Porsche 911 Carrera 4S PDK
Aanhangers van niet-Duitse sportauto’s pretenderen weleens dat een moderne Porsche 911 te populair is om onderscheidend te zijn. Maar hebben deze mensen zich ook ooit afgevraagd waar die populariteit vandaan komt? Precies, ze zijn zo verrekte goed! En onderscheidend is deze 991 Carrera 4S evenzeer, refererend aan de kwaliteit en historie: 67.210 probleemloze kilometers, origineel Nederlands (Porsche Centrum Gelderland) geleverd en perfect (dealer)onderhouden.
De laatste service dateert van 24 januari 2020 bij een kilometerstand van 64.751. Deze 911 4S is dus technisch klaar om zijn 3e eigenaar te verblijden. En ook over het optische deel geen klachten! Dit exemplaar smaakt duidelijk naar meer en klinkt bovendien waanzinnig, want af-fabriek is een heuse sportuitlaat gemonteerd. Het Sport Chrono Plus pakket bevestigt dat sound en performance in perfecte harmonie zijn. Waar wacht u nog op?
Exterieur
Een zwarte Porsche is bijna net zo vanzelfsprekend als een rode Ferrari. Maar saai, ho maar! De Carrera 4S op uw scherm kleurt Basalt Black metallic en heeft chromen raamlijsten voor een chic contrast. Voor een extra sportieve look zorgen de felrode remklauwen achter de prachtig gepolijste, 20 inch grote 10-spaaks Carrera Classic wielen inclusief donkergrijs binnenwerk en wielnaafafdekkingen. En als we ons dan toch op dit deel focussen: de übersexy 911-heupen ogen nog net iets voller dan normaal dankzij spoorverbreders die de wielen 5 mm verder naar buiten laten komen. Een originele fabrieksoptie!
Het gaat hier om de zeer geliefde 4S-uitvoering, dus mag de karakteristieke lichtbalk tussen beide achterlichten niet ontbreken. Datzelfde geldt voor de 4 eindpijpen, 2 aan weerskanten. Staat fraai, klinkt nog fraaier! Voorts is het model trouw aan zijn voorgangers; dit betekent een onmiskenbaar en tijdloos coupé-design. Bij uitstek geschikt voor een zwarte lak…
Interieur
Binnenin treft u meer van hetzelfde: de lederen bekleding is zwart, evenals de Alcantara dakhemel. Porsche-emblemen in hoofdsteunen en op de middenarmsteun (met opbergvak) maken tatoeages van het legendarische merk overbodig. Wie er eens goed voor gaat zitten, vindt vroeg of laat vanzelf een afdruk van het fameuze wapen op zijn of haar lichaam terug. Het SportDesign stuurwiel nodigt ondertussen uit om vol vertrouwen bochten af te ronden. En dat terwijl u zojuist bij het instappen al een warm welkom had gehad! De aluminium dorpellijsten lichten op zodra het portier wordt geopend. Alsof der Elfer zegt: “Het feest gaat beginnen!”.
Opties & extra’s
Spartaans kunnen we een 911 al lang niet meer noemen. Deze 991 4S bijvoorbeeld, beschikt over zaken als Bi-xenonverlichting inclusief Porsche Dynamic Light System (PDLS), een Licht Design pakket, Park Assist voor + achter, Sport Chrono Plus, Porsche Communication Management (PCM), Bose Surround Sound System, Servotronic, 14-voudig elektrisch verstelbare stoelen inclusief memoryfunctie, elektrisch inklapbare buitenspiegels, een navigatie- en telefoonmodule, Cruise Control, een regensensor, zonwering in de voorruit en automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels.
Techniek & performance
Maar het lekkerste hebben we voor het laatst bewaard, want de 6-cilinder boxermotor in het achteronder meet een inhoud van 3,8 liter en levert 400 pk op de voor- en achterwielen zónder hulp van turbo’s. In combinatie met PDK vliegt de Carrera 4S bijna letterlijk door zijn versnellingen, waardoor een 0-100 km/h sprint al na 4,3 seconden geschiedenis is. Ter vergelijk: dat is 2 tienden sneller dan wat de snelst schakelende sterveling in een handgeschakelde versie voor elkaar krijgt. De topsnelheid van 297 km/h ligt erg dicht tegen de magische 300-grens aan. Wie de wind mee heeft zal ook die doorbreken. Echter, hoe belangrijk is dat als je weet dat de 991 bochten opvreet alsof ze niet bestaan? Kom vooral proefrijden en oordeel zelf.
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo