Ferrari Portofino
Wanneer de carrosserielak ongeveer dezelfde waarde heeft als die van een nieuwe Fiat Panda, mag je ook iets bijzonders verwachten. Deze waanzinnig mooi samengestelde, origineel Nederlands geleverde Ferrari Portofino (BTW-auto!) met slechts 5.571 km asfalt ervaring stelt allerminst teleur. Te beginnen met de kleur: de bedenkers gaven de prachtige rode lak de naam Rosso Portofino mee; een verwijzing naar het model zelf dus. Is deze dan net zo bijzonder? Wel als hij bij Prins vandaan komt. We noteren: 20 inch grote Sport Style wielen (originele Ferrari optie à 9.000 euro) die achteraf gecustomized zijn voor extra onderscheid, gouden remklauwen (Oro) en nog veel meer opties die de meerprijs opdrijven tot over de 50.000 euro exclusief belastingen! Zeg maar de waarde van een jong gebruikte Maserati Ghibli…
Exterieur & aankleding
Ferrari doopt de rode lak ‘Special color’. En daarmee overdrijft het mythische merk niet: voor 7.400 euro heb je écht iets unieks. Een kleur opvallend genoeg om de naam ‘Rosso’ eer aan te doen, en tegelijkertijd elegant genoeg om respect af te dwingen bij wie normaliter louter rivaliteit voelt. Kortom, perfetto! De 9.000 euro kostende Sport Style velgen zijn tevens deels gepolijst en donkerder gemaakt, waardoor de Portofino in één klap een unieke verschijning is. Een hele fraaie ook! Want met de opvolger van de zeer geliefde California (T), flikt Ferrari het weer: deze coupé-cabriolet is nóg mooier. We wisten niet dat het mogelijk was…
Uiteraard helpt het mee dat de Portofino als een volwaardige droomauto is uitgerust: Scuderia-emblemen op de voorste schermen, een chromen omlijsting van de grille, Oro remklauwen (goudkleurig) en een Sport Style uitlaatsysteem waardoor dit alles ook nog eens letterlijk als muziek in de oren klinkt.
Interieur & uitrusting
Hoe heerlijk het JBL audiosysteem ook klinkt, wat ons betreft heeft deze dankzij de sportuitlaat eerder een rol op de reservebank dan wat anders. Maar net als het Apple CarPlay systeem is het wel zo prettig dat het er is, voor het geval dat. Sowieso werd binnenin het Nero lederen interieur geen detail over het hoofd gezien; als er zelfs 800 euro wordt uitgegeven aan een geborduurd logo in de Nero vloermat, dan weet je dat het menens is. Overigens is dit logo Rosso uitgevoerd, in lijn met de rode biesjes langs de zwart lederen stoelen en dito gestikte emblemen in de hoofdsteunen.
Voor de afwisseling heeft de rev-counter een ‘hightech’ aluminium afwerking. Past helemaal bij de Passenger Display, AFS koplampen en Dual Mode ‘Magneride’ ophanging. En zelfs aan praktische bruikbaarheid is gedacht, in de vorm van een neerklapbare achterbank en verwarmbare Comfortstoelen inclusief memoryfunctie.
Techniek & performance
De Portofino is een toonbeeld van technologische evolutie. De chique supercar wordt aangedreven door een dubbel geblazen Ferrari-V8 met een inhoud van 3,8 liter. Bescheiden, als je naar de output kijkt: maar liefst 600 pk op de achterwielen! De automatische transmissie telt 7 versnellingen en beschikt over een dubbele koppeling waardoor het wisselen van verzet zowel razendsnel als comfortabel verloopt. Hoe snel precies? 0-100 km/h gaat binnen 3,5 seconden. De Portofino dendert door tot een topsnelheid van 320 km/h. En nu maar hopen dat u onderweg niet uw wilde haren verliest!
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo