Als het op pure schoonheid aankomt wijzen alle vingers automatisch in de richting van de Italiaanse sportwagenfabrikanten. De looks, performance én sound dragen bij aan de unieke rijervaring aan boord van een icoon als de Maserati 4200. Hoe luider, hoe intenser. En dus kon uw voorganger niet anders dan als een blok voor de Spyder versie vallen. Kap naar beneden, voet naar beneden en laat de rest maar aan de atmosferische V8 over! Uw voorganger heeft bewezen een heuse Maserati cabrio-adept te zijn, want hij ruilde de 4200 Spyder Cambiocorsa bij ons in op een jongere GranCabrio. Kortom, mocht deze drietand bevallen, dan heeft u alvast een idee waar het over een paar jaar naartoe kan gaan. Eerst maar eens dit exemplaar van uw bucketlist afvinken! En dat is bepaald geen straf gezien de heerlijke samenstelling: grijs van buiten, beige van binnen en uitgerust met een Skyhook onderstel. Ook carbon schakelflippers, stoelverwarming, xenonverlichting en parkeersensoren achter zijn inbegrepen. U bent al onderweg hier naartoe zegt u?
Lees verderMaserati 4200 Spyder
Als het op pure schoonheid aankomt wijzen alle vingers automatisch in de richting van de Italiaanse sportwagenfabrikanten. De looks, performance én sound dragen bij aan de unieke rijervaring aan boord van een icoon als de Maserati 4200. Hoe luider, hoe intenser. En dus kon uw voorganger niet anders dan als een blok voor de Spyder versie vallen. Kap naar beneden, voet naar beneden en laat de rest maar aan de atmosferische V8 over! Uw voorganger heeft bewezen een heuse Maserati cabrio-adept te zijn, want hij ruilde de 4200 Spyder Cambiocorsa bij ons in op een jongere GranCabrio. Kortom, mocht deze drietand bevallen, dan heeft u alvast een idee waar het over een paar jaar naartoe kan gaan. Eerst maar eens dit exemplaar van uw bucketlist afvinken! En dat is bepaald geen straf gezien de heerlijke samenstelling: grijs van buiten, beige van binnen en uitgerust met een Skyhook onderstel. Ook carbon schakelflippers, stoelverwarming, xenonverlichting en parkeersensoren achter zijn inbegrepen. U bent al onderweg hier naartoe zegt u?
Exterieur
Met de komst van de 3200 GT in 1998 bewoog Maserati hemel en aarde. De stijlvolle sportcoupé had binnen no time de status van icoon bereikt. Met de 4200 – of kortweg Maserati Coupé – borduurde het legendarische merk voort op de unieke karakteristieken van de GT. De versie met soft-top werd Spyder gedoopt en precies dat is de auto die u nu hebben wilt. Uitgevoerd in de tijdloze kleurstelling Grigio Nuvolari met daaronder grijsgelakte wielen beschikt de Maserati 4200 Spyder over alle ingrediënten om als geboren klassieker door het leven te gaan. De ronde koplampen achter druppelvormige covers ademen pure heritage en de V8-badges op de voorste schermen laten er geen twijfel over bestaan wat voor machtige machine dit is. Het formaat van de 4 uitlaat eindstukken is relatief bescheiden. Echter, vergis u niet: de melodieën die deze drietand produceert zijn van een buitenaards niveau… Speciaal voor de fijnproevers zijn op “special request” de (anti-)roll bars van dezelfde Beige lederen afwerking voorzien als de rest van het interieur. Nóg een reden om zo vaak en zoveel mogelijk dakloos onderweg te zijn…
Interieur
Deze 4200 Spyder Cambiocorsa maakt er – met de zwarte kap naar beneden – van buitenaf gezien dus allerminst een geheim van hoe de cockpit is samengesteld. En terecht: het Beige leder is op z’n zachtst gezegd briljant gekozen. Behalve de stoelen zijn ook de onderzijde van het dashboard, middenconsole/-armsteun én (deels) de portieren ermee bekleed. Details als het Nero lederen stuurwiel + bovenzijde van het dashboard zorgen voor een waanzinnig contrast. Daarover gesproken: hier en daar een vleugje hout gecombineerd met heuse Carbon Shift Paddles is het toppunt van onderscheid. Duiken we (letterlijk) nog dieper in detail, dan zien we dat Nero biesjes Cuoio vloertapijten omranden – dezelfde tint als de Piping in het leder. Wat aan smaakmaker!
Opties & extra’s
Maar wat is al deze pracht en praal waard wanneer hij voor geen meter vooruitgaat? De Skyhook Suspension maakt alle sportieve beloftes alvast waar. Dit adaptieve (sport)onderstel weerspiegelt de perfecte balans van de Maserati 4200 Spyder Cambiocorsa als het gaat over dynamiek, comfort en flair. Om met het comfortabele deel verder te gaan: zaken als stoelverwarming, parkeersensoren achter en xenon koplampen maken de Italiaanse sportauto opvallend vergevingsgezind. Des te groter is de kans dat u er regelmatig mee op pad gaat. En is dat niet precies de bedoeling van pure liefhebberij op wielen?
Techniek & performance
Met 390 pk op de achterwielen pluste de 4200-versie zomaar 20 pk erbij ten opzichte van de geblazen 3200. Maserati liet de motorinhoud dan ook flink groeien en maakte daarmee een turbo overbodig. De atmosferische 4,2 liter V8 is voor de gelegenheid gekoppeld aan een sequentiële Cambiocorsa transmissie. De semiautomatische 6-bak knalt binnen 5 seconden van 0 naar 100 km/h en topt bij 283 km/h. Prima hoor, die prestaties, maar het is de beleving die de Spyder pas écht bijzonder maakt. De ongedempte 8-cilinder maakt geluidstechnisch gehakt van menig moderne supercar. Horen is kopen!
Met vriendelijke groet,
team Prins.
Volante 5.2 V12 Superleggera | Veel carbon! | Bang & Olufsen | Sports Plus stoelen | 360cam
€ 289.500
Sportback 55 TFSI e S edition Competition | Full option | Pano-dak | Bang&Olufsen | Carplay
€ 59.500
4.7 MC Stradale | 1 of 497 | Carbon seats | Collectors-item
€ 104.500