerwaarde van een drietand met zo’n kilometerstand. Dit lukt namelijk alleen als er heel veel liefde in is gestoken! En alles wat liefde krijgt groeit, net als de glimlach op uw gezicht zodra de atmosferische 8-cilinder van zich laat horen en de Maserati QP soepel door zijn 6 automatische versnellingen jaagt. Ook met vlot accelereren en scherp sturen heeft deze Italiaanse volbloed limousine geen enkel probleem. Kortom, een schoolvoorbeeld van wat goed onderhoud met een auto doet. In het bijzonder met een auto als de Maserati Quattroporte 4.2 Sport GT.
Exterieur
Dromen over dobberen op een diepblauwe oceaan is bijna net zo mooi als dromen over een Maserati. Met deze Quattroporte worden beide dromen min of meer realiteit, dus kiezen hoeft niet meer. Het Blu Oceano lakwerk is namelijk niet alleen geïnspireerd door de mooiste wateren, het is er ook naar vernoemd. Uzelf verliezen in de schoonheid van deze charismatische Italiaan is dan ook net zo eenvoudig als kopje ondergaan op een luchtbed tijdens een plotselinge overgang van eb naar vloed. De topklasse 4-deurs (Quattroporte op z’n Italiaans) limousine staat op 20 inch grote 7 Spoke designwielen en maakt daarmee een extra solide indruk. De Rosso remklauwen erachter zeggen iets over het ware sportwagen-DNA van de QP, net als de 4 uitlaateindstukken overigens. De oplettende toeschouwer heeft de rode strepen in het Maserati logo vast ook al wel gespot: kenmerkend voor de Sport GT versie, zoals de rood omrande emblemen in de portierlijsten kunnen bevestigen.
Interieur
Binnenin de oceaanblauwe QP treft u een zee aan ruimte; hoe toepasselijk. Grigio Ghiaccio lederen stoelen, deurpanelen + onderzijde dashboard maken een goed verzorgde indruk. Op het Nero lederen stuurwiel en de Grigio Medio bovenzijde van het dashboard (dezelfde grijstint als de contrasterende biesjes op de stoelen) valt eveneens weinig af te dingen. De hemelbekledig is licht van kleur, de wijzerplaten in het analoge instrumentenpaneel zijn – geheel volgens Maserati traditie – donkerblauw. Zeer chic. Geperforeerde aluminium sportpedalen en verchroomde schakelflippers leggen het accent op sportiviteit. Geheel terecht overigens, als we naar de performance en – met name – de rijbeleving kijken. Het romantische idee om uzelf te laten chauffeuren in de Quattroporte Sport GT als in een directiewagen kan dus snel de prullenbak in, want uiteindelijk wilt u maar één ding in een rijdersauto pur sang: rijden.
Opties & extra’s
Uiteraard wil al die sportiviteit natuurlijk niet zeggen dat u geen comfort mag verwachten in deze luxe limousine. Integendeel: Maserati monteerde een elektrisch bedienbaar schuif-/kanteldak; interessant tijdens ritten in tunnels bijvoorbeeld (herinnert u zich de beroemde scène uit Intouchables nog?). Wie de schreeuwende V8 niet op zijn donder geeft heeft nog steeds luisterplezier dankzij het Bose audiosysteem. Een navigatiesysteem, elektrische stoelverstelling inclusief geheugenfunctie en een elektrisch zonnescherm achter kunt u eveneens afvinken, voor het geval meer privacy wenselijk is of u zich enkel door deze mooie machine wilt laten verblinden en niet door een vuurbal.
Techniek & performance
Dan hét onderdeel waarmee de Maserati Quattroporte zich onderscheidt van alle andere berlina’s: de techniek. En dan vooral ook de beleving die daarbij hoort. De typische huil van de 8-cilinder komt niet uit de lucht vallen: het V8-materiaal (non-turbo!) voorin is namelijk afkomstig van Ferrari. Toch sympathiek van de iconische sportwagenfabrikant dat ze hun mechanische meesterwerk wilden uitlenen aan deze elegante topklasse limo. Begrijpt u meteen waar die sportwagentrekjes vandaan komen: 0 naar 100 km/h kan binnen iets meer dan 5 seconden en de topsnelheid ligt op 270+ km/h. Zeg maar dag tegen die afgeregelde Duitsers op de Autobahn! En u doet het nog in stijl ook. Maserati stijl. De Sport GT perst 400 paarden uit het V8-blok, stuurt deze via een 6-traps DuoSelect automaat naar de achterwielen en steekt vervolgens zijn potentie niet onder stoelen of banken. De (verslavende!) sound wint het continu van het verstand. Maar ja, als u een aankoop wilt doen met uw verstand, zou u eerder naar een nieuwe(re) 4-cilinder turbomotor kijken, toch? Het leven draait om leuk, verstandig of niet.
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo.
Volante 5.2 V12 Superleggera | Veel carbon! | Bang & Olufsen | Sports Plus stoelen | 360cam
€ 289.500
Sportback 55 TFSI e S edition Competition | Full option | Pano-dak | Bang&Olufsen | Carplay
€ 59.500
4.7 MC Stradale | 1 of 497 | Carbon seats | Collectors-item
€ 104.500