“The most beautiful car ever made”. Het zijn de legendarische woorden van een legendarische man: Enzo Ferrari. Woorden die niet over één van zijn fameuze creaties gingen, maar over een belangrijke concurrent: de Jaguar E-Type. Een gedurfde uitspraak. Echter, als iemand er verstand van had, dan was het meneer Ferrari wel.
En als we het toch over schoonheid hebben, wat is er mooier dan het origineel? Zijn naam zegt het al: deze weergaloze Jaguar E-Type Series 1 Fixed-Head Coupé 3.8 uit 1964 stamt af van de eerste serie van het roemruchte model. Een waarachtig pareltje van een auto, met volledige matching numbers en een ongeëvenaarde hoeveelheid Brits charisma. Werkelijk ongekend, zo subliem mooi en strak als dit unieke exemplaar is!
Jaguar E-Type Series 1 Fixed-Head Coupé 3.8 Opalescent Golden Sand
“The most beautiful car ever made”. Het zijn de legendarische woorden van een legendarische man: Enzo Ferrari. Woorden die niet over één van zijn fameuze creaties gingen, maar over een belangrijke concurrent: de Jaguar E-Type. Een gedurfde uitspraak. Echter, als iemand er verstand van had, dan was het meneer Ferrari wel.
En als we het toch over schoonheid hebben, wat is er mooier dan het origineel? Zijn naam zegt het al: deze weergaloze Jaguar E-Type Series 1 Fixed-Head Coupé 3.8 uit 1964 stamt af van de eerste serie van het roemruchte model. Een waarachtig pareltje van een auto, met volledige matching numbers en een ongeëvenaarde hoeveelheid Brits charisma. Werkelijk ongekend, zo subliem mooi en strak als dit unieke exemplaar is!
Conditie
De algehele staat van deze schitterende coupé is zoals ze eruitziet: fenomenaal. Kosten noch moeite zijn gespaard om de auto in de uitmuntende conditie te krijgen waarin ze nu verkeert. De restauratie is uitgevoerd op Nederlands terrein en louter door bekende namen uit de klassiekerwereld, onder toeziend oog van de voormalig Nederlandse eigenaar: een perfectionist pur sang, met een groot autohart en een enorme zwak voor de charmes van deze glansrijke E-Type.
Verantwoordelijk voor het plaat- en spuitwerk is Oldtimer Service Eastend te Uithuizen. De versnellingsbak werd gereviseerd door Von Münching Import: dé specialist op het gebied van transmissies van Britse iconen van weleer. De motorrevisie staat op naam van De Boer in Sneek, waarna klassieker-goeroe Eastend zich eveneens boog over de afstelling van de krachtbron. Stenger Jaguar Service in Almelo voerde een update uit op het differentieel. De wielen komen bij wielenspecialist JVD Wheels uit Uithuizen vandaan. Jaguar liefhebber en restaurateur Koos van Schepen drukte zijn stempel op de befaamde coupé door de opbouw grotendeels – en met veel liefde – te verzorgen. Tot slot de afwerking: hiervoor ging de Jag opnieuw terug naar de experts van Eastend.
Voor de restauratie zijn zoveel mogelijk originele onderdelen gebruikt en toegepast, hoofdzakelijk geleverd door SNG Barratt: ‘The Ultimate Jaguar Parts Specialist’ uit Oisterwijk. Waar nodig is de E-Type voorzien van upgrades, om de auto beter te laten presteren in de moderne wereld. Zo is de Jaguar uitgerust met een aluminium radiateur voor een verbeterde koeling en zijn de remmen aangepast naar hedendaagse maatstaven. In wezen valt er dus niets meer te fixen aan de fraaie Fixed-Head Coupé (kortweg FHC). Alles is namelijk al gedaan. En tot in de puntjes.
Historie
Minstens zo indrukwekkend als de staat waarin de classy Brit verkeert, is de historie. Het grootste deel van haar bestaan bracht de Engelsman door in Amerika. De E-Type is van modeljaar 1963 en ging voor het eerst op naam op 22 mei 1964 in de Amerikaanse hoofdstad, afgeleverd door Jaguar Cars New York. Dat was 9 dagen nadat de auto de fabriek had verlaten. Daarmee is het één van de laatst gebouwde Series 1 met 3,8 liter motor. De eerste eigenaar betrof een man, geboren en getogen in New Jersey. We hebben uit betrouwbare bronnen vernomen dat de meneer in kwestie inmiddels de gerespecteerde leeftijd van 90 jaar heeft en woonachtig is in North Bergen, gelegen aan de Hudson River.
De laatste Amerikaanse eigenaar betrof een advocaat uit Whiteville; een stad in de zuidoostelijke staat North Carolina. Hij was in het bezit van de Jaguar in de periode 1991 tot augustus 2007. Daarna keerde de klassieker terug naar NY, en kwam ze in handen terecht van classic car specialist Gullwing Motor Cars in Astoria. Op dat moment gaf de mijlenteller het getal 13.689 weer. Nauwelijks minder dan de cijfers die nu op het dashboard prijken. In 2008 verliet de E-Type de Verenigde Staten en stak ze de Grote Oceaan over voor een grootschalig restauratieproject. De Nederlander die de auto hier naartoe haalde en haar een tweede leven gunde, was een fervent autoliefhebber en destijds werkzaam voor de David Hart Group (DHG). Op moment van transporteren was de auto nog rood van kleur.
De eerste Nederlandse eigenaar was voornemens een grondig restauratie avontuur aan te gaan met de FHC, maar slaagde er niet in het project van de grond te krijgen door drukte op het werk en met zijn gezin. In 2010 kwam de voormalig, ook Nederlandse, eigenaar in beeld. Hij deed wat zijn voorganger niet was gelukt. In 2018 verkochten wij deze schoonheid aan zijn laatste eigenaar, een collector pur sang.
Design
De Jaguar E-Type behoort tot ’s werelds grootste legendes en begerenswaardigste iconen uit de rijke geschiedenis van de automobiel, en is misschien wel de meest gewaardeerde klassieker aller tijden. De briljant gestileerde sportwagen dankt zijn immense populariteit voor een aanzienlijk deel aan zijn oogstrelende lijnenspel. Origineel af-fabriek of niet, het champagnekleurige Opalescent Golden Sand Metallic lakwerk haalt het beste in de tijdloos vormgegeven carrosserie naar boven. Bovendien betreft het een originele Jaguar tint, geproduceerd van ’62-’68.
Dit in combinatie met de super stijlvolle koets, geroemd om haar lang neus, relatief rechtopstaande voorruit en ver naar achteren geplaatste cabine, maakt van dit exemplaar met recht een onvolprezen meesterwerk. ‘The most beautiful car ever made’. Had de Italiaanse meester het toch goed gezien…
Met hartelijke groet,
team Prins.
350 SL roadster | Full history | German car | Hardtop
€ 49.500
2.0-16V HF Integrale EVO II | SS Blue Lagos 1/218 | Edizione Finale
€ 149.500
Maranello
€ 139.500