Menu
Menu
Favorieten Mijn account
Mijn account
prins.nl / Aanbod / Ferrari 365 GT4 2+2 terug naar overzicht
Deel deze auto

Ferrari 365 GT4 2+2

Type
| One of 525
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
91481 km
Bouwjaar
1973
Brandstof
Benzine
Status
Verkocht
BTW Auto
Nee

Ferrari 365 GT4 2+2

Type
| One of 525
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
91481 km
Bouwjaar
1973
Brandstof
Benzine
Status
Verkocht
BTW Auto
Nee
Deel deze auto

Voorwoord

De klassieker onder de klassewagens: deze in uitstekende staat verkerende Ferrari 365 GT4 2+2 (niet te verwarren met de 365 GT4/BB) betreft een blauwe parel van een V12-machine. De origineel Italiaans geleverde, elegante 4-zitter kent een indrukwekkende historie en heeft minstens zo’n indrukwekkende aandrijflijn. Het strakke lakwerk, keurige interieur, de aantoonbare onderhoudshistorie en het zeldzame karakter (slechts 525 exemplaren werden er gebouwd) maakt dat deze klassieke Ferrari GT bovenaan menig wishlist van liefhebbers en verzamelaars prijkt. Misschien ook die van u?

Lees verder
Omschrijving
Techniek
Reviews

Ferrari 365 GT4 2+2

De klassieker onder de klassewagens: deze in uitstekende staat verkerende Ferrari 365 GT4 2+2 (niet te verwarren met de 365 GT4/BB) betreft een blauwe parel van een V12-machine. De origineel Italiaans geleverde, elegante 4-zitter kent een indrukwekkende historie en heeft minstens zo’n indrukwekkende aandrijflijn. Het strakke lakwerk, keurige interieur, de aantoonbare onderhoudshistorie en het zeldzame karakter (slechts 525 exemplaren werden er gebouwd) maakt dat deze klassieke Ferrari GT bovenaan menig wishlist van liefhebbers en verzamelaars prijkt. Misschien ook die van u?

Historie
In 1972 werd de 365 GT4 2+2 in Parijs voorgesteld als opvolger van de 365 GT 2+2. De extra “4” in de modelaanduiding verwijst naar de 4 bovenliggende nokkenassen van de 12-cilindermotor, terwijl de cijfercombinatie 365 iets zegt over de inhoud per cilinder. Indirect gold de GT4 ook als opvolger van de GTC/4, die op zijn beurt in 1971 de beroemde 365 GTB/4 “Daytona” afloste. Echter, net als de GT 2+2 heeft de GT4 2+2 meer het karakter van een comfortabele GT dan een sportcoupé. Door de jaren heen is laatstgenoemde Ferrari sterk geëvolueerd. Via de 400 GT en 412 bleef het model nagenoeg intact tot aan 1989. Van het origineel, zoals Prins ‘m aanbiedt, zijn gedurende de productieperiode tot aan 1976 slechts 525 exemplaren gemaakt. Eén daarvan bezat Prins Bernhard, die zijn groen uitgevoerde Ferrari 365 GT4 2+2 óók in 1973 liet bouwen, net als deze.
De carrière van de V12-aangedreven grand tourer op uw scherm startte in Italië, waarna een bekend en fanatiek Ferrari-verzamelaar de auto in 2016 aldaar ontdekte op een beurs en hem naar Nederland haalde. Sindsdien hebben de specialisten van Italauto trouw de service naar zich toe getrokken, hetgeen tevens de technisch perfecte staat verklaart. Facturen hiervan zijn aanwezig, evenals originele documenten als de instructieboekjes en het garantie-paspoort. Leuke bonus is een foto van de auto toen hij in Italië nog met bijpassend kenteken rondstuurde. Al met al een schitterende en kloppende Ferrari klassieker!

Exterieur
Geen Ferrari kleur zo klassiek als Blu Pozzi. Op een chique 2+2-zits GT als deze komt de donkere tint geweldig tot zijn recht. Wat ook meehelpt is dat de lak zelf in prachtige conditie verkeert. De 365 GT4 is makkelijk te onderscheiden van zijn opvolgers dankzij 3 in plaats van 2 ronde achterlichtunits per zijde. Ook de voorbumper is een stukje puurder, want een onderlipspoiler schittert door afwezigheid. Verder zitten de mistlampen verdekt opgesteld achter de spijlen van de chromen grille. Wat altijd intact is gebleven is de opdeling van de koplampunits: de knipper- en stadslichten hebben een ‘vaste’ rol in het aangezicht van de Ferrari, terwijl de dim- en grootlichten in rusttoestand verzonken zitten in de scherp ontworpen neus. Verantwoordelijk voor de klapkoplampen en de vele andere strakke stijlelementen is de Italiaanse grootmeester annex kunstenaar Leonardo Fioravanti, destijds in dienst van legendarisch designbureau Pininfarina. Hij schetste tevens de relatief ver naar achteren geplaatste cabine, scherpe knik de C-stijl en lange overhang aan de achterzijde.

Interieur & techniek
Onderhuids is de Ferrari 365 GT4 2+2 minstens zo’n schoonheid: de 4,4 liter V12 beschikt over 6 Weber carburateurs en is gekoppeld aan een handgeschakelde 5-bak. Aan boord van deze klassieker mag dus nog ouderwets hard worden gewerkt! Met een beetje transpiratie om alle 340 paarden uit de machtige 12-cilinder flink aan het werk te zetten is niets mis. Maar let u er wel een beetje op dat het nagenoeg smetteloze Beige lederen interieur niet alle zweetdruppels hoeft op te vangen? Daar is deze Ferrari namelijk écht te mooi voor… Vanachter het dunne 3-spaaks lederen stuurwiel (inclusief contraststiksels) prijken grote analoge klokken die niets dan nostalgische gevoelens doen opborrelen. Het luxueuze binnenwerk met verchroomde asbak, tuimelschakelaars en houtafwerking in de brede tunnelconsole is inderdaad echt een werkplek waar iemand als Prins Bernhard in thuishoorde. Ziet u uzelf al zitten?

Met vriendelijke groet,
Prins Classics.

Motor
4390cc 12 cilinder
Brandstof
Benzine
Vermogen
340 pk
Gewicht
1840 kg
Boek een proefrit

Ervaar de Ferrari 365 GT4 2+2

Voornaam*
Vul uw naam in
Achternaam*
Vul uw naam in
Telefoonnummer*
Vul uw telefoonnummer in
E-mailadres*
Vul uw e-mailadres in
Ga akkoord om te kunnen verzenden

Soortgelijk

€ 29.900

Alfa Romeo Spider

2.0 QV | NL-auto | 20 jaar in bezit

Prijs op aanvraag

MINI Cooper

S 1.3 | NL-auto | 1e eigenaar

€ 14.900

Advies nodig?

De gepassioneerde Prins adviseurs staan voor u klaar.

Whatsapp ons
Wim Prins
Jeroen van Kranen
Joost Bode
Quinten Immink