Vandaag staat de hele dag het raam open bij Prins. De reden: alle superlatieven worden naar buiten gegooid. Dit heeft niets te maken met ondankbaarheid, maar enkel met het feit dat er in de hele wereld geen begrip is dat de Ferrari SF90 Stradale voldoende eer aan doet. Woorden schieten tekort, en dus richten we ons tot de cijfers: de plug-in hybride hypercar perst een duizelingwekkende 1.000 paarden uit de dubbel geblazen Ferrari V8-motor en lijkt daarmee van een andere wereld. Dit specifieke exemplaar is met 1.170 km op de klok nog niet eens warmgedraaid. De vele carbon elementen in zowel het in- als het exterieur maken ‘m daarentegen gereed voor het zetten van nieuwe ronderecords. Het zou ons dan ook niets verbazen als F1-superster Charles Leclerc hier binnenkort op de deur klopt om zijn single seater te verruilen voor deze two seater. Het is een BTW-auto, dus misschien dat zijn werkgever ‘m op de zaak kan zetten? Strategisch gezien een uitstekende keuze, denken we…
Lees verderFerrari SF90 Stradale Giallo Triplo Strato
Vandaag staat de hele dag het raam open bij Prins. De reden: alle superlatieven worden naar buiten gegooid. Dit heeft niets te maken met ondankbaarheid, maar enkel met het feit dat er in de hele wereld geen begrip is dat de Ferrari SF90 Stradale voldoende eer aan doet. Woorden schieten tekort, en dus richten we ons tot de cijfers: de plug-in hybride hypercar perst een duizelingwekkende 1.000 paarden uit de dubbel geblazen Ferrari V8-motor en lijkt daarmee van een andere wereld. Dit specifieke exemplaar is met 1.170 km op de klok nog niet eens warmgedraaid. De vele carbon elementen in zowel het in- als het exterieur maken ‘m daarentegen gereed voor het zetten van nieuwe ronderecords. Het zou ons dan ook niets verbazen als F1-superster Charles Leclerc hier binnenkort op de deur klopt om zijn single seater te verruilen voor deze two seater. Het is een BTW-auto, dus misschien dat zijn werkgever ‘m op de zaak kan zetten? Strategisch gezien een uitstekende keuze, denken we…
Exterieur
Panoramische vergezichten, historische vondsten, architectonische hoogstandjes, wereldberoemde supermodellen; alles en iedereen verbleekt met deze Ferrari SF90 Stradale in het vizier. Het two-tone Giallo Triplo Strato / Nero DS 1250 bodywork is al net zo supersonisch als de performance van de Italiaanse hypercar. Wat ook meehelpt natuurlijk is het meesterlijke design van de SF90: de styling is een Ferrari F8 Tributo in het kwadraat. Kortom, voorbij de perfectie. Geheel in stijl van het Nero dak werden er zwarte uitlaateindstukken en dito Novitec wielen gemonteerd inclusief carbon naafkapjes en erachter hoogglans zwarte remklauwen. Meer koolstofvezel is er in de vorm van een frontlipspoiler onderaan weerszijden van de voorbumper, een diffusor en ook de sideskirts zijn “carbon made”. Meest opvallende is en blijft echter de primaire carrosseriekleur bestaande uit 3-laags Ferrari geel. Of ook wel Giallo Triplo Strato in mooi Italiaans. De 4e laag staat op naam van de Scuderia emblemen op de voorste schermen. Verder onderscheidt de Ferrari SF90 zich aan de hand van bizar scherpe lijnen gecombineerd met charmante rondingen. De dubbele uitlaat is extreem hoog geplaatst, zelfs boven de kentekenplaat. Verder lijken de splitters en lichtunits van een andere planeet. Een aerodynamisch wonder op papier, een visueel meesterwerk voor het oog.
Interieur
Vorm volgt functie in de SF90 Stradale cockpit. En dat is geheel terecht, want een F1-coureur wil ook liever dat het snel gaat in plaats van comfortabel. Porpoising is deze Ferrari echter vreemd. U wordt dus enkel lateraal door elkaar geschud op het circuit. Gelukkig is de SF90 op alles voorbereid en bieden de Carbon Racing Seats uitstekende zijdelingse steun. Lederen “kussentjes” in de hoofdsteunen voorkomen een al te harde landing van uw hoofd zodra de rechtervoet naar beneden rust. Gestikte Cavallino logo’s in Giallo laten een onuitwisbare indruk achter. Bijna letterlijk. Ook het afgevlakte carbon stuurwiel inclusief bijpassende schakelpaddles + LED Shift Indicator drukt zijn stempel op de volbloed prestaties van de Ferrari SF90 Stradale. Verder is er volop Nero Alcantara, afgewerkt met speciale Giallo contraststiksels en dito middenbanen aan boord van de hyper-hybride. Het 16 inch grote digitale instrumentarium bevestigt dat we de tijd van stopwatches al ver achter ons hebben gelaten. Baanrecords worden toch ook allang niet meer zo gemeten?
Techniek & performance
Feitelijk is de SF90 een eerbetoon aan Ferrari’s 90-jarig bestaan. Maar omdat de F1-bolide van Leclerc uit het jubileumjaar over dezelfde naam beschikt, krijgt die van ons de toevoeging “Stradale”. Klinkt logisch, toch? We sluiten echter niet uit dat menig lid van de Scuderia stal droomt van een ruil tussen de Formula auto en deze straatlegale PHEV-racer. Want in dat geval kunnen er banden worden gewisseld zonder dat het meteen punten kost. Als een soort van “vrije pitstop”. De extra tijd die hiervoor wordt genomen kan makkelijk worden ingehaald door de 4,0 liter V8 bi-turbo op de toppen van zijn kunnen te laten presteren: accelereren van 0 naar 100 km/h neemt immers slechts 2,5 (!) seconden in beslag, 0-200 km/h duurt 6,7 seconden en de topsnelheid in versnelling 8 ligt op 340 km/h. In één woord: absurd! De Ferrari SF90 Stradale lijkt dus weinig last te hebben van “drag”, terwijl er tegelijkertijd geen maat staat op de wegligging: bij 250 km/h wordt er maar liefst 390 kg aan downforce gewonnen. Klinkt als een droomcombinatie? Wacht maar tot u de 1000 pk / 800 Nm sterke plug-in hybride emissievrij en geruisloos langs boulevards laat cruisen. Inderdaad, de ultieme “Monaco machine” voor op én naast de baan… Toch Charles?
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo.
3.6 V8 Modena F1 | NL-auto | Daytona Seats
€ 79.500
3.9 V8 HELE | Daytona Racing Seats | Veel carbon! | Lift | Camera | Alcantara int. | Pass. display
€ 399.500
300pk MHEV | Sonus Faber | Driver Assistance Pack | 1e eig | Blu Intenso
€ 84.500