Porsche 911 Turbo S Cabriolet 992
Een Porsche 911 mag dan in de categorie populaire sportauto’s vallen, deze buitengewoon fraaie 992 Turbo S Cabriolet bewijst dat geen enkel exemplaar hetzelfde hoeft te zijn. De samenstelling is ingetogen en gruwelijk spannend tegelijk. Hiervoor verantwoordelijk zijn de inktzwarte lak gecombineerd met bizar fijne extra’s zoals de speciale Turbo S wielen inclusief center lock, exclusive achterlichten, een sportuitlaat en complete waslijst aan hulpsystemen. PASM, PCCB, PDCC, PTV+ en PDLS+; we komen letters tekort in het alfabet om alle opties te omschrijven. Ook aanwezig zijn Adaptieve Sportstoelen, een Sport Chrono Pack en Carbon Interieurpakket. Zie maar eens een tweede van deze sinister uitgevoerde Porsche 911 Turbo S Cabriolet te vinden. Of beter: kom ‘gewoon’ langs bij Prins!
Exterieur
De Porsche 992 is by far het opwindendste ontwerp uit de pen van de designers sinds het ontstaan van het model in 1964. Groter kunnen we het compliment niet maken na zoveel krachtige generaties 911. Overtreffende trap is echter deze Porsche 992 Turbo S Cabriolet. De uitvoering staat letterlijk open voor nog meer optisch geweld dan we van de snelle jongens uit Stuttgart gewend zijn. Als een heuse Batmobile kwam dit exemplaar tot stand na een metallic zwart bad te hebben genomen, waarbij zelfs de typeaanduiding en uitlaateindstukken werden meegenomen. Ook de gepolijste Turbo S wielen (voor 20 inch, achter 21 inch) kleuren diep van binnen zwart. De zogenaamde Center Wheel Locks doen van zichzelf al racy aan, maar de in Porsche geel gespoten remklauwen leggen de nadruk nog eens extra op de fenomenale (stop)kracht van dit zwarte gevaar. Exclusive achterlichten in Smokey Grey tonen aan: waar rook is…
Interieur
Minstens zo de moeite waard is het interieur van de 911 Turbo S Cabriolet. Ook om naar te kijken: zwart lederen bekleding wordt vergezeld door contraststiksels in krijtkleur. Zitten doet u op 18-voudig verstelbare Adaptieve Sportstoelen inclusief memoryfunctie, verwarming, ventilatie en Turbo S badges in de hoofdsteunen. Vanaf deze ultieme zitpositie heeft u vrij zicht op een volledig zwart uitgevoerd, verwarmd GT Sportstuur. Verder vallen de chronograaf uit het Sport Chrono pakket en de carbon interieurlijst op het dashboard op. En óf het deze Elfer menens is!
Opties & extra’s
Wie Porsche 911 rijdt, heeft graag de controle. Laat staan als het een 992 Turbo S Cabriolet betreft. In dienst van deze controle staan de volgende opties: Adaptive Cruise Control, Active Lane Assist, Verkeersbordherkenning en LED Matrix Porsche Dynamic Light System Plus verlichting. Zowaar nóg meer in het verlengde van een ongeëvenaarde rijbeleving staan de meesturende achteras, Porsche Active Suspension Management, Dynamic Chassis Control en Torque Vectoring Plus. Het Porsche Ceramic Composite Brake systeem bevestigt ondertussen wat wij al lang wisten: ultieme stopkracht is pure noodzaak in geval van…
Techniek & performance
…Verpletterende snelheden. Verantwoordelijk voor de 0-100 km/h sprint binnen 2,8 seconden is een dubbel geblazen 3,8 liter 6-cilinder boxermotor met maar liefst 650 pk en 800 Nm koppel. Twee woorden: Bi. Zar. De asfalt verwoestende turbomotor achterin sleurt eraan totdat de 330 km/h in beeld komt. Dankzij een voortreffelijke 8-traps PDK-transmissie inclusief dubbele koppeling gaat schakelen gepaard met bruut geweld zonder het door te hebben. Alle hiervoor genoemde elektronische hulpsystemen maken laagvliegen in de Porsche 911 Turbo S Cabriolet kinderlijk eenvoudig – zowel rechtuit als in bochten. Maar blijf wel bij de les, want we raken niet uitgepraat over deze waanzinnige Elfer. Dit zorgt ervoor dat u tijdens een showroombezoek net zo blijft plakken aan onze lippen als in de toekomst aan het asfalt.
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo.