Porsche 911 Carrera 4S PDK 991 II
Populaire auto’s die zich dankzij een uitgesproken kleurstelling weten te onderscheiden kunnen we waarderen. Maar populaire sportauto’s die met een zwart exterieur én interieur het verschil weten te maken zijn knapper dan knap. Zo ook deze über stijlvolle Porsche 911 Carrera 4S, type 991.2. De faceliftversie van het voorlaatste model is wat ons betreft één van de fraaiste Elfers ooit. Zo niet de fraaiste.
Deze ultra fijne Carrera 4S heeft zijn looks en (turbo-)techniek (inclusief meesturende achteras) mee. Maar het is de megalijst met opties die pas écht het verschil maakt. Om alvast een tipje van de sluier op te lichten: 20 inch RS Spyder velgen, een GT-sportstuur, adaptieve sportstoelen, lederpakket met dashboard en stuurkolom in leder, donkere LED-koplampen (PDLS Plus), een panoramadak en nog veel meer…
Exterieur
Over het iconische design van een Porsche 911 kunnen we een boek schrijven. Sterker nog, dat is al meermaals gedaan. We houden het daarom voor nu even bij de feiten van dit specifieke exemplaar. Kenmerkend voor de 991.2 Carrera 4S op uw scherm zijn de doorgetrokken lichtbalk aan de achterzijde, Sport Design buitenspiegels, gemodificeerde achterbumper(spoiler) inclusief luchtsleuven en 2 centraler gepositioneerde uitlaateindstukken. Daaraan zijn tevens toegevoegd de 20 inch RS Spyder velgen om de gespierde wielkasten in stijl op te vullen. De velgen bevatten een donkergrijze tint, zodat ze optisch een mooi geheel vormen met de inktzwarte carrosserie. Hetzelfde kan worden gezegd over de donkere koplampbehuizingen waarin het Porsche Dynamic Light System Plus schuilgaat. Smaakvol gedaan!
Interieur
Binnenin de Porsche is het zwart maximaal omgezet in leder. Het optionele lederpakket zorgt voor een extra mooie afwerking van zowel de stuurkolom als het volledige dashboard. Uiteraard zijn ook de (adaptieve!) sportstoelen, het GT-sportstuur, de achterbank, middenarmsteun en deurpanelen ermee bekleed. In combinatie met de aluminium delen doet de 911-cockpit hightech aan. Dakhemel en stijlen zijn eveneens zo zwart als de nacht. Toch zal het niet gauw duister worden aan boord van de 4S. Daar ziet het panoramadak wel op toe. Met het scherm dicht wordt het zowaar nog knusser en kan alle aandacht naar het rijden…
Techniek & performance
Hét grote verschil ten opzichte van de non-facelift Porsche 991 zit hem namelijk niet in het uiterlijk of de aankleding. Onderhuids is de 991.2 een totaal andere auto dankzij de motor: voor het eerst sinds de historie van het merk voegde Porsche een dubbele turbo toe aan de 6-cilinder als ‘de nieuwe standaard’. Dit betekent dat de geblazen versie niet langer exclusief toebedeeld is aan de 911 Turbo. Al peutert laatstgenoemde traditiegetrouw wel extra power uit de boxermotor. Alsof de 420 pk uit dit exemplaar behelpen is!
Ter vergelijk: dat zijn er 20 méér dan de atmosferische 991 4S had. Het koppel steeg zelfs met 60 Nm naar een totaal van 500. De topsnelheid van 303 km/h en sprinttijd van 0-100 km/h binnen 4 seconden is dan ook weer een stukje rapper dan de niet-geblazen 911-rijder gewend is. De vierwiel aangedreven én gestuurde Carrera 4S staat er bovendien om bekend super stabiel de hoek om te gaan. En wie dat in deze Porsche doet, doet dat ook nog eens in stijl.
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo