Ten tijde van de introductie van de Panamera had Porsche alleen maar kunnen dromen van het succes dat het model inmiddels al 15 jaar viert. De faceliftversie van het origineel borduurde overtuigend voort op de sterke basis die zijn voorganger had neergezet. Met name begeerlijke uitvoeringen zoals de GTS profiteerde hier van. Voortgestuwd door bruut V8-geweld, zónder hulp van turbo’s en/of hybridesystemen, is dit misschien wel de laatste échte Gran Turismo Sport van Porsche. De prachtige configuratie, inclusief 20 inch Panamera Sport velgen, Sportuitlaat, Sound Package Plus, adaptieve luchtvering, PASM, PSM, elektrisch schuif-/kanteldak, soft-close portieren, HomeLink en Premium Package Plus, maakt dat de 5-deurs een verademing is tussen alle wannabe-sportcoupés. Maar liefst 440 paarden onder de rechtervoet helpen u herinneren waarom de ruime 4-zitter een Porsche mag worden genoemd…
Lees verderTen tijde van de introductie van de Panamera had Porsche alleen maar kunnen dromen van het succes dat het model inmiddels al 15 jaar viert. De faceliftversie van het origineel borduurde overtuigend voort op de sterke basis die zijn voorganger had neergezet. Met name begeerlijke uitvoeringen zoals de GTS profiteerde hier van. Voortgestuwd door bruut V8-geweld, zónder hulp van turbo’s en/of hybridesystemen, is dit misschien wel de laatste échte Gran Turismo Sport van Porsche. De prachtige configuratie, inclusief 20 inch Panamera Sport velgen, Sportuitlaat, Sound Package Plus, adaptieve luchtvering, PASM, PSM, elektrisch schuif-/kanteldak, soft-close portieren, HomeLink en Premium Package Plus, maakt dat de 5-deurs een verademing is tussen alle wannabe-sportcoupés. Maar liefst 440 paarden onder de rechtervoet helpen u herinneren waarom de ruime 4-zitter een Porsche mag worden genoemd…
Exterieur
De Panamera leunt op het iconische 911-profiel, te herkennen aan de geleidelijk aflopende daklijn en ronde achterkant. Ook andere karakteristieken, zoals de ronde elementen in de verlichtingsunits en automatisch opklapbare achterspoiler ter bevordering van de downforce op hoge(re) snelheden, komen rechtstreeks bij de Porsche legende vandaan. Toch gaf het merk de designafdeling voldoende vrijheid om er een eigen draai aan te geven. De koelsleuven in de voorste schermen bijvoorbeeld, lijken wel een omgekeerde versie van die van de Cayman / Boxster. Logisch natuurlijk, want de motor zit in dit geval in het front in plaats van achter de achterste zitplaatsen. Dat verklaart meteen ook de lange motorkap. In geval van de faceliftversie werd de ruimte voor het kenteken aan de achterzijde verplaatst naar een verdieping lager. Opvallender zijn echter de 4 dikke uitlaateindstukken ernaast, die net zo zwart kleuren als de GTS-opschriften onderaan de portieren +de hoogglans 20 inch Panamera Sport wielen. Juist in deze tint steken ze subliem af bij het tijdloze GT Silver metallic lakwerk. Hier is duidelijk over nagedacht!
Interieur
Een zwart lederen Porsche interieur is misschien voor de hand liggend, maar dat geldt niet voor de alcantara hemelbekleding en dito zittingen + rugleuningen van de GTS-sportstoelen. De badges in de geïntegreerde hoofdsteunen maken toch wat los bij de kenner. Andere details waar we erg blij van worden aan boord van de Panamera is de carbon interieurafwerking op dashboard, middentunnel en deurpanelen. En natuurlijk gaat het sportieve autohart sneller kloppen van het SportDesignstuurwiel met zijn 3 aluminium spaken en 12 uur markering. De tunnelconsole is lekker breed, bij de middenarmsteun met alcantara bekleed en met al zijn bedieningselementen + bekerhouder lekker compleet. Het glazen schuif-/kanteldaklaat net dat beetje extra licht doordringen in de hoofdzakelijk zwarte 2+2 cockpit. Met de nadruk op hoofdzakelijk, want de toerenteller heeft – in tegenstelling tot het Sport Chrono klokje – een Rhodium Silver achtergrond. Voor het échte sportwagengevoel kunt u inderdaad ‘gewoon’ bij deze comfortabele 4-deurs terecht!
Opties & extra’s
Over comfortabel gesproken: het sluiten van de soft-close portieren verraadt meteen de luxe invalshoek van deze onvervalste GTS. Next level is de optie genaamd Premium Package Plus. Hierbij zijn inbegrepen: Porsche Entry & Drive, Power Steering Plus, Lane Change Assist, 4-Zone ClimateControl en stoelverwarming voor + achter. Een indrukwekkende serie rijassistentie- en klimaatsystemen. En toch worden we nóg vrolijker van het Porsche Active Suspension Management systeem (kortweg PASM) inclusief adaptieve luchtvering. Liefhebbers weten waarom… Terwijl oneffenheden moeiteloos worden gladgestreken, ontpopt de Panamera zich in de sportmodus tot een compromisloze sportauto. Hoe gaaf! Mede dankzij Porsche StabilityManagement (PSM) gaat de Gran Turismo Sport als op rails. De dynamiek spat er vanaf, en het opzwepende geluid van de sportuitlaat moedigt een zware rechtervoet zowaar nog verder aan. Tijdens lange afstandsritten kan het geen kwaad om het Sound Package Plus audiosysteem relaxte klanken het interieur te laten binnendringen. Voor de rest is het vooral blik op oneindig, ook in de nacht, wanneer Porsche Dynamic Light System (PDLS) zijn werk doet. Eenmaal op bestemming verzekert Park Assist inclusief achteruitrijcamera en sensoren voor + achter voor een soepele parkeermanoeuvre. Is de bestemming uw thuis? De HomeLink garagedeuropener begeleidt u met een druk op de knop naar binnen.
Techniek & performance
Kortom, verwondering alom als het over deze Porsche Panamera GTS gaat. En dan moet het belangrijkste koopargument nog komen: 440 pk aan pure V8-power. De imposante krachtbron heeft een inhoud van 4,8 liters verdeeld over 8 cilinders, en knalt daarmee binnen 4,4 seconden vanuit stilstand voorbij de 100 km/h. Pas bij een topsnelheid van 288 km/h houdt de sportcoupé het voor gezien. De PDK-automaat staat dan in zijn 7e versnelling en de sportuitlaat vol open. Laat al dit moois ‘rustig’ tot u doordringen, maar wees vooraf gewaarschuwd: in het echte leven gaat u deze GTS nog vele malen intenser beleven. Graag tot dan.
Met vriendelijke groet,
team Prins.
Volante 5.2 V12 Superleggera | Veel carbon! | Bang & Olufsen | Sports Plus stoelen | 360cam
€ 289.500
Sportback 55 TFSI e S edition Competition | Full option | Pano-dak | Bang&Olufsen | Carplay
€ 59.500
4.7 MC Stradale | 1 of 497 | Carbon seats | Collectors-item
€ 104.500