Wat een luxe. Wat een comfort. Wat een stijl. Wat een statement! Deze prachtige Range Rover Autobiography inclusief enorm krachtige 4.4 SDV8 turbodiesel rekent qua elegantie af met menig topklasse limousine en toont zich ondertussen heer en meest op elk terrein. Kortom, deze “king of the road” gaat offroad als het moet, maar zal in de praktijk toch vooral het asfalt aandoen. Niet in de laatste plaats vanwege de ongekend weelderige aankleding: hoogwaardig leder en alcantara gaan hand in hand met opties als gekoelde massagestoelen, luchtvering, een Surround View Camera, panoramadak, Meridian Audio, adaptieve bi-xenon koplampen en Ambient Lighting. Dit alles maakt het de ideale dailydriver. Maar dan wel één die de dingen nét even anders doet. En daarbij never nooit het avontuur schuwt.
Lees verderWat een luxe. Wat een comfort. Wat een stijl. Wat een statement! Deze prachtige Range Rover Autobiography inclusief enorm krachtige 4.4 SDV8 turbodiesel rekent qua elegantie af met menig topklasse limousine en toont zich ondertussen heer en meest op elk terrein. Kortom, deze “king of the road” gaat offroad als het moet, maar zal in de praktijk toch vooral het asfalt aandoen. Niet in de laatste plaats vanwege de ongekend weelderige aankleding: hoogwaardig leder en alcantara gaan hand in hand met opties als gekoelde massagestoelen, luchtvering, een Surround View Camera, panoramadak, Meridian Audio, adaptieve bi-xenon koplampen en Ambient Lighting. Dit alles maakt het de ideale dailydriver. Maar dan wel één die de dingen nét even anders doet. En daarbij never nooit het avontuur schuwt.
Exterieur
De voorlaatste generatie van de iconische Range Rover (L405) is ronder en moderner dan zijn 3 illustere voorgangers. De meest luxe, zachter ogende SUV van Land Rover lijkt daarmee meer gemaakt voor de stad. Dit is slechts gedeeltelijk waar, want zijn capaciteiten buiten de gebaande paden zijn onverminderd sterk. Maar dat de Range Rover Autobiography het comfortabele stadsleven omarmt is een ding wat zeker is. Het model blaakt van het zelfvertrouwen en overlaadt toeschouwers met chique details: voorzien van een Black Pack contrasteren de vele zwarte elementen subliem bij het tijdloze Indus Silver koetswerk. Onder andere de het dak, de 20 inchwielen, grille (inclusief omranding), “blades” op de voorste portieren, modelaanduiding voor + achter, buitenspiegels en sierstrips tussen de achterlichten, bovenlangs de dorpels + achterbumper hebben een glanzend zwarte finish. Wat bleef is het karakteristieke silhouet met relatief rechtopstaande voorruit en grote raampartijen opzij. Zo mooi geëvolueerd en toch zo herkenbaar…
Interieur
Die grote raampartijen hebben ook invloed op het interieur: behalve voor veel licht en overzicht, zorgt het ervoor dat de zitpositie gevoelsmatig nóg hoger is dan het in werkelijkheid al is. U torent dus letterlijk boven vrijwel alle andere weggebruikers uit, bussen en vrachtauto’s uitgezonderd. De geweldige “king of the road” ervaring wordt verder aangedikt aan de hand van een prachtige Ebony lederen afwerking op onder andere het dashboard en de geperforeerde stoelbekleding. Meer Ebony is er in de vorm van een alcantara dakhemel, die op zijn beurt het grote glasoppervlak van het panoramische schuif-/kanteldak omringt. Over groot gesproken: het Grand Black Wood interieurpakket maakt een super chique indruk. Net als de schitterende Cirrus contraststiksels overigens. Wat een weelde voor zo’n alleskunner!
Opties & extra’s
Pakken we de optielijst erbij, dan wordt al gauw duidelijk dat de luxe ‘m niet enkel in de uitstraling zit. Zo is het zwart lederen stuurwiel tevens verwarmd en zijn de stoelen (voor + achter!) zowel te verwarmen als te koelen. Op de elektrische bediening van de voorstoelen zit tevems een memoryfunctie, zodat de gekozen voorkeurspositie keurig wordt opgeslagen. Helemaal next level is de heerlijke stoelmassage. Terwijl de geavanceerde luchtvering alle oneffenheden zoveel mogelijk afvlakt, zet de massagefunctie uw lichaam juist soepel in beweging. Ondanks het vele glas, inclusief het elektrische panoramadak, zag Land Rover nog genoeg mogelijkheden voor extra overzicht: de Surround View Camera brengt objecten uit de directe omgeving van de Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography nauwkeurig in beeld. In beeld zijn ook de gegevens die essentieel zijn voor de bestuurder dankzij een Head-up Display. Op die manier hoeven uw ogen nooit van de weg af te wijken, welke overigens onder alle omstandigheden uitstekend is verlicht is door middel van adaptieve bi-xenonkoplampen. Voor extra ontspanning zorgen Ambient Lighting en het Meridian audiosysteem; licht en geluid zijn perfect op elkaar afgestemd qua sfeer en kwaliteit. Kortom, inladen maar, de achterklep elektrisch sluiten en op naar de volgende bestemming!
Techniek & performance
Zo vorstelijk als de Range Rover oogt en zit, zo meedogenloos is de exclusieve SUV wanneer het op power en skills aankomt. De 4,4 liter V8-turbodiesel is een juweel van een motor en spoort 4 wielen aan om 339 pk en maar liefst 740 Newtonmeters zo goed mogelijk onderling te verdelen. Op een harde ondergrond moet het mogelijk zijn om binnen 6,9 tellen van 0 naar 100 km/h te spurten. De 8 automatische versnellingen lopen vrijwel naadloos in elkaar over, net zolang een topsnelheid van 218 km/h is behaald. Nog interessanter is daarentegen het baanbrekende 4×4-aandrijfsysteem. Op dat vlak laat de Range Rover Autobiography elk ander luxepaard mijlenver achter zich. Zelf ervaren? U weet ons te vinden.
Met vriendelijke groet,
team Prins.
550 4.0 V8 1913 Specification 1/500 | 360 cam | Panoramadak | Premium audio | Stoelkoeling v+a
€ 149.500
Spider | Veel carbon! | Cuoio Daytona Racing Seats | Lift | Camera's
€ 279.500
3.0 V6 AWD GranSport | Pano-dak | 360 camera | Adapt. cruise | Harman/Kardon
€ 79.500