We zagen het eerder al op klassiekers als de 250 GT California en F355 Spider: een open Ferrari in het donkerblauw heeft iets extra’s. Iets speciaals. Iets betoverends mooi. Deze origineel Nederlands geleverde Atelier Car is wat dat betreft de overtreffende trap: de amper ingereden Ferrari Portofino is namelijk niet zomaar “Blu”. De ultra-chique gloed die onze coupé-convertible opsiert luistert naar de naam Blu America. Het betekent slechts het begin van een unieke aankleding. En daarmee een unieke auto – lees: klassieker in wording. Helemaal van nu zijn de vele carbon afwerkingsdetails, het Magneride onderstel, JBL audiosysteem, de geventileerde stoelen, nekverwarming en Surround View Camera. Tel daarbij op het perfecte onderhoud uitgevoerd door de leverende Ferrari dealer Kroymans, en de nieuwe eigenaar van dit diepblauwe pareltje kan nooit lang op zich laten wachten… Toch?
Lees verderFerrari Portofino
We zagen het eerder al op klassiekers als de 250 GT California en F355 Spider: een open Ferrari in het donkerblauw heeft iets extra’s. Iets speciaals. Iets betoverends mooi. Deze origineel Nederlands geleverde Atelier Car is wat dat betreft de overtreffende trap: de amper ingereden Ferrari Portofino is namelijk niet zomaar “Blu”. De ultra-chique gloed die onze coupé-convertible opsiert luistert naar de naam Blu America. Het betekent slechts het begin van een unieke aankleding. En daarmee een unieke auto – lees: klassieker in wording. Helemaal van nu zijn de vele carbon afwerkingsdetails, het Magneride onderstel, JBL audiosysteem, de geventileerde stoelen, nekverwarming en Surround View Camera. Tel daarbij op het perfecte onderhoud uitgevoerd door de leverende Ferrari dealer Kroymans, en de nieuwe eigenaar van dit diepblauwe pareltje kan nooit lang op zich laten wachten… Toch?
Exterieur
We kunnen ons geen auto voorstellen die deze Extra Range Color met meer trots zou dragen dan de Ferrari Portofino. De Italiaanse schone lijkt te zijn gemaakt voor het Blu America lakwerk in plaats van andersom. Wat ons betreft heeft dit bijzondere raspaard verder geen opsmuk nodig. En toch worden we blij van de 20 inch Forged Diamond Wheels en Front Grille inclusief Black Chromed Edges. Het sportieve autohart zal de Giallo remklauwen, Scuderia Ferrari Shields op de voorste schermen en Carbon Front Air Vents + Inlay rondom de achterlichten op z’n zachtst gezegd kunnen waarderen. De koolstofvezel elementen zorgen voor een zeer subtiel contrast, maar drukken duidelijk een stempel op het onderscheid van deze bella macchina. Eén ding is zeker: met de Portofino van Prins heeft Ferrari een heerlijke balans gevonden tussen ongeëvenaarde elegantie en uitgesproken supercar kwaliteiten. En niet alleen optisch…
Interieur
Binnenin volgt nog een aangename verrassing: het chocoladebruine lederen interieur doet iedere sterveling het water in de mond lopen. De combinatie Nero / Cioccolato is zó smaakvol, dat we bijna letterlijk onze tanden in het zwarte stuurwiel zouden willen zetten. De enige reden dat we ons weten te bedwingen is de wetenschap dat iedere hap ten koste gaat van de pure schoonheid die de Ferrari Portofino cockpit uitstraalt. Bovendien is een deel ook gemaakt van carbon; het schijnt dat je makkelijk je tanden stukbijt op dit peperdure, lichtgewicht materiaal. Behalve het stuurwiel, is ook de rest van de Driver Zone “carbon made”. Waaronder de Shift Paddles en het instrumentenpaneel. De carbon cup holders zijn het toppunt van luxe; F1-coureur Charles Leclerc mocht willen dat hij zoveel ruimte voor z’n drinkbeker in de Ferrari cockpit had. Een aluminium rev-counter heeft de vice-kampioen van 2022 evenmin aan boord. En van 2+2 hoofdsteunen voorzien van Nero gestikte Cavallino’s kan de Monegask op weg naar de finish enkel dromen. Nee, smaakvol is een understatement. En dus zit die zilverkleurige Portofino Dedication Plate er meer dan terecht.
Opties & extra’s
Wij horen u denken: geweldig, zo’n visuele attractie op wielen. Maar is de uitrusting ook nog een beetje fraai? Reken maar! In Maranello monteerden ze onder andere elektrisch bedienbare stoelen compleet met ventilatiefunctie en een Neck Warmer om tocht tegen te gaan tijdens open rijden in koudere condities. Een Surround View Camera maakt zelfs van inparkeren een stijlvolle gebeurtenis. De smartphone interface is handig, maar het JBL audiosysteem zit er wat ons betreft puur voor de vorm. Begrijp ons niet verkeerd: aan de sound mankeert niets. Echter, als we dan toch moeten kiezen… Dan hebben de opzwepende V8-klanken duidelijk onze voorkeur. Snapt u meteen waarom de Magneride Dual Mode Suspension optie favoriet is; een beetje extra stabiliteit met zoveel power kan immers geen kwaad!
Techniek & performance
Hoeveel power praten we dan precies over? De 8-cilinder in het front peutert maar liefst 600 pk en 760 Nm koppel uit een totale inhoud van bijna 3,9 liter. Mede dankzij de toepassing van innovatieve twin-turbotechnologie verloopt het accelereren tamelijk explosief: slechts 3,5 seconden heeft de Ferrari Portofino nodig om vanuit stilstand voorbij de 100 km/h te jagen. Via 7 automatische versnellingen met belachelijk korte schakelmomenten is de top van 320 km/h sneller in beeld dan gedacht. De Magneride suspensie richt zich op alle wielen, echter enkel de achterste 2 worden aangedreven. Om maar even aan te geven over hoeveel karakter deze toekomstige Ferrari klassieker beschikt…
Met hartelijke groet,
team Prins.
2.0 T5 Inscription | Bowers & Wilkins | Pano-dak | 360 camera | CarPlay | Wegklapbare trekhaak | Head-up | NL-auto
€ 34.900
4.4 SDV8 Autobiography | Rear seat entertainment | Panoramadak | Meridian
Prijs op aanvraag
4.0 V8 | Veel carbon! | Alcantara interieur | 1e eigenaar | NL-auto | Premium audio
€ 289.707