Ferrari Roma Verde British
Klassieke schoonheid in een hypermodern jasje, dat is de Ferrari Roma bij uitstek. Grote luchtinlaten en vlijmscherpe spoilers schitteren door afwezigheid. Daartegenover staat een tijdloze styling, elegante rondingen en andere fraaie details. De Roma is puur. Pure emotie. En pure schoonheid op wielen. Het splinternieuwe exemplaar van Prins is duidelijk met dezelfde hoeveelheid passie samengesteld als dat het smaakvolle koetswerk ontworpen is. Met zijn British Racing Green-achtige kleurstelling lokt de Italiaanse machine menig Engelse sportauto uit de tent. De rest van de uitrusting is eveneens de moeite waard: ADAS Full Package, Magneride Dual Mode Suspension, Passenger Display en JBL Hi-Fi audio zijn onder andere part of de Prins deal.
Exterieur
De Ferrari Roma doet optisch afstand van zijn soortgenoten uit dezelfde stal. Ergens is dat een schok en anderzijds een verademing. Ferrari wil naar eigen zeggen vaker verrassen met modellen die niemand heeft zien aankomen. Als ze allemaal net zoveel flair hebben als de Roma, staat ons nog veel moois te wachten. De aalgladde koets moet het zorgeloze leven en de heerlijke lifestyle van Rome uit de jaren 50 en 60 symboliseren. Geloven we meteen. De Ferrari Roma ademt namelijk La Dolce Vita.
De classy looks worden geaccentueerd door een classy kleur: Verde British. Behalve de tint zelf, verwijst de naam ook naar historische beauties uit de UK. Was het niet nota bene Enzo Ferrari himself die de Jaguar E-Type “The most beautiful car ever made” noemde? Eén ding is zeker: met de Roma doet Italië een serieuze poging om de Jag van haar troon te stoten. De 20 inch Forged Diamond velgen met carbon naafkapjes dragen hun steentje hieraan bij. De remklauwen zijn traditioneel aluminium van kleur, terwijl de eindstukken van de sportuitlaat alvast matzwart gemaakt zijn. Scheelt u weer poetsen.
Interieur
Ferrari wilde minder voorspelbaarheid in haar nieuwe modellen en voert dit in de Roma door tot en met de cockpit. De 2+2 Ferrari is vanbinnen strak en sierlijk tegelijk. Op het digitale instrumentarium na, zijn de linker- en rechterkant van het dashboard nagenoeg identiek aan elkaar. Spiegeltje, spiegeltje aan de wand… De 2 voorste inzittenden worden gescheiden van elkaar door een prachtig gestylede, smalle midden-/tunnelconsole, voorzien van een verticaal gepositioneerd aanraakscherm. Inderdaad, niet wat je verwacht aan boord van een Ferrari, maar o zo heerlijk. Voor wat extra jeu zorgt de super chique Cuoio lederen bekleding, gecombineerd met Nero delen en een Alcantara dakhemel. De Nero componenten worden onderbroken door Cuoio biesjes. De Cuoio lederen stoelen in Daytona Style bevat Nero stiksels en dito gestikte logo’s in de hoofdsteunen. Het is en blijft een Italiaan… Gelukkig maar.
Opties & extra’s
Zijn daarmee alle fabrieksopties genoemd? Zeker niet! Een Passenger Display doet dienst als extra bron van informatie en bezorgt de bijrijder (nog) meer snelheidssensatie. De elektrische verstelling van de schitterende Daytona Style stoelen maken het vinden van de ideale zitpositie wel érg eenvoudig. Een Surround View Camera en Hi-Fi audiosysteem maken de lijst met opties compleet. Of toch niet?
Techniek & performance
Nee, er is nog meer. Dankzij Magneride Dual Suspension en een sportuitlaat af-fabriek, ligt de Ferrari Roma op de weg zoals hij klinkt… En andersom. Oftewel: waanzinnig goed! Ondertussen doet de innovatieve technologie van Ferrari’s Advanced Drive Driver Assistance Systems (ADAS Full Package) er alles aan om de Roma optimaal voor te bereiden op wisselende rijomstandigheden. Natuurlijk kunt u altijd een beroep doen op de dubbel geblazen 3,9 liter V8 in het vooronder, gekoppeld aan een 8-traps automaat inclusief dubbele koppeling. Met zijn 612 paarden en 761 Newtonmeters, snelt de Ferrari Roma binnen 3,4 seconden vanuit stilstand de 100 km/h voorbij. De topsnelheid is vastgesteld op 320 km/h. Treffend hoor, die verwijzing naar de jaren 50 en 60. Maar de jaren 20 hebben ook wel wat…
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo.