Aan het unieke karakter van de legendarische Lancia Delta HF Integrale moet je niet willen tornen. Dat gebeurde ook niet. Wél zagen de specialisten van APP Racing Engines ruimte voor extra technische “Evoluzione” in geval van deze schitterende, volledig gerestaureerde Evo II. Kostenplaatje van de volledige metamorfose? €100.000,-! Het resultaat is een rallyklassieker die onnoemelijk veel sympathie oproept onder een groot publiek, en tegelijkertijd is geëvolueerd tot een kanon van een betrouwbare reisauto. Hoe dan? Dat leest u verderop. Of in de originele boekjes + onderhoudsfacturen die zijn inbegrepen. Ondertussen zorgen het Martini race-interieur en de maagdelijk witte carrosserie voor een extra nostalgische boost rondom de Delta HF Integrale Evo II. Letterlijk, dankzij een standaard turbodruk die al 400 pk (!) oplevert. Zien is kopen. Rijden is weggeblazen worden!
Lees verderLancia Delta HF Integrale 16V Evoluzione II
Aan het unieke karakter van de legendarische Lancia Delta HF Integrale moet je niet willen tornen. Dat gebeurde ook niet. Wél zagen de specialisten van APP Racing Engines ruimte voor extra technische “Evoluzione” in geval van deze schitterende, volledig gerestaureerde Evo II. Kostenplaatje van de volledige metamorfose? €100.000,-! Het resultaat is een rallyklassieker die onnoemelijk veel sympathie oproept onder een groot publiek, en tegelijkertijd is geëvolueerd tot een kanon van een betrouwbare reisauto. Hoe dan? Dat leest u verderop. Of in de originele boekjes + onderhoudsfacturen die zijn inbegrepen. Ondertussen zorgen het Martini race-interieur en de maagdelijk witte carrosserie voor een extra nostalgische boost rondom de Delta HF Integrale Evo II. Letterlijk, dankzij een standaard turbodruk die al 400 pk (!) oplevert. Zien is kopen. Rijden is weggeblazen worden!
Historie
Geen auto met zo’n trackrecord als de Lancia Delta HF. Het model domineerde het Groep A klassement eind jaren 80, begin jaren 90 en is onlosmakelijk verbonden met titelsponsor Martini, die nooit teleurstelde met een even spectaculaire als stijlvolle livery. Toch dankt de karakteristieke hatchback zijn status van icoon met name aan zijn vele successen. Daarvan is deze straatlegale versie een directe afgeleide. Sterker nog, hij werd voor de gelegenheid verder verbeterd! En dan te weten dat dit in basis al een Evoluzione II betreft, mét sterkere 16V-turbomotor. In 2019 kwam de Italiaanse klassieker in handen terecht van zijn voormalig eigenaar. Hij trok ruim een jaar uit om de HF Integrale Evo II volledig te laten restaureren door de carrosseriespecialisten van UK-Resto op Texel, terwijl de motor rebuild + upgrade op naam staat van APP Racing Engines in Weesp. Verder werd de hulp van diverse andere specialisten ingeroepen om aan de juiste onderdelen te komen. Chassis, plaatwerk, dak, ophanging, aandrijflijn, remmen, ontsteking, elektrisch circuit; werkelijk alles werd gereviseerd, vervangen of versterkt. Speciale aandacht ging er uit naar de motor inclusief upgrade naar 400 pk. Versnellingsbak, koppeling en drukgroep werden erop aangepast om de nieuwe superkrachten van de “Mod Restored” Delta aan te kunnen. Originele documentatie en onderhoudshistorie is voorhanden ter inzage.
Exterieur
Dat onze HF Integrale 16V Evoluzione II Restomod er ook uitziet als een winnaar, moge duidelijk zijn. Aan de verpletterende uitstraling heeft niemand zich durven wagen, en terecht, want zeker in maagdelijk wit is de rallylegende een geweldige bezienswaardigheid. Echt, puurder dan dit wordt het niet! De iconische Martini livery ontbreekt, maar voor wie interesse heeft, is een blanco achtergrond natuurlijk het meest ideale uitgangspunt. Bovendien wordt één en ander gecompenseerd aan de binnenkant… Voordat we daaraan toe zijn: graag uw aandacht voor de heerlijke bodykit inclusief spatbordverbreders, opgeklapte dakspoiler en extra openingen in bijvoorbeeld de motorkap. Verder ademen de dubbele ronde koplampen, rode grillerand en putdeksel-achtige Speedline wielen pura nostalgia. De spatlappen voor + achter proberen niets van de compromisloze rally-roots te verbloemen. Dat is ook precies de reden waarom deze Lancia louter respect afdwingt en voor héél veel duimpjes onderweg zorgt in plaats van scheve blikken!
Interieur
Binnenin de Delta HF Integrale Evo II zijn de lichtbruine Recaro sportstoelen voor een groot deel bepalend voor de smaakvolle aankleding van de 5-deurs hatchback. Het is en blijft immers een échte Italiaan! Ook de keuze om de dakhemel, deurpanelen en vloer in dezelfde kleur uit te voeren past bij de traditie om zelfs van het meest hardcore rallykanon nog een stijlvolle verschijning te maken. Geperforeerde delen op de portieren, rugleuningen en zitvlakken moeten helpen uw bezwete lichaam beter te laten ademen. Want reken maar dat u af en toe naar zuurstof snakt na een bloedstollende rit c.q. rallyavontuur. Het hoekige instrumentenpaneel bevat Giallo naalden en meters om extra nadruk te leggen op de performance van deze volbloed. Het lederen Martini Racing sportstuur van Momo spreekt voor zich, al konden de bedenkers het niet laten om de kleuren van de klassieke cocktailfabrikant op subtiele wijze te laten terugkomen in het hart.
Techniek & performance
Bestelt u Martini’s naar het wereldberoemde “shaken, not stirred” recept? Onze Integrale Evoluzione II zal die wens naast zich neer moeten leggen, aangezien een upgrade van 215 naar 400 (!) pk iedere inzittende door elkaar schudt op een manier die u niet onberoerd laat! Ook het immense koppel van 470 Nm bij 4.000 tpm wordt verkregen met een (nieuwe) standaard turbodruk. Naast de turbo zijn de koppeling en drukgroep aangepast om de extra krachten van de motor aan te kunnen. Tegelijkertijd werd de betrouwbaarheid van de 2,0 liter 16-kleps 4-cilinder verbeterd en kreeg de versnellingsbak een verstevigd huis inclusief sterkere as + tandwielen. En er gebeurde (nog) meer op technisch vlak: de complete auto is uit elkaar gehaald om zo bij de zwakkere delen van het chassis + de balken te kunnen die zijn vervangen, dan wel gerestaureerd. Ook zijn alle ophangingsdelen gereviseerd of vervangen, net als de aandrijflijn, remmen, ontsteking, het elektrische circuit et cetera. Geen wonder dat een eerdere test op Spaans en Italiaans asfalt met vlag en wimpel werd doorstaan! Wie is klaar voor een eerste ontmoeting met dit oogstrelende rallywonder?
Met vriendelijke groet,
team Prins.
350 SL roadster | Full history | German car | Hardtop
€ 49.500
2.0-16V HF Integrale EVO II | SS Blue Lagos 1/218 | Edizione Finale
€ 149.500
Maranello
€ 139.500