Een auto die in een halve eeuw tijd minder dan 15.000 kilometers aflegt moet óf compleet verwaarloosd óf extreem vertroeteld zijn. Werp een blik op deze uniek mooie Rolls-Royce Corniche Convertible en “let the looks do the talking”. De modernere interpretatie van de dakloze Silver Shadow is een klassieker van het zeldzame soort. Letterlijk, want van de 1e serie zijn slechts 77 (!) exemplaren gebouwd. En natuurlijk is er niet één zo samengesteld als deze. De oogverblindend mooie conditie maakt dat het niet moeilijk is om te fantaseren over een comfortabele rit langs een schitterende kust. Rolls-Royce verwijst met de lakkleur naar een wel héél fraaie oceaan, want zo helderblauw zien we het water doorgaans alleen in zwembaden. Of het moeten de Bahama’s zijn. Zullen we afspreken dat u de Corniche niet meteen op de boot zet? Dan kan Nederland er ook nog even van genieten…
Lees verderRolls-Royce Corniche 6.8 Convertible, Caribe Aqua.
Een auto die in een halve eeuw tijd minder dan 15.000 kilometers aflegt moet óf compleet verwaarloosd óf extreem vertroeteld zijn. Werp een blik op deze uniek mooie, ongerestaureerde (!) Rolls-Royce Corniche Convertible en “let the looks do the talking”. De modernere interpretatie van de dakloze Silver Shadow is een klassieker van het zeldzame soort. Letterlijk, want van de 1e serie zijn slechts 77 (!) exemplaren gebouwd. En natuurlijk is er niet één zo samengesteld en smetteloos als deze.
De oogverblindend mooie conditie maakt dat het niet moeilijk is om te fantaseren over een comfortabele rit langs een schitterende kust. Daarover gesproken: de carrosseriekleur van deze Rolls-Royce doet denken aan een wel héél fraaie oceaan; zo helderblauw zien we het water doorgaans alleen in zwembaden. Uitzondering op de regel is het gebied rondom de Bahama’s. Toeval bestaat niet: de officiële lakkleur heet Caribe Aqua en de 1e eigenaar had uitzicht op deze wateren tijdens de aflevering in Fort Lauderdale, Florida. Zullen we afspreken dat u de Corniche niet meteen op de boot zet? Dan kan Nederland er ook nog even van genieten…
Historie
Hij was en is natuurlijk té speciaal om geen eigen naam te geven: de Rolls-Royce Corniche stamt af van de Silver Shadow modellen, maar het duurde even voordat de Britten doorhadden dat de Coupé en Convertible een eigen naam verdienden. Zodoende gaat de in 1967 geïntroduceerde Rolls-Royce Silver Shadow Convertible sinds 1971 als Corniche Convertible door het leven. Ach, alles dat goed is kost nu eenmaal veel tijd. Vraag maar aan de bouwers van deze Rolls. Een half jaar zwoegen om ‘m zo strak, luxe en comfortabel te krijgen als onze Corniche is niets volgens de iconische autofabrikant. Met de grootste precisie werd de grille gepolijst, de huid van de lederen bekleding uitgezocht en de legendarische “pinstripe” op de zijkanten getekend – in dit geval een dubbele. Dat noemen we nou vakmanschap ten voeten uit.
Een belangrijk deel van de historie van onze RR Corniche Convertible is inbegrepen, waaronder de originele geboorteakte, het testrapport van de fabrikant bij aflevering en diverse brochures. In februari 1974 werd de auto door Rolls-Royce International verkocht aan de dealer in New Jersey. De laatst bekende Amerikaanse eigenaar kwam uit Chesterfield, Missouri. In 2016 maakte de dakloze Brit de oversteek naar Nederland, waarna onze klant ‘m in handen kreeg.
Exterieur
We kunnen net niet elke standplaats achterhalen waar de klassieke gentleman heeft geschitterd, maar gezien de meesterlijk staat gokken we dat het altijd in een afgesloten, verwarmde ruimte is geweest. Meesterlijk is tevens de vormgeving van de Rolls-Royce Corniche: het gestrekte voorkomen erft de Convertible van zijn 4-deurs Silver Shadow afgeleiden. Naast het weglaten van een dak en 2 portieren achter, is het knikje voor de achterwielen karakteristiek voor de Corniche. De tot in perfectie geconstrueerde roestvrijstalen grille is enorm, net als de omvang en status van het model. De details van de Britse gigant zijn echter dermate stijlvol, dat het niet protserig overkomt. Een knap staaltje engineering. Voorzien van een Caribe Aqua carrosserielak, valt de klassieke schone niet te missen op het openbare wegennet. Al was hij daar kennelijk al die jaren zelden op te vinden… De witte randen op de wangen van de banden zitten qua tint in hetzelfde straatje als de Double Off-white fine lines en Cream soft-top. Maar de grootste verrassing treft u toch écht aan de binnenkant…
Interieur
Het is dat er een voorruit tussen zit, anders zouden we toch zweren dat de carrosserie doorloopt tot in het dashboard. Want wat blijkt: de helderblauwe tint is rechtstreeks doorgetrokken in het Aqua lederen binnenwerk van de RR Corniche Convertible. Dit getuigt van lef én van smaak, immers het resultaat is simpelweg briljant. De houtinleg is natuurlijk typisch Rolls-Royce en de Baroda Blue hemelbekleding laat het classy karakter van de auto op magische wijze bovendrijven. Een onorthodoxe combinatie? Misschien. Zeker is in ieder geval dat het totaalplaatje niets dan respect en een hele diepe buiging verdient. De originele instrumenten, radio en schakelaars roepen heftige gevoelens van nostalgie op. Nooit gedacht ook dat een verchroomd asbakje zo’n impact kon hebben. De witte lijnen aan de buitenkant van de Corniche Convertible zien we tevens in het interieur terug in de vorm van prachtige Magnolia biesjes op stoelen en deurpanelen. Zitten in de Rolls-Royce Corniche is een belevenis op zich, met leder zo dik als de boeken van Ian Fleming. Ook het donkerblauwe “color matching” Aqua tapijt inclusief Magnolia piping lijkt rechtstreeks uit een klassieke huiskamer te zijn gerold. Details als de conditie van de strip langs de kofferruimte en de kofferruimte zelf bevestigen dat er extreem zuinig met de auto is omgegaan. En terecht.
Techniek
Echter, het accent hoeft niet altijd op zuinigheid te liggen: de 6,75 liter grote V8 doet zijn werk zó soepel en stil dat je haast zou denken dat de machinekamer letterlijk in de watten is gelegd. Een automatische transmissie is inbegrepen, maar versnellingen tellen is een prestatie op zich, zo geruisloos als de Rolls-Royce Corniche Convertible van verzet naar verzet gaat. Vanzelfsprekend ligt de nadruk op comfort, al is de 8-cilinder zeer goed bij de les wanneer er extra power van ‘m gevraagd wordt. Oneffenheden kent de Corniche niet: elke lap asfalt wordt gladgestreken als een biljartlaken. Wel zo prettig als u vastbesloten bent om flink wat kilometers toe te voegen aan de bescheiden 14.967 die er nu op zitten. Aan de auto zal het niet liggen…
Met hartelijke groet,
team Prins
GT BB | Cerificate Ferrari | Perfect Maintenance | One of 299
€ 389.500
1.6 Sedan S1
€ 19.500
1600
€ 23.500