Menu
Menu
Favorieten Mijn account
Mijn account
prins.nl / Aanbod / Maserati 224 biturbo terug naar overzicht
Deel deze auto

Maserati 224 biturbo

Fabriekskleur
Soft Grey Metallizzato
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
76223 km
Bouwjaar
1991
Brandstof
Benzine
Status
Verkocht
BTW Auto
Nee

Maserati 224 biturbo

Fabriekskleur
Soft Grey Metallizzato
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
76223 km
Bouwjaar
1991
Brandstof
Benzine
Status
Verkocht
BTW Auto
Nee
Deel deze auto

Voorwoord

Vaak zijn de auto’s waarvan de naam direct gerelateerd is aan de techniek, de mooiste. Neem nu deze Maserati 224 Biturbo: een Italiaanse legende met een motor specifiek bedoeld voor de Italiaanse markt. We doelen uiteraard op de 24 kleps 2,0 liter V6 zónder katalysator en mét 245 pk op de achterwielen. De 2-deurs coupé is sinds 1999 in Nederland en technisch helemaal bij. Optisch weet de 224 of 2.24v Biturbo ook te overtuigen dankzij een stijlvolle kleurstelling en karakteristiek design. Dit is hoe een klassiek Italiaans meesterwerk hoort te zijn!

Lees verder
Omschrijving
Techniek
Reviews

Maserati 224 Biturbo

Vaak zijn de auto’s waarvan de naam direct gerelateerd is aan de techniek, de mooiste. Neem nu deze Maserati 224 Biturbo: een Italiaanse legende met een motor specifiek bedoeld voor de Italiaanse markt. We doelen uiteraard op de 24 kleps 2,0 liter V6 zónder katalysator en mét 245 pk op de achterwielen. De 2-deurs coupé is sinds 1999 in Nederland en technisch helemaal bij. Optisch weet de 224 of 2.24v Biturbo ook te overtuigen dankzij een stijlvolle kleurstelling en karakteristiek design. Dit is hoe een klassiek Italiaans meesterwerk hoort te zijn!

Historie
De eerste Maserati Biturbo’s verschenen in 1981 op de markt, maar het zijn de faceliftversies van de hand van Marcello Gandini die al gauw de sterkste indruk maakten. Waaronder deze: de Maserati 222 Coupé met 24v V6 twin-turbomotor, ook wel bekend als 224 of 2.24v Biturbo. Na de eerste facelift verdween Biturbo als officiële modelnaam, maar in de praktijk wordt de klassieke GT-reeks van Maserati nog steeds zo genoemd. Wie de techniek van dit exemplaar van voor tot achter kent, is de voormalig Nederlandse eigenaar: de man had een eigen motorrevisie bedrijf en stortte zich zodoende geregeld op de verborgen schoonheid van deze klassieke drietand. Mede hierdoor stuurt, schakelt, accelereert, remt en rijdt de Maserati 224 Biturbo perfect. In 1992 werd de Biturbo omgedoopt tot Ghibli, maar het model bleef in grote lijnen intact. Ook de V8-aangedreven Shamal is optisch nauw verwant aan de Biturbo. Over succesvolle designs gesproken…

Exterieur
Wie Maserati Biturbo zegt, denkt haast automatisch aan de creaties die fameus ontwerper Marcello Gandini tekende. Hij maakte de auto strakker, sportiever en meer uitgesproken. Toch is Pierangelo Andreani verantwoordelijk voor de basiscontouren van het hoekige concept, wat later een succesformule bleek. Door de jaren heen evolueerde de Biturbo meerdere keren. De transformatie die dit exemplaar doormaakte stamt uit 1989: het jaar waarin de coupé voortaan officieel als “222” door het leven ging. Of “224” als het een V6 met 24 kleppen betrof. Dat het Andreani ontwerp sterk was, blijkt wel uit het feit dat het basisrecept tot aan 1998 standhield in de vorm van de Ghibli AM336. Ook de andere afgeleide, de extremere Shamal met V8, bleef nog aan tot 1996. Onze Maserati 224 moet het vooral hebben van de meer verfijnde aanpassingen op naam van Gandini, inclusief volumineuzere bumpers, skirts en spoilers. Terwijl de 4 vierkante lichtunits onaangeroerd bleven, toonden de 4 uitlaateindstukken de ware potentie van de 222/224. In de kleur Soft Grey Metallizzato maakt het strakke koetswerk bovendien een tijdloze indruk. Al gaan de scherpe randjes er nooit vanaf…

Interieur
Extra mooi is het contrast dat het lichte interieur te bieden heeft ten opzichte van de antracietkleurige carrosserie. De combinatie van leder, velours en hout staat aan de basis van een super chique werkplek. Onze drietand doet behoorlijk ruimtelijk aan en menig detail wijst ons erop dat we in iets bijzonders hebben plaatsgenomen. Let bijvoorbeeld op het klassieke uurwerk midden op het dashboard, voorzien van een dikke gouden rand. Maar ook het instrumentarium met daarin een meter voor de turbodruk is uniek te noemen. Het is duidelijk: voor nostalgische gevoelens moet u zeker bij de Maserati 224 Coupé zijn!

Techniek & performance
De Biturbo is er in vele soorten, al waren de Italianen altijd trouw aan dubbel geblazen V6-power. Waar zit het onderscheid dan in? Onder andere in de cilinderinhoud (2,0 of 2,8 liter), de aanwezigheid van wel of geen katalysator en het al dan niet hebben van 4 kleppen per cilinder. Bovendien week het aanbod in Italië af van dat van de rest van de wereld. Onze Maserati 224 beschikt over de 2,0 liter 6-cilinder inclusief 24 kleppen. Zonder katalysator perst de V6 er 245 pk uit en is daarmee 5 pk krachtiger dan de versies mét reiniging van de uitlaatgassen. Via een manuele 5-bak wordt het vermogen naar de achteras gestuurd. Accelereren van 0 naar 100 km/h hoeft in de 245 pk sterke 2.24v versie niet langer dan 5,9 seconden te duren. De opgegeven topsnelheid is 230 km/h: snel genoeg om in rap tempo naar Prins te komen voor een live ontmoeting met dit Maserati pareltje!

Met vriendelijke groet,
team Prins.

Motor
cc 6 cilinder
Brandstof
Benzine
Vermogen
0 pk
Gewicht
1300 kg
Boek een proefrit

Ervaar de Maserati 224 biturbo

Voornaam*
Vul uw naam in
Achternaam*
Vul uw naam in
Telefoonnummer*
Vul uw telefoonnummer in
E-mailadres*
Vul uw e-mailadres in
Ga akkoord om te kunnen verzenden

Soortgelijk

€ 107.500

Advies nodig?

De gepassioneerde Prins adviseurs staan voor u klaar.

Whatsapp ons
Wim Prins
Jeroen van Kranen
Joost Bode
Quinten Immink