Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Ons Alfa-hart pompt er lustig op los zodra het woord ‘Quadrifoglio’ valt. Combineer dit met de liefdevolle naam ‘Giulia’ en we krijgen spontaan kippenvel. Wat deze Alfa Romeo Giulia Q extra bijzonder maakt? Het feit dat de perfect samengestelde Quadrifoglio in onze rijkste fantasieën geen betere opties bevat dan deze. Want echt, zó goed is ie. Ook mooi: de ultra lage kilometerstand! Van inrijden is vooralsnog nauwelijks sprake geweest. Die eer laten we aan u…
Exterieur
We hoeven er geen doekjes om te winden. Dit is een Alfa Giulia Q uit het boekje: gegoten in de even opwindende als smaakvolle tint genaamd Rosso Competizione – what else. Met een carbon dak als ultieme topping en heel veel ander lekkers gemaakt van koolstofvezel. Waaronder de grille, sideskirts, spiegelkappen, achterspoiler en zelfs de strip bovenaan de gigantische diffusor ontkwam niet aan een carbon behandeling. Sterker nog, laatstgenoemde is tevens uitgerust met een tricolore strip. Alsof u nog niet wist dat alleen Italië tot zoiets moois in staat is! Volledig in lijn met het contrasterende carbon zijn de raamlijsten in hoogglans zwart. En met de 19 inch grote Q-wielen vallen de Rosso remklauwen des te meer op. Precies zoals we het hebben willen!
Interieur
Elke Giulia Q is een feest om in te stappen. Nero leder met Alcantara bekleding en Rosso contraststiksels zijn menig topmodel van Alfa Romeo niet vreemd. Maar wederom is in dit geval iets extra bijzonders aan de hand. U neemt namelijk plaats in heuse carbon schaalstoelen en heeft vanaf die plek zicht op een deels met Alcantara bekleed carbon sportstuur. Wow! Qua afwerking is deze Alfa Giulia dus om van te smullen zo lekker. Maar het water loopt u pas écht in de mond wanneer u ontdekt dat aankleding en rijbeleving een perfecte match vormen… Slik.
Opties & extra’s
De Giulia Quadrifoglio is natuurlijk van zichzelf al een moddervette machine als het om power en uitrustingsniveau gaat. Dit exemplaar is echter dikker dan dik met onder andere Adaptive Cruise Control en een achteruitrijcamera. Voorts functioneert de opper-Alfa Giulia als ultieme klankkast. En wel op 2 manieren: enerzijds transformeert het Harman Kardon Sound Theatre audiosysteem de supersedan in een intieme concertzaal – zó bizar mooi klinkt het. Anderzijds zet hij het geluid van de 2,9 liter V6-motor om in melodieën die een béétje symfonieorkest niet zouden misstaan.
Afhankelijk van uw stemming kunt u de kleppen in de uitlaat met één druk op de knop helemaal openzetten. Wie hetzelfde doet met zijn of haar kloppend Alfa-hart, zal de sound van 510 pk intenser dan intens beleven. Qmusic noemen we dat bij Prins. En, zoals bekend: Q is good for you.
Techniek & performance
Geen enkele andere auto waar een radiostation naar is vernoemd. Maar dit is dan ook wel écht iets unieks. Genoeg gedold. Tijd om wat serieuze cijfers op te dreunen: Alfa’s 6-cilinder ligt in een hoek van 90º opgesteld en stuwt naast 510 paarden, ook 600 Newtonmeters in de richting van de achterwielen. De 8-traps automaat en dubbele turbo dragen eveneens bij aan het explosieve karakter van de Quadrifoglio: versnellen van 0-100 km/h hoeft slechts 3,9 seconden te duren… In een 4-deurs sedan! En met een topsnelheid van 307 km/h lacht hij zijn afgeregelde Duitse ‘opponenten’ vierkant uit. Zie nu die grijns maar eens van uw gezicht te halen…
Met vriendelijke groet,
Team Prins