Enzo Ferrari wist wel hoe hij iemand moest eren. De Ferrari Dino 308 GT4 2+2 Coupé is een rechtstreekse verwijzing naar zijn overleden zoon. Dit beeldschone exemplaar heeft een bijgeleverde historie zo compleet als dat van meneer Ferrari zelf, en de motorrevisie in mei 2021 à 13.000 euro is u bespaard gebleven. Het meest recente onderhoud dateert uit februari 2023, dus kunnen we wel stellen dat de vuurrode Dino ook technisch helemaal up-to-date is. Dat moet de (kunst)verzamelaars en fervente liefhebbers van Ferrari klassiekers toch aanspreken!
Lees verderFerrari Dino 308 GT4
Enzo Ferrari wist wel hoe hij iemand moest eren. De Ferrari Dino 308 GT4 2+2 Coupé is een rechtstreekse verwijzing naar zijn overleden zoon. Dit beeldschone exemplaar heeft een bijgeleverde historie zo compleet als dat van meneer Ferrari zelf, en de motorrevisie in mei 2021 à 13.000 euro is u bespaard gebleven. Het meest recente onderhoud dateert uit februari 2023, dus kunnen we wel stellen dat de vuurrode Dino ook technisch helemaal up-to-date is. Dat moet de (kunst)verzamelaars en fervente liefhebbers van Ferrari klassiekers toch aanspreken!
Historie
In 1976 behaalde Ferrari zijn 2e constructeurstitel op rij in de Formule 1. En ook buiten de baan was het merk met het steigerende paard succesvol. Onder andere dankzij deze 308 GT4: een 8-cilinder aangedreven 2+2 Coupé getekend door Bertone. Het was de eerste keer dat de Italiaanse topdesigner verantwoordelijk was voor de schetsen van een serieproductiemodel. Een betere boost had hij zijn ontwerpcarrière niet kunnen geven. De 4-zits Ferrari sloeg aan en ging bijna de hele wereld over. Dit specifieke exemplaar werd gekocht door de eigenaar van een Ferrari dealer in Denemarken. Daar bleken de invoerrechten echter zó hoog, dat de Dino onverkoopbaar was. Zodoende werd de auto in februari 1979 in Duitsland aangeboden en vond daar een nieuwe eigenaar. De eerste kennismaking met buurland Nederland vond plaats in 2003, waar Kroymans grip kreeg op de klassieker. Een jaar later werd het witte kenteken verruild voor een geel exemplaar. Registratiepapieren, Duitse én Nederlandse onderhoudsfacturen, tankbonnetjes (!) en ook het originele instructieboekje wordt bij de Rosso Ferrari meegeleverd. In de complete map met historie gaat u onder andere terugvinden dat er in mei 2021 zo’n 13.000 euro is gespendeerd aan een grondige motorrevisie, en dat het laatste onderhoud in februari 2023 door de specialisten van Italauto is uitgevoerd. Kortom, genoeg leesvoer om het klassieke autohart op hol te laten slaan!
Exterieur
Pininfarina moest met lede ogen toezien hoe concurrent Bertone er met de ontwerpopdracht vandoor ging. Enzo Ferrari had het volste vertrouwen in laatstgenoemde om van de naar zijn overleden zoon vernoemde 308 echt iets unieks te maken. Dat bleek geheel terecht: de Dino GT4 2+2 Coupé is een Ferrari anders dan alle anderen. Het hoekige design en de vlijmscherpe lijnen zijn synoniem aan Bertone’s creaties en dus ook aan deze. Zijn configuratie bood letterlijk ruimte aan in totaal 4 inzittenden; Enzo’s wens. De ver naar voren leunende C-stijl en het diep naar beneden duikende front veroorzaken een sterke, onmiskenbare wigvorm. Karakteristiek voor dit model zijn tevens de vlakke neus met daarin klapkoplampen geïntegreerd en het ontbreken van bumpers. De luchtroosters aan de voorzijde doen vermoeden dat de motor voorin ligt, maar niets is minder waar: Bertone had een gewaagde 2+2 opstelling bedacht in combinatie met een middenmotor. Voorzien van een vurige Rosso Corsa carrosserie en talloze exotische finesses, is er desondanks genoeg van het traditionele Ferrari recept overeind gebleven.
Interieur
Ook de cockpit ademt pure Ferrari nostalgie: de lichtbeige stoel- en hemelbekleding in combinatie met het zwarte dashboard en de Rosso vloer is bijna net zo iconisch als het steigerende paard op het zwart lederen 3-spaaks stuurwiel. De overall conditie is zeer mooi te noemen, net als het exterieur. Een veelzeggend detail is de positie van de radio die zover mogelijk naar voren is geplaatst in de lederen tunnelconsole. Het geluid uit de speakers is immers van secundair belang aan boord van een 8-cilinder sportauto. Welkome bonus zijn uiteraard de 2 extra zitplaatsen achterin. Duidelijk is dat Enzo van het ultieme Ferrari-plezier een familieaangelegenheid wilde maken. Al zat daar bij de ontwikkeling van de Dino wel een verdrietige ondertoon achter…
Techniek & performance
Het meest speciale aan de Ferrari Dino 308 GT4 blijft toch wel de 2+2 Coupé configuratie mét middenmotor én achterwielaandrijving. De eerste cijfers geven alvast iets prijs van de aandrijflijn: (bijna) 3,0 liter inhoud verdeeld over 8 cilinders. In totaal zet de Ferrari V8 zomaar 255 paarden aan het werk; genoeg om de achteras te verleiden om de voorkant voorbij te glijden. Of dat uw doel is bij de aanschaf van onze Dino betwijfelen we ten zeerste, aangezien een collectors item als deze vooral ook heel goed bewaard moet blijven… Kom langs en overtuig ons dat de historie-rijke klassieker bij u in juiste handen is.
Met vriendelijke groet,
team Prins.