Menu
Menu
Favorieten Mijn account
Mijn account
Deel deze auto

Porsche 930

Type
3.3 Turbo | Full history | Stunning car!
Fabriekskleur
Meteor Grey Metallic
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
172756 km
Bouwjaar
1985
Brandstof
Benzine
Status
Verkocht
BTW Auto
Nee

Porsche 930

Type
3.3 Turbo | Full history | Stunning car!
Fabriekskleur
Meteor Grey Metallic
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
172756 km
Bouwjaar
1985
Brandstof
Benzine
Status
Verkocht
BTW Auto
Nee
Deel deze auto

Voorwoord

Porsche 911 930 3.3 Turbo Meteor Grey

Je hebt sportief, bloedstollend snel, gevaarlijk lekker en dan pas komt de Porsche 930 Turbo – bijnaam: widowmaker. Feitelijk is deze klassieke Elfer net zo begerenswaardig als berucht, want juist die spanning van het balanceren tussen grip en geen grip, dat zorgt voor de verslavende adrenalinekick aan boord van de oer-Turbo. Na een stevige rit zal iedereen bekennen te zweten op plekken waarvan men niet wist dat het kon. Je moet er wat voor over hebben… Dit exemplaar is subliem samengesteld, verkeert in uitstekende staat (technisch recentelijk veel aan gedaan) en de complete historie is inbegrepen – inclusief matching numbers! In totaal heeft deze Porsche 911 Turbo slechts 3 eigenaren moeten overleven. Of is het precies andersom? Ontdek het bij Prins.

Lees verder
Omschrijving
Techniek
Reviews

Porsche 911 930 3.3 Turbo Meteor Grey

Je hebt sportief, bloedstollend snel, gevaarlijk lekker en dan pas komt de Porsche 930 Turbo – bijnaam: widowmaker. Feitelijk is deze klassieke Elfer net zo begerenswaardig als berucht, want juist die spanning van het balanceren tussen grip en geen grip, dat zorgt voor de verslavende adrenalinekick aan boord van de oer-Turbo. Na een stevige rit zal iedereen bekennen te zweten op plekken waarvan men niet wist dat het kon. Je moet er wat voor over hebben… Dit exemplaar is subliem samengesteld, verkeert in uitstekende staat (technisch recentelijk veel aan gedaan) en de complete historie is inbegrepen – inclusief matching numbers! In totaal heeft deze Porsche 911 Turbo slechts 3 eigenaren moeten overleven. Of is het precies andersom? Ontdek het bij Prins.

Historie

Voordat we de 930 Turbo in Nederland mochten verwelkomen, deed hij onze zuiderburen aan: in 1996 kwam de geblazen Porsche klassieker in handen van een Belg, die op zijn beurt de auto kocht van een Luxemburger waaraan de 911 in 1985 nieuw was geleverd. Als deze opwaartse geografische lijn verder wordt doorgetrokken, zou de volgende eigenaar een Duitser of Deen moeten zijn. Bij Prins sluiten we niets uit, maar stiekem hopen we de 1e generatie Porsche 911 Turbo in de nabije toekomst nog regelmatig in het Nederlandse straatbeeld te zien. Niet in de laatste plaats omdat de overall conditie zeer goed is. De matching numbers bewijzen de originaliteit, de originele boekjes tonen de degelijke servicehistorie aan. Recente onderhoudsfacturen (april 2022) verklaren de versnellingsbakrevisie + nieuwe remschijven achter. Voor de staat van de techniek hoeft u dus niet terug te deinzen…

Exterieur

En ook de optische toestand is op z’n zachtst gezegd de moeite waard. De schitterende Meteor Grey Metallic carrosserie is qua tint helemaal origineel. De lak zelf is in 2017 een keer compleet overgedaan. Enkele zwarte accenten maken de elegante kleurstelling zowaar nóg eleganter. Maar voor de rest is de Porsche 930 Turbo vooral heel erg bruut. Die opgehoogde “whale tail” achter bijvoorbeeld is meer dan een reusachtige spoiler alleen. In de volksmond spreekt met van een “tea tray” en qua grootte zou hij inderdaad prima dienstdoen als bijzettafel. Feit is echter dat Porsche de ruimte eronder nodig had voor de plaatsing van een intercooler. Kortom, vorm volgt functie. Andere karakteristieken zijn er in de vorm van de bekende Fuchs wielen, in dit geval in formaat 16 inch. De koplampreinigers kennen we ook van andere Elfers, maar de mistlampen in de voorbumper zijn typisch Turbo.

Interieur

Een andere fijne optie is het elektrische schuifdak. Hier profiteert u het meeste van in het Porsche interieur, dus laten we ons daar nu op focussen: het bruine Burgundy leder zorgt voor een verrassend warm welkom voor een auto met zo’n kille bijnaam. Ook de elektrische stoelverstelling verraadt nog niets van zijn killersinstinct. Een andere optie op comfort gericht is de elektrische raambediening. Het dashboard en stuur zijn in dezelfde smaakvolle bruintint afgewerkt als de lederen stoelbekleding. De opzet is tamelijk minimalistisch, zoals we dat kennen van vroegere Porsche 911-iconen. De in een rij van 5 opgestelde analoge instrumenten laten subtiel iets los over de gevaarlijk snelle talenten van deze 911 Turbo. Hier schijnen meer mensen trek in te hebben. En daarom is het maar goed ook dat Porsche een alarmsysteem monteerde, voor het geval dat…

Techniek & performance

Geoefende bestuurders zullen extra getriggerd raken bij het ervaren van de 300 pk sterke krachtpatser. Achterin ligt een 6-cilinder boxermotor met een inhoud van 3,3 liter. Geblazen uiteraard, anders zou de Porsche 930 Turbo zijn naam geen eer aan doen. Wie de handbak perfect bedient, heeft aan 5,4 seconden genoeg om de 0-100 km/h sprint te voltooien. De klassieke 911 Turbo raast door tot een topsnelheid van 260 km/h; waarden die moderne sportauto’s allerminst zouden misstaan. Vergeet niet: dit model werd in 1975 al op de markt gebracht! Waar hedendaagse snelheidswonders echter een puntje aan kunnen zuigen is de rijbelevenis. Alle power wordt richting de achteras gestuurd, wat de Porsche automatisch (k)wispelturig maakt zodra de limiet wordt opgezocht. Bijnaam “widowmaker” dankt de Elfer aan zijn niet-vergevingsgezinde karakter zodra de achterkant de hoek om komt. Er is meer voor nodig dan een paar snelle handen om de oer-Turbo in toom te houden. Spelen met het gas is eerder een must dan puur vermaak om deze Porsche 911 zo goed mogelijk in snelle bochten te ‘plaatsen’. Wie durft?

Met hartelijke groet,
Prins Classics

Motor
3300cc 6 cilinder
Brandstof
Benzine
Vermogen
330 pk
Gewicht
1301 kg
Boek een proefrit

Ervaar de Porsche 930

Voornaam*
Vul uw naam in
Achternaam*
Vul uw naam in
Telefoonnummer*
Vul uw telefoonnummer in
E-mailadres*
Vul uw e-mailadres in
Ga akkoord om te kunnen verzenden

Soortgelijk

€ 24.500

Ferrari 348

TB | Low mileage!

€ 79.500

Ferrari 550

Maranello | NL-auto | Carbon Racing Seats

€ 119.500

Advies nodig?

De gepassioneerde Prins adviseurs staan voor u klaar.

Whatsapp ons
Wim Prins
Jeroen van Kranen
Joost Bode
Quinten Immink