Lamborghini Gallardo Spyder 5.0 V10 E-Gear
Het is maar goed dat de knaloranje lak van deze, in sublieme staat verkerende Lamborghini Gallardo Spyder uit 3 lagen bestaat. Van dit visuele geweld krijgen we namelijk nooit genoeg! Slechts 2 eigenaren gingen u voor. Zij hebben dit Italiaanse pareltje perfect onderhouden. Wat zeggen we: vertroeteld! En dat is te zien: “wauw” is het enige wat wij nog kunnen uitbrengen bij het aanschouwen van dit absolute top exemplaar. Ook het uitrustingsniveau maakt ons sprakeloos. Wat een kanjer! Vol met carbon, Alcantara en natuurlijk de sportuitlaat die elke 10-cilinder Spyder het laat uitschreeuwen van genot. Zo ook deze. Wie biedt een luisterend oor?
Exterieur
Het introduceren van een model onder de bekende Lamborghini-V12 betekende bullseye voor het legendarische sportwagenmerk uit Sant’Agata Bolognese. Voor supercar begrippen was de Gallardo vanaf het eerste moment niet aan te slepen. Welkome toevoeging is deze Spyder versie: wat ons betreft één van de weinige hardcore sportauto’s die zonder dak minstens zo goed oogt als mét. Een knap staaltje designtechniek.
Zo excentriek als het lijnenspel van de Lambo Gallardo is, zo opvallend is het 3-laagse Arancio Borealis lakwerk welke dit nagenoeg smetteloze exemplaar opsiert. En eerlijk is eerlijk: zo’n sprekende en snaarstrakke carrosserie mag – nee, móet toch ook gewoon gezien worden? Gelukkig voor de liefhebber zijn de minuscule witte puntjes genaamd steenslag zeer beperkt gebleken, zeker naar supercar maatstaven. Desalniettemin aan contrast geen gebrek. Daar zorgen de prachtige, zwart gelakte Nero wielen met dito remklauwen wel voor… Nogmaals: wauw.
Interieur
Wie de oranje gloed bijzonder kan bekoren heeft gelukkig geen reden om naast de auto te blijven staan. Wie durft in te stappen wordt namelijk opnieuw getrakteerd op Arancio details, gecombineerd met Nero delen. “Bi-colore” noemen ze dat mooi in Italië. Het samenspel tussen oranje en zwart is werkelijk overal in doorgetrokken; tot aan de Nero Alcantara deurpanelen en dito onderzijde dashboard met oranje stiksels aan toe. Ook de lederen delen bevatten dezelfde contraststiksels.
Voorts zijn de middelste delen van de zittingen en rugleuningen Arancio uitgevoerd en wordt het briljante 2-kleurige interieur vergezeld door heel veel carbon. Zo bestaat het Alcantara stuurwiel voor de helft uit lichtgewicht koolstofvezel (dit scheelt weer kiezen). En ook de middenconsole, armsteun en deurgrepen zijn gemaakt van carbon. Het carbon deel waar u echter verreweg het vaakst naar kijkt is het instrumentenpaneel + stuurkolom. Hoe fraai!
Opties & extra’s
De algehele aankleding van deze magnifiek samengestelde Italiaan is op z’n zachtst gezegd een hele fijne extra. De andere extra treft u in de vorm van een achteruitrijcamera. Geloof ons, de Lamborghini Gallardo Spyder excelleert op heel veel gebieden, maar zal nooit bekend worden vanwege zijn uitstekende overzicht vanuit de cockpit. Een overbodige luxe kunt u de optie dus allerminst noemen. Wél een hele handige.
Techniek & performance
In de ideale wereld vormen de bloedstollende looks een 100% match met de performance van de wilde stier. Gelukkig, Lamborghini stelt niet teleur. Sterker nog, de melodramatische klanken van 520 jankende paarden kennen geen gelijke! Zo meeslepend als de 5,0 liter V10 met sportuitlaat klinkt, zo bizar hard sleurt hij eraan: sprinten van 0-100 km/h kan in 4 tellen wanneer u de 6-traps E-Gear automaat optimaal zijn werk laat doen. Als het moet, dendert de Gallardo Spyder door tot wel 315 km/h. Dat zijn cijfers waar ze in Maranello geregeld wakker van liggen – dan wel hebben gelegen. Vooral ook omdat er dankzij de vierwielaandrijving heel veel controle is over al deze power. Wie wil dit zelf eens ervaren?
Met vriendelijke groet,
Prins Esclusivo