Menu
Menu
Favorieten Mijn account
Mijn account
Deel deze auto

Maserati Shamal

Type
3.2 Biturbo | NL-auto
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
61886 km
Bouwjaar
1996
Brandstof
Benzine
Status
Verkocht
BTW Auto
Nee

Maserati Shamal

Type
3.2 Biturbo | NL-auto
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
61886 km
Bouwjaar
1996
Brandstof
Benzine
Status
Verkocht
BTW Auto
Nee
Deel deze auto

Voorwoord

Een unieke auto, een uniek verhaal: van de Maserati Shamal zijn wereldwijd slechts 367 (!) exemplaren geleverd. Nog vele malen zeldzamer is een origineel Nederlands exemplaar. Wij bezitten er één! Deze heeft maar liefst 19 jaar lang op naam gestaan van één en dezelfde eigenaar die de iconische drietand al die tijd perfect liet onderhouden. Dit blijkt tevens uit de meegeleverde facturen. Anders dan de brute verschijning uit Italië doet vermoeden, is het dus écht een klassieker om te vertroetelen… De laatste servicebeurt dateert uit augustus 2023. Minder dan 2.000 km geleden is er nog groot onderhoud uitgevoerd inclusief nieuwe distributieriem. Geen wonder dat de 3,2 liter V8 Biturbo zo uitstekend bij de les is! Sterker nog, het is opletten geblazen zodra alle 326 paarden het asfalt bereiken. Kortom, een uitzonderlijke, mooie en pure machine die op z’n tijd met fluwelen handschoenen aangepakt dient te worden. Maar dan wel op straat graag!

Lees verder
Omschrijving
Techniek
Reviews

Maserati Shamal.

Een unieke auto, een uniek verhaal: van de Maserati Shamal zijn wereldwijd slechts 367 (!) exemplaren geleverd. Nog vele malen zeldzamer is een origineel Nederlands exemplaar. Wij bezitten er één! Deze heeft maar liefst 19 jaar lang op naam gestaan van één en dezelfde eigenaar die de iconische drietand al die tijd perfect liet onderhouden. Dit blijkt tevens uit de meegeleverde facturen. Anders dan de brute verschijning uit Italië doet vermoeden, is het dus écht een klassieker om te vertroetelen… De laatste servicebeurt dateert uit augustus 2023. Minder dan 2.000 km geleden is er nog groot onderhoud uitgevoerd inclusief nieuwe distributieriem. Geen wonder dat de 3,2 liter V8 Biturbo zo uitstekend bij de les is! Sterker nog, het is opletten geblazen zodra alle 326 paarden het asfalt bereiken. Kortom, een uitzonderlijke, mooie en pure machine die op z’n tijd met fluwelen handschoenen aangepakt dient te worden. Maar dan wel op straat graag!

Historie

Maserati vernoemde de Shamal naar een warme zomerwind die Mesopotamië waait. En reken maar dat het er heet aan toe gaat in de cockpit zodra de dubbel geblazen 8-cilinder zijn spierballen toont. Los van de beleving is het uiterlijk ook té gaaf om altijd achter gesloten deuren te bewaren. De karakteristieke looks staan op naam van Marcello Gandini: de legendarische designer die onder andere verantwoordelijk is voor klassiekers als de Lamborghini Miura, Countach en Lancia Stratos. Hij bleef net zo lang aan het Maserati Biturbo koetswerk sleutelen – waarvan hij de facelift eveneens ontwierp, tot het model een compleet eigen gezicht kreeg en daarmee in 1990 een waardig opvolger werd van de Khamsin en Kyalami; beide V8-aangedreven drietanden. Deze origineel Nederlands geleverde Shamal kwam in 2005 in handen terecht van zijn – tot nu toe – laatste eigenaar die ‘m al die tijd met veel passie heeft verzorgd. In oktober 2021 bij een kilometerstand van 61.189 werden motor met alle boutjes en moertjes gereinigd, de brandstofslang en koelslang aangepakt, de distributieriem vernieuwd en meer. Facturen van het onderhoud gedurende de afgelopen 19 jaar zijn allemaal aanwezig. Hierop valt af te lezen dat Ferrari & Maserati specialist Helfferich zich tussen 2006 en 2009 bemoeide met de techniek van de Shamal, gevolgd door Italauto in de periode 2011-2023.

Exterieur

De oorsprong van de Maserati Shamal is minstens zo bijzonder als de auto zelf en gaat helemaal terug naar het jaar 1981: het moment dat de 1e generatie Biturbo het levenslicht zag. Indirect stamt de Shamal van dit hoekige Pierangelo Andreani concept af. Op zijn beurt gold de Shamal als sterke inspiratiebron voor de 2e faceliftserie van de Maserati Biturbo in 1991, getekend door Gandini. De Shamal is echter op alle fronten extremer. Letterlijk, kijkend naar de agressieve koplampen omhuld door zwarte covers en 4 afzonderlijke units onderin de massief ogende voorbumper die aan de onderzijde extra wijd toeloopt. Bijna net zo wijd als de enorme spatbord verbreders die plaats bieden aan originele Ruote OZ wielen. Het lichtmetaal steekt fraai af bij het zwart metallic lakwerk. Vanwege het donkere glas voor de achterlichtunits lijkt het bizar brede achterwerk egaal zwart te zijn. Erg bruut. De 4 uitlaten hangen niet onder de achterbumper, maar zijn erin geïntegreerd; een opvallend moderne touch. Verder is de Shamal te herkennen aan zijn dikke sideskirts, kunststof rand tussen de voorste en achterste zijruiten die via het dak aan elkaar zijn verbonden, en natuurlijk de iconische spoiler onderaan de ruitenwissers om de luchtstroom te optimaliseren. Een designfeature die we later onder andere terugzagen op de vernieuwde De Tomaso Pantera Si.

Interieur

Dat laatste is geen toeval, aangezien Gandini de Pantera Si schetste en De Tomaso tijdens de ontwikkeling van de Biturbo het merk Maserati in handen had. Er was op z’n zachtst gezegd dus een duidelijke connectie. Het interieur van de Shamal kent dan ook sterke gelijkenissen met die van de Biturbo. Ons exemplaar bevat zwart lederen sportstoelen die veel steun bieden, bijvoorbeeld bij grote zijdelingse krachten. En ook dat is weer geen toeval… Het zwarte leder heeft eveneens zijn weg gevonden naar de portieren, het stuurwiel, de middentunnel/-armsteun, het instrumentarium en het complete dashboard. Laatstgenoemde bevat op zijn beurt super classy houten panelen die optisch in één streep tot en met de portierbekleding wordt doorgetrokken. Verder hebben de middenconsole, versnellingspookknop en de hendel van de handrem dezelfde chique houten finish. De antracietkleurige hemelbekleding correspondeert volledig met de vloertapijten. Hier is duidelijk over nagedacht…

Techniek & performance

Nadenken kunnen ze bij Maserati ook over de techniek. Bij andere merken blijft het bij dagdromen, maar de Italianen maakten V8-power met 2 turbo’s vroeger al keiharde realiteit. Hard rechtuit rijden is één van de Shamal zijn specialiteiten: accelereren van 0 naar 100 km/h kan binnen 5,3 seconden. De manuele 6-bak van Getrag laat zich met veel gevoel bedienen en gunt elke versnelling weer een explosie aan sensatie. De hete Shamal wind gaat pas liggen zodra de topsnelheid van 270 km/h in beeld komt. Tenzij u besluit de achterkant nog even de hoek om te laten komen op kronkelige (berg)wegen… Dit gaat sneller dan u denkt! Daarom is het zaak om uw hoofd koel te houden. Wat ons betreft gebeurt dat pas ná het zetten van de handtekening…

– Sinds 2005 in handen van laatste eigenaar. -> 19 jaar in bezit en met passie goed laten onderhouden.
– Eerst bij Helfferich Ferrari & Maserati specialist onderhouden (2006-2009)
– Sinds 2011 uitstekend door specialist Italauto onderhouden (2011 – 2023)
– Nu in 2024 bij ons ingeruild.

Recent onderhoud:
10-2021 / 60.189 km
Nieuwe distrubutieriem
Motor gereinigd, alle boutjes en moertjes gereinigd
Heel veel aangepakt zoals brandstofslang, koelstofslangen etc

Laatste onderhoud 08-2023 bij 61.405 km

Alle facturen van het jaarlijkse onderhoud sinds 2005 aanwezig.

Met vriendelijke groet,
team Prins

Motor
3217cc 8 cilinder
Brandstof
Benzine
Vermogen
328 pk
Gewicht
1400 kg
Topsnelheid
270 km/u
Acceleratie 0-100 km/h
5.3 s
Boek een proefrit

Ervaar de Maserati Shamal

Voornaam*
Vul uw naam in
Achternaam*
Vul uw naam in
Telefoonnummer*
Vul uw telefoonnummer in
E-mailadres*
Vul uw e-mailadres in
Ga akkoord om te kunnen verzenden

Soortgelijk

€ 24.500

Ferrari 348

TB | Low mileage!

€ 79.500

Ferrari 550

Maranello | NL-auto | Carbon Racing Seats

€ 119.500

Advies nodig?

De gepassioneerde Prins adviseurs staan voor u klaar.

Whatsapp ons
Wim Prins
Jeroen van Kranen
Joost Bode
Quinten Immink