Vraag een autosport engineer wat het toppunt is van zelfverzekerdheid en wees voorbereid op een bizar antwoord: een carbon stuurwiel bekleden met hoogwaardig leder. Waarom? Koolstofvezel is peperduur en onmisbaar als het oppure performance aankomt. Maar zit u in een luxepositie zoals deze Ferrari GTC4Lusso V12, dan hoeft u daar niet mee te koop te lopen. Dit meesterwerk toont zich een heuse winnaar door het kostbare, lichtgewicht carbon compleet te bedekken met prachtig leder. Special Equipment noemen ze dat in Maranello. Qua prestaties kent de GTC4 Lusso toch geen competitie binnen zijn segment, dat is wat de 12-cilinder Ferrari er eigenlijk mee wil zeggen. De aankleding is ook “in a league of its own”: van Cuoio lederen Diamond Style stoelen tot aan adaptieve koplampen, een Passenger Display, panoramadak en achteruitrijcamera. De sportuitlaat overstemt de JBL audio met gemak en de LED Shift Indicator laat zien dat het nog lang geen tijd is om over te schakelen. Pas als alle 690 steigerende paarden over elk van de 4 wielen zijn verdeeld…
Lees verderFerrari GTC4 Lusso V12
Vraag een autosport engineer wat het toppunt is van zelfverzekerdheid en wees voorbereid op een bizar antwoord: een carbon stuurwiel bekleden met hoogwaardig leder. Waarom? Koolstofvezel is peperduur en onmisbaar als het oppure performance aankomt. Maar zit u in een luxepositie zoals deze Ferrari GTC4Lusso V12, dan hoeft u daar niet mee te koop te lopen. Dit meesterwerk toont zich een heuse winnaar door het kostbare, lichtgewicht carbon compleet te bedekken met prachtig leder. Special Equipment noemen ze dat in Maranello. Qua prestaties kent de GTC4 Lusso toch geen competitie binnen zijn segment, dat is wat de 12-cilinder Ferrari er eigenlijk mee wil zeggen. De aankleding is ook “in a league of its own”: van Cuoio lederen Diamond Style stoelen tot aan adaptieve koplampen, een Passenger Display, panoramadak en achteruitrijcamera. De sportuitlaat overstemt de JBL audio met gemak en de LED Shift Indicator laat zien dat het nog lang geen tijd is om over te schakelen. Pas als alle 690 steigerende paarden over elk van de 4 wielen zijn verdeeld…
Exterieur
Ferrari is een klassiek sportwagenmerk, maar heel goed in staat om nieuwe design configuraties te (her)ontdekken. De GTC4 Lusso is een evolutie van de revolutionair ontworpen Ferrari FF, welke op zijn beurt de traditioneel vormgegeven 612 Scaglietti in 2011 afloste. Anno 2023 zijn we nog lang niet uitgekeken op het markante shooting-brake concept. De rechte daklijn, korte overhang achter en gestrekte 2-deurs carrosserie zijn identiek aan die van de FF. Daarbovenop heeft de GTC4 Lusso 4 ronde achterlichtunits in plaats van 2 en kregen de grotere air-ducts in de voorste schermen designkenmerken die ons doen denken aan historische raspaarden zoals de Ferrari 250 GT California. Gegoten in een tijdloos Grigio Silverstone kostuum, laat dit exemplaar een verfijnde mix zien van progressief en klassiek. Verder toont de V12-aangedreven GT zijn ware aard aan de hand van ScuderiaFerrari Shields, de Italiaanse tricolore achterop en 20 inch Forged Diamond wielen voorzien van carbon (dus toch!) naafkappen en erachter Rosso remklauwen. U weet wel, Ferrari’s racekleur – hint, hint, hint…
Interieur
Naar sportauto-maatstaven heeft de GTC4 Lusso behoorlijk wat interieurruimte. De 2+2 opzet doet echter nóg ruimer aan dankzij het grote glazen panoramadak en het gebruik van Cuoio lederen bekleding. De stijlen, schitterende Diamond Style stoelen, middenconsole, delen van de portieren en onderzijde van het dashboard zijn uitgerust met deze super chique lederen bruintint. Ook de Nuovo Cuoio vloermatten zijn er geheel op afgestemd. Maar minstens zo enthousiast worden we van details als de Rosso Cavallino’s in de hoofdsteunen en het (eveneens gestikte) Nero diamantmotief in de zetels. Zoals aangegeven is het afgevlakte carbon sportstuur voorzien van een lederen laag, Nero in dit geval, net als de bovenzijde van het dashboard. De geïntegreerde LED Shift Indicator geeft de ideale schakelmomenten op z’n Formule 1’s weer en zit midden in uw gezichtsveld zodra uw blik op oneindig staat. Wel zo veilig.
Opties & extra’s
In het verlengde daarvan monteerde Maranello adaptieve koplampen die zich aanpassen aan uw rijstijl in zowel krappe als snelle bochten, of als het hard rechtuit gaat. Wie achteruit rijdt kan een beroep doen op de camera. De andere digitale weergave heet Passenger Display en laat de bijrijder meegenieten van de verpletterende cijfers die de Ferrari GTC4 Lusso doorgaans noteert. Anders dan uw keel mag er niets worden geschraapt onderweg, dus schakel vooral de Suspension Lifter in bij het nemen van verkeersdrempels en andere supercar pestende obstakels. Bouwt u een rustmoment in? Het JBL audiosysteem in combinatie met Apple CarPlay komt dan prima van pas. Echter, elke muziekliefhebber zou toch spontaan de geluidsinstallatie verruilen voor de sound van de sportuitlaat die de atmosferische (!) Ferrari V12representeert…
Techniek & performance
De 6,3 liter 12-cilinder presteert zoals hij klinkt. Binnen 3,4 seconden spurt de turboloze Lusso van 0 naar 100 km/h, om vervolgens alle 690 paarden onder het lange front te laten doortrappelen tot een topsnelheid van maar liefst 335 km/h. De 7-traps F1-automaat verdeelt de superkrachten over beide wielen op zowel de voor- als de achteras. Dit komt het gripniveau zeker ten goede. Maar dat geldt ook voor de geavanceerde aerodynamica, efficiënte stroomlijn en hoge mate van downforce. Het maakt de Ferrari GTC4 V12 veel meer sportauto dan zijn voorgangers. En dat voor een luxe Gran Turismo Coupé…
Met vriendelijke groet,
team Prins.
3.0 E-Hybrid Platinum Edition | SportDesign | Pano-dak | Sport Chrono | 360 cam | Bose | NL-auto
€ 102.500
3.9 V8 | Blu America! | Pass. display | Veel alcantara! | Carbon interieur
€ 314.500
3.0 V6 Trofeo 530pk | Sonus Faber Hifi | Pano-dak | Veel carbon | Stoelkoeling | Luchtvering etc!
€ 139.500