Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet
Wie een Porsche 911 koeltjes vindt overkomen in een heetgebakerd gezelschap van vurige Italiaanse schoonheden, heeft deze 992 Carrera 4S Cabriolet nog niet gezien. Zelfs in een ultra coole zilver/blauwe tint zal de grootste koukleum moeiteloos warmlopen voor de nieuwe Elfer. Echt, zó goed is ie.
Is de Porsche 992 wat ons betreft sowieso al de knapste uit de 911-stal, in deze samenstelling loopt het water ons spontaan uit de mond. En het gaat verder dan de kleur alleen: de Carrera 4S Cabriolet heeft een volledig SportDesign Pakket, een meesturende achteras, sportuitlaat en veel carbon. Benieuwd naar de volledige aankleding/optielijst? Scroll verder!
Exterieur
Hét voordeel van evolueren is dat een bestaand recept tot perfectie wordt doorontwikkeld. Het basisrecept van de Porsche 911 stamt uit 1964 – of 1948 als je de Porsche 356 meerekent. Dat was al erg sterk, laat staan het model zoals we hem anno 2020 kennen. Bovendien, als er één merk goed is in evolueren, dan is het Porsche wel. Dit maakt dat de 992 een geboren icoon is. Alle traditionele 911-elementen komen erin terug, maar het huidige model is op elk front wéér beter, wéér sneller, wéér luxer en wéér mooier dan zijn voorganger(s).
Zeker in Carrera 4S-trim is de Porsche 992 Cabriolet een prachtige én krachtige verschijning. De Dolomite Silver carrosserielak is even tijdloos als origineel; met de zon erop lijkt er een lichtblauwe gloed in het zilverwerk te ontstaan. Porsche Exclusive Manufactur ging eveneens los op de cabrio met een SportDesign Pakket en SportDesign Sideskirts. Contrast wordt er geboden in de vorm van stoere 20/21 (voor/achter) inch Carrera S-wielen plus uitlaatsierstukken; beide in hoogglans zwart. De carbon spiegelkappen sluiten naadloos aan op de vele donkere accenten, waarvan de cabriokap er één is.
Interieur
Het 911-interieur is strak en hoogwaardig zoals we dat van Porsche kennen. Toch bleek er genoeg ruimte voor allerlei verfraaiingen. Let bijvoorbeeld op de zwarte, half-lederen Sport-Tex stoelen met geblokte binnenbanen. Lekker vintage. De stoelen zelf zijn van het type Sport-Plus en laten zich elektrisch verstellen. De bestuurder zit eerste rang en heeft een eersterangs uitzicht op een Mat-Carbon Sportstuur. Ook de interieurlijsten zijn in Mat-Carbon afgewerkt gecombineerd met aluminium accenten. Hoezo, hightech? Het dasboard is volledig voorzien van zwart lederen bekleding voor een nóg hogere kwaliteitsindruk.
Opties & extra’s
Ja, een Porsche blinkt uit in wegligging en rijbeleving. Echter, met een meesturende achteras aan boord tillen de makers dit gegeven naar een heel ander level. Deze 992 Carrera 4S is met het geavanceerde systeem uitgerust en daar worden we heel blij van! Zeker wanneer de sportuitlaat een heftig deuntje meeblaast zodra het gas erop gaat. Een Bose audio zorgt voor een fijne akoestiek op het moment dat de waanzinnige performance even niet geshowd hoeft te worden. Park Assist, Surround View, LED-koplampen en Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus) complementeren de indrukwekkende optielijst.
Techniek & performance
Über hightech of niet, sommige dingen veranderen nooit: traditiegetrouw ligt er een 6-cilinder boxermotor achterin opgesteld. De inhoud van 3,0 liter kon relatief bescheiden blijven, aangezien de krachtbron wordt bijgestaan door een dubbele turbo. De combinatie is goed voor 450 pk’s die over 4 wielen worden verdeeld. De 8-traps PDK-transmissie met dubbele koppeling is de beste in zijn soort en jaagt nagenoeg naadloos door zijn versnellingen, net zo lang tot de topsnelheid van 304 km/h in beeld komt. De 100 km/h is vanuit stilstand al binnen 3,8 tellen bereikt.
Hoe zit het met de emotie? Het oorspronkelijke Porsche 911-karakter is nog altijd voel-, zicht- en hoorbaar. Ook in de 992 Carrera 4S Cabriolet. De kenner weet: daar is eigenlijk alles mee gezegd.
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo