McLaren MP4-12C
600 pk, 600 Nm koppel, een koolstofvezel chassis, vrachten Formule 1-technologie en rijeigenschappen met een on-Engelse precisie: dat is de McLaren MP4-12C in een notendop. Met dit model zette het Britse F1-raceteam zichzelf na 14 jaar afwezigheid weer op de kaart als fabrikant van sportwagens, geschikt voor de openbare weg. En deed dat met verve, zo bevestigt dit fraaie, origineel Belgisch geleverde exemplaar. Na 6 jaar het racehart van onze sportieve zuiderburen op hol te hebben gebracht, was het tijd om Nederland aan te doen. We verkochten de auto aan een trouwe Prins-klant en fervent verzamelaar, van wie we de auto nu weer in mochten ruilen. In tussentijd werd de MP4 altijd onderhouden bij McLaren-dealer Louwman en de specialisten van Prins.
Exterieur
De 12C-koets is in elk opzicht doordacht. Een aerodynamisch-technisch hoogstandje. Echter, ook qua vormgeving mag deze zilveren supercar er wat ons betreft wezen. De McLaren mist wellicht het charisma van een Aston Martin en het venijnige van een Lamborghini, maar wat is hij goed! Buitenaards goed zelfs.
De carrosserie laat zich typeren door een combinatie van strakke lijnen en sierlijke welvingen. Het zwaartepunt is extreem laag, de aantrekkingskracht bizar hoog. Op vloeiende wijze lijkt de ene luchtinlaat zo over te gaan in de andere. Dit maakt dat iedere inkeping net zo mooi als functioneel is. Achter de antracietkleurige spaakvelgen maken feloranje remklauwen de blits. De carbon buitenspiegels fungeren als knipoog naar het koolstofvezel chassis. Het spectaculaire en tegelijkertijd cleane design wordt afgerond door middel van een automatisch of – indien gewenst – manueel opklapbare achterspoiler die voor (nog) meer neerwaartse druk zorgt.
Interieur
De portieren openen, net zoals die van de vroegere F1 (niet te verwarren met de koningsklasse van de autosport), schuin naar boven. Maar net op het moment dat je meer nieuwsgierige blikken dan ooit op je gericht krijgt, sta je voor een uitdaging. Wie wil zitten moet namelijk letterlijk een enorme drempel over. Een beetje soepele gewrichten kunnen dus geen kwaad. Met wat oefening blijven acrobatische kunsten u echter (gelukkig) bespaard.
Zo excentriek als het exterieur is en zo ongebruikelijk als het instappen gaat, zo anders is het interieur. Want wat blijkt: het McLaren-binnenste blinkt uit in minimalisme. Zeker in combinatie met een zwart Alcantara afwerking en dito lederen stoelbekleding, wordt al gauw duidelijk dat doelmatigheid centraal staat. Helemaal vrij van luxe is de MP4-12C daarentegen niet, zo bevestigen het navigatie- en Meridian audiosysteem. De oranje stiksels mogen alvast worden beschouwd als een warm welkom voor de 2e Nederlandse eigenaar. Wie voelt zich geroepen?
Techniek & performance
Waarschijnlijk zo ongeveer iedereen als de cijfers eenmaal bekend worden: de 3,8 liter V8 uit het achteronder krijgt support van 2 turbo’s, waarmee de McLaren binnen 3,1 seconden vanuit stilstand de 100 km/h voorbijschiet. Wie durft (en de ruimte heeft) knalt door tot 333 km/h. Dat zijn prestaties die pas te begrijpen zijn als ze worden beleefd. Waar wacht u nog op?
Met vriendelijke groet,
Prins Esclusivo.
4.7 MC Stradale | 1 of 497 | Carbon seats | Collectors-item
€ 104.500
1.8-16V MK II
€ 42.500
3.0 E-Hybrid Platinum Edition | SportDesign | Pano-dak | Sport Chrono | 360 cam | Bose | NL-auto
€ 102.500