Porsche 911 Turbo Tiptronic
Wie op zoek is naar de ultieme supercar ervaring, maar dat niet wil bekopen met overdreven aandachttrekkerij, kostbaar onderhoud en een beperkte houdbaarheidsdatum, heeft aan deze Porsche 911 Turbo Tiptronic, type 997, de ideale auto. De in het zwart gehesen Duitser heeft genoeg power en (rij)kwaliteiten aan boord om menig nieuwe supercar het vuur aan de schenen te leggen. En toch loopt hij er niet mee te koop. Maar staat dat wel, bij Prins!
Exterieur
Natuurlijk, de Turbo-versie heeft genoeg uiterlijk onderscheid om op te vallen tussen de ‘normale’ Elfers. Zaken als een in ruststand zichtbare achterspoiler, luchtinlaten voor de achterwielen en van extra grote koelsleuven voorziene bumper(spoiler)s attenderen op superkrachten. Ook de 19 inch Turbo-designvelgen met daaromheen extreem breed rubber en erachter (in dit geval roodgekleurde) fikse remklauwen refereren aan meer sportiviteit. Immers, wat is power zonder grip en stopkracht?
En toch kunnen we niet zeggen dat de 997 Turbo een schreeuw om aandacht is. Alsof de machine genoeg zelfvertrouwen heeft om te weten waartoe het in staat, goot de fabriek hem in een Basalt Black bad. Maakt dat de Porsche spannender? Nee, maar des te meer geschikt voor alledaags gebruik. En wie wil hier niet alle dagen in rijden…?
Interieur & uitrusting
Ook binnenin de Porsche 997 geen reden om afgeleid te worden door onorthodoxe kleurstellingen of andere gekkigheden. Wat dat betreft is het een échte Duitser: zakelijk en van absolute topkwaliteit. Maar achter al dat zakelijke zwarte leder zit wel baanbrekende technologie verstopt. Zo beschikt de 911 Turbo met Tiptronic S over Adaptieve Sportstoelen om inzittenden in het gareel te houden wanneer het gas er eens goed op gaat. Daarover gesproken: het Sport Chrono Pack Plus pakket daagt je uit om de volgende getimede ronde nog nét even wat harder te gaan. Op de openbare weg houdt Cruise Control je in bedwang. Aan comfort evenmin een gebrek: stoelverwarming, Bose audio en een elektrisch schuif-/kanteldak dragen bij aan een heerlijke rijervaring zonder de snelheidslimiet te overschrijden.
Techniek & performance
De sportievere Tiptronic S-transmissie in de 997 Turbo heeft de uitdaging 480 paarden soepel en snel over te brengen op de achterwielen. Aan de basis daarvan staat een 3,6 liter boxermotor met 6 cilinders die aan de beademing liggen. Hét verschil met concurrenten: waar menig andere supercar aan emotie inboet zodra het woord ‘turbo’ valt, lopen liefhebbers voor een Porsche met Turbo in de typeaanduiding extra warm. En dat is niet zonder reden: 0-100 km/h kan binnen 3,7 seconden. De topsnelheid van deze Porsche 911? Maar liefst 310 km/h! Tijd om kleur te bekennen, want om de kwaliteiten van dit model kan uiteindelijk niemand heen!
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo