Een heerlijk pure Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio uitgedost in de immens populaire en bloedmooie kleur Rosso Competizione; zo’n naam zegt toch alles? Bovendien klinkt de Giulia Q zo opwindend als dat ze eruitziet dankzij speciale kleppen in de uitlaat. Wie zichzelf weet in te houden (respect!) en de Alfa tune (tijdelijk) zachter zet tijdens een rustige rit, hoeft nog steeds niets te kort te komen qua geluidsbeleving. Het Harman Kardon audiosysteem garandeert een sound waarvan uw Alfa-hart razendsnel gaat kloppen. Bijna net zo snel als wanneer de dubbel geblazen V6 met 510 pk in actie komt. Weet u meteen waar die racy carbon interieurafwerking op geïnspireerd is…
Exterieur
Met de Giulia Quadrifoglio heeft Alfa Romeo voor elkaar kregen wat anderen niet lukt: een sierlijk gelijnde berlina transformeren in een supercar pur sang, mét behoud van het Italiaanse charisma waar de 4-deurs Alfa om bekendstaat. Een beetje liefhebber herkent de Qiulia Q op kilometers afstand. En niet alleen vanwege de sound… De in Rosso Competizione gegoten carrosserie wordt gekenmerkt door stevige bumperspoilers, dikke sideskirts, forse luchtinlaten in het front en een heftige diffusor aan de achterzijde. De in trapezevorm opgestelde dubbele uitlaten zorgen voor de bekende kers op de taart. Andere details die typisch Alfa Giulia Q zijn: de luchtroosters in de motorkap, openingen achter de voorwielen en natuurlijk de 19 inch grote Giulia Q-wielen. In dit geval hebben laatstgenoemde een antracietkleurige afwerking, wat perfect past bij de hoogglans zwart raamlijsten en carbon kofferklepspoiler. Een heel ander soort match vormen de Rosso remklauwen: immers, wie bloedsnel is, moet ook bloedsnel kunnen stoppen…
Interieur
Zitten achter het half carbon, half met leder beklede stuurwiel is een feest op zich. Het interieur mag dan Nero kleuren, de Rosso stiksels en koolstofvezel details schudden de zakelijke sferen gemakkelijk van zich af. De vuurrode start/stop knop aan het stuur, aluminium schakelpaddles en carbon afwerking op onder andere het dashboard en de tunnelconsole zorgen voor een heerlijke racy trim aan boord van de Alfa Giulia Quadrifoglio. Het is dat de half lederen, half Alcantara sportstoelen worden vergezeld door een dito achterbank. Anders zouden we toch zweren in een strikte 2-zitter te hebben plaatsgenomen. Het geïntegreerde Harman Kardon audiosysteem klinkt overigens waanzinnig. Bijna net zo opzwepend als…
Techniek & performance
… De 510 paarden vóór u. Onder een hoek van 90º laat de 2,9 liter 6-cilinder zich van haar beste kant zien. Geholpen door 2 turbo’s duurt accelereren van 0-100 km/h niet meer dan 3,9 seconden… In een middenklasse sedan! De automatische transmissie telt in totaal 8 verzetten en die heeft u hard nodig: met een topsnelheid van 307 km/h doet de Giulia Q niet onder voor veel minder praktische superscars. Ook qua emotie en rijbeleving zit het wel snor: zodra de uitlaatkleppen worden opengezet, brult de Alfa V6 erop los van genot. Kwestie van uw hart openstellen en u weet net zo goed als wij dat er vanaf nu geen weg meer terug is.
Met hartelijke groet,
team Prins