Exclusief bij Prins Classics: een fabelachtig mooie Maserati Bora uit 1973 in originele Maserati-kleuren, en uitgerust met een volledig gereviseerde 4,9 liter V8-motor (één van de slechts 275!). De Bora verkeert in uitmuntende staat, heeft weinig kilometers gereden (aantoonbaar) en beschikt over matching numbers. Ja, ook wij moesten onszelf heel even in de arm knijpen om te beseffen dat dit geen droom is. Maar een droomauto.
Lees verderMaserati Bora 4.9
Exclusief bij Prins Classics: een fabelachtig mooie Maserati Bora uit 1973 in originele Maserati-kleuren, en uitgerust met een volledig gereviseerde 4,9 liter V8-motor (één van de slechts 275!). De Bora verkeert in uitmuntende staat, heeft weinig kilometers gereden (aantoonbaar) en beschikt over matching numbers. Ja, ook wij moesten onszelf heel even in de arm knijpen om te beseffen dat dit geen droom is. Maar een droomauto.
Historie
De Bora zoals deze op uw scherm schittert, betreft één van de eerste exemplaren die nieuw in Amerika is geleverd. Het grote voordeel hiervan is dat de auto over de 4,9 liter krachtbron beschikt in plaats van de standaard 4.7 die dienst deed in de ‘vroegere’ Europese versies. Later zou elke Bora worden uitgerust met de grotere 4.9 V8.
De prachtige Oro Kelso carrosserielak is dezelfde kleur als waarmee de Bora origineel af-fabriek werd geleverd. Toch is er in 1980 nog een (tijdelijke) zijstap gemaakt: het exterieur werd namelijk in opdracht van de toenmalige eigenaar rood gespoten. De beige stoelen maakten daarnaast plaats voor zwarte exemplaren. In 1989 kwam de zeldzame drietand in handen van een Zwitser. Hij bracht het koetswerk volledig terug in smetteloze, originele staat. Inclusief de champagne bruine fabriekskleur. Met de zwarte stoelen kon hij echter wel leven, en daar sluiten wij ons helemaal bij aan!
Design
De Maserati heeft meer weg van een prototype dan van een in serie geproduceerde klassieker? Dat kan kloppen. Op het moment dat de Bora in 1971 officieel in productie werd genomen, waren de verschillen met de in 1969 getoonde concept car minimaal. Tot grote vreugde van legendarisch topontwerper Giorgetto Giugiaro, wie de supercar in opdracht van ItalDesign vormgaf.
Zoals altijd geeft de Italiaanse designer duidelijk zijn signatuur af. Het gewaagde profiel, de snaarstrakke lijnen en vele opvallende details zijn typisch Giugiaro, en maken dat de Bora uniek in zijn soort is. De carrosserie is extravagant, bijna buitenaards en super aaibaar tegelijk. Dat laatste heeft de Bora voornamelijk te danken aan het sierlijke en natuurlijke verloop van de lijnen. Hoe fraai het ene deel overloopt in het andere, dat kan maar door één iemand bedacht zijn. Het Oro Kelso lakwerk is in absolute topconditie en bovendien origineel Maserati, zoals de fabrikant zelf aan ons heeft bevestigd. Zo vooruitstrevend als het design is, zo chic en stijlvol is de champagne bruine tint. Het is juist deze combinatie die de Bora tijdloos mooi maakt. En wat ons betreft geheel volmaakt!
Techniek
Behalve op het gebied van design, is de Bora ook qua technologie zijn tijd ver vooruit. En dan bedoelen we niet alleen de 8-cilinder met extra inhoud. Innovatieve features als een hydraulisch aangedreven pedaalcluster en een uitgebreid verstelbaar stuurwiel verwijzen naar de bemoeienissen en specialiteit van Citroën: op dat moment eigenaar van Maserati. Uitstekende isolatie (waaronder een dubbele achterruit om het motorgeluid minder het interieur binnen te laten dringen) en een luxueuze afwerking zorgden voor een comfort dat de concurrentie destijds vreemd was. Qua prestaties voelt de 4.9 V8 aan als een compromisloze supercar, maar de manier waarop de Bora zich bloedsnel over het asfalt verplaatst, heeft meer weg van een heerlijke GT.
De dikke map met facturen heeft een geschatte waarde van ongeveer 90.000 euro (!); dé bevestiging dat er niets is bespaard op onderhoud. Enkel dat deze unieke Maserati dermate weinig heeft gereden, dat een grondige revisie onvermijdelijk was. We kunnen ons geen betere reden bedenken…
Met hartelijke groet,
Prins Classics.
GT BB | Cerificate Ferrari | Perfect Maintenance | One of 299
€ 389.500
1.6 Sedan S1
€ 19.500
1600
€ 23.500