Een klasse apart: de Ferrari Roma. De schoonheid van dit steigerende paard is zo puur als een overwinning van de Scuderia op Silverstone. Het lukte de renstal maar liefst 15x en is daarmee recordhouder op dit legendarische Formule 1-circuit. Vanwaar deze informatie? Ferrari heeft zich duidelijk laten inspireren door de Britse baan, gezien de kleurbenaming. Maar ook in het elegante lijnenspel zien we een fijne vleug Engelse charme. Deze Roma is extra lekker dankzij een indrukwekkende optielijst waarop zaken vermeld staan als alcantara bekleding, een carbon interieurafwerking inclusief stuur mét LED Shift Indicator, ADAS Full Pack, stoelventilatie, Passenger Display, Matrix LED-koplampen, Surround View, JBL audio en Magneride Dual Mode Suspension. Deze beauty – eh, bella heeft bovendien 620 paarden tot zijn beschikking om de Ferrari V8 binnen 3,4 seconden van 0 naar 100 km/h te laten sprinten. Ja, die vergelijking met de koningsklasse van de autosport is op meerdere fronten geheel terecht…
Lees verderFerrari Roma
Een klasse apart: de Ferrari Roma. De schoonheid van dit steigerende paard is zo puur als een overwinning van de Scuderia op Silverstone. Het lukte de renstal maar liefst 15x en is daarmee recordhouder op dit legendarische Formule 1-circuit. Vanwaar deze informatie? Ferrari heeft zich duidelijk laten inspireren door de Britse baan, gezien de kleurbenaming. Maar ook in het elegante lijnenspel zien we een fijne vleug Engelse charme. Deze Roma is extra lekker dankzij een indrukwekkende optielijst waarop zaken vermeld staan als alcantara bekleding, een carbon interieurafwerking inclusief stuur mét LED Shift Indicator, ADAS Full Pack, stoelventilatie, Passenger Display, Matrix LED-koplampen, Surround View, JBL audio en Magneride Dual Mode Suspension. Deze beauty – eh, bella heeft bovendien 620 paarden tot zijn beschikking om de Ferrari V8 binnen 3,4 seconden van 0 naar 100 km/h te laten sprinten. Ja, die vergelijking met de koningsklasse van de autosport is op meerdere fronten geheel terecht…
Exterieur
Hoe nieuwer, hoe meer air-ducts, splitters en andere luchtgeleiders om het geavanceerde aero-pakket te optimaliseren. Het lijkt inmiddels traditie. Echter, met de Roma sloeg Ferrari een compleet andere weg in. De klassieke weg. Het lijnenspel is namelijk chiquer, tijdlozer en strakker dan elk ander raspaard uit de huidige Italiaanse stal. We zeggen Italiaans, maar tegelijkertijd doen de krachtige proporties en sierlijke rondingen ons ook denken aan sportwagenmerken die elders in Europa gevestigd zijn. En dat is een groot compliment, aangezien de ontwerpmeesters uit Engeland en Italië bijzonder aan elkaar gewaagd zijn. Of de Ferrari Roma daarmee design-technisch het beste van 2 werelden te bieden heeft? Dat is aan u. Feit is in ieder geval dat de Grigio Silverstone koets met daaraan toegevoegd 20 inch Forged Diamond wielen, Giallo remklauwen en Scuderia Ferrari Shields op de voorste schermen een betoverende combinatie is. Deze stijlvolle sportcoupé oogt stoer en ondertussen net zo verfijnd.
Interieur
Natuurlijk heeft de Roma zijn traditionele GT-configuratie mee, waarbij de motor ‘gewoon’ achter de vooras zit. Echter, ook het Nero interieur is gladder en strakker dan we van de meeste moderne macchina’s gewend zijn. Let bijvoorbeeld op details als de verticaal gepositioneerde touchscreen waarin allerlei belangrijke functionaliteiten ‘verstopt’ zitten op de ‘zwevende’ middenconsole. Een console die in dit geval afgewerkt is met een Giallo piping. De knalgele biesjes accentueren de bijzonder symmetrische interieurstijl van deze Ferrari. Verder zijn de stiksels, Cavallino’s in de hoofdsteunen én vloertapijten met logo eveneens Giallo uitgevoerd. Bellissima! Nog mooier wordt het met de aanwezigheid van alcantara op de portieren, onderzijde van het dashboard en middelste vlakken van de met Giallo omlijnde zetels. Normaal gesproken zou dat ruim voldoende moeten zijn om de fijnproevers onder ons over de streep te trekken. Desondanks voegde Maranello hier nog een indrukwekkend carbon feestje aan toe: het stuurwiel + de schakelflippers, het bovenste deel van de “Centre Console”, de dashboard inserts én deur trim hebben een peperdure koolstofvezel finish. Wow.
Opties & extra’s
Helemaal vol van de Roma? De Roma is zelf ook lekker vol! Naast een waanzinnige kleurstelling en dito afwerkingsniveau, hebben de inzittenden van deze Prancing Horse het lekker luxe voor elkaar met opties als elektrisch bedienbare stoelen inclusief ventilatie, een Passenger Display, ADAS Full Pack, Surround View en een JBL audiosysteem. De Matrix LED-koplampen laten hun licht schijnen over de buitengewone performance van de 2+2 Ferrari. Omdat het zicht in het donker optimaal is, voorspellen we dat de MagneRide Dual Mode Suspension ’s nachts net zo snel tot het uiterste wordt gedreven als overdag. Op de limiet presteert de Roma namelijk op z’n best!
Techniek & performance
Waar die limiet precies ligt? Hard rechtuit is in ieder geval geen kunst aan: binnen 3,4 tellen bereikt de 8-cilinder Ferrari de 100 km/h gerekend vanuit stilstand. De topsnelheid van 320 km/h in zijn 8ste automatische versnelling is ver verwijderd van het herenakkoord van onze oosterburen. Logisch: de Italiaanse schone staat hier ver boven dankzij 620 pk en 761 (!) Nm aan dubbele V8-turbopower. De inhoud van 3,9 liter is zodoende groot genoeg om explosieve prestaties neer te zetten. In bochten komt het geavanceerde onderstel écht tot leven. Het is bizar met hoeveel gemak de Ferrari Roma op hoge snelheid de bocht induikt, grip vindt en ook blijft houden bij het uitgaan van de curve. Afhankelijk van de gekozen rijmodus, kan de achterwielaangedreven GT hooguit een subtiel uitstapje maken aan de achterzijde. Belooft u deze bloedsnelle bella als een heuse gentleman op te vangen?
Met hartelijke groet,
team Prins
3.0 V6 Trofeo 530pk | Sonus Faber Hifi | Pano-dak | Veel carbon | Stoelkoeling | Luchtvering etc!
€ 139.500
3.0 V6 S Convertible | Meridian | Sportstoelen | Stoelverwarming
€ 39.900
GTB | Daytona Seats | Carbon Driver Zone | JBL | 1e eigenaar
€ 229.500