Ferrari F8 Tributo
Zet uw bord met pasta maar aan de kant, want lekkerder dan dit wordt het niet: de spiksplinternieuwe Ferrari F8 Tributo met 720 (!) pk sterke twin-turbo V8 staat nu bij Prins Esclusivo! En wat voor één: een uniek samengesteld exemplaar compleet met Ferrari Historical Color en een super smaakvol Iroko Alcantara interieur inclusief carbon sportstoelen plus een Giallo striping voor de finishing touch. Enkele highlights uit de grandioze optielijst van deze brute smaakmaker uit la bella Italia: Passenger Display, achteruitrijcamera, een Front Lift systeem en nog véél meer! Wij durven hem wel aan: in deze samenstelling is de nieuweling van Ferrari een regelrechte klassieker. En met ‘nieuw’ bedoelen we ook écht ‘nieuw’: de 1e eigenaar moet zich nog melden!
Exterieur
De F8 Tributo is een bizar krachtige doorontwikkeling van de 488 GTB. Of moeten we zeggen Pista? Qua looks is hij beide modellen in ieder geval de baas. We hadden nooit gedacht dat we dat ooit nog zouden kunnen zeggen… De verpletterende uitstraling komt uiteraard ergens vandaan: zo werden de luchtsleuven en skirts opzij nét even wat agressiever qua vorm. Maar het zijn toch vooral het woestere front en de sierlijkere achterzijde die het meest opvallen. Het belangrijkste verschil: de terugkeer van 4 afzonderlijke, ronde achterlichtunits in plaats van 2! Aerodynamisch gezien komt de styling een stuk geavanceerder over. Giet daar een flinke portie Italiaanse charisma overheen en voilà: een hypermoderne macchina gegoten in de historisch mooie kleur Grigio Ferro is een feit. Het meest knappe aan deze tint is dat hij sprekend is door ingetogen te zijn. Aan de originele Ferrari Historical Color werden Matt Grigio Corsa wielen, Giallo remklauwen en Scuderia emblemen toegevoegd. Echt, mooier zijn ze er niet!
Interieur
Als toetje monteerde Ferrari briljant zittende Carbon Racing Seats in de F8 Tributo cockpit. De volledig met Iroco bruin Alcantara beklede lichtgewicht racekuipen en dito onderzijde van het dashboard, de deurpanelen plus middenconsole zijn als de ultieme chocolade dressing. Met een beetje fantasie voegen de vele Giallo details hier een fijn vleugje vanille aan toe. Zowel de middenbanen op de koolstofvezel sportstoelen als de stiksels, logo’s in de hoofdsteunen én de rev-counter kleuren geel. Meer carbon is er in de vorm van een heuse Driver Zone (inclusief LED Shift Indicator) en dashboard inserts. We hoeven niet uit te leggen dat dit alles naar meer smaakt. Veel meer…
Opties & extra’s
Om in eetsferen te blijven: kers op de taart is de geweldige uitrusting van de Prinsheerlijke Ferrari F8 Tributo. Dankzij het Passenger Display is geen prestatie meer geheim voor de bijrijder. Verkeersdrempels en andere anti-supercar (of hypercar) obstakels worden moeiteloos overwonnen wanneer de Tributo letterlijk zijn neus elektronisch optrekt met de Suspension Lifter. AFS koplampen, een parkeercamera en automatisch dimmende binnenspiegel completeren de lijst met opties.
Techniek & performance
Terug naar ons favoriete onderdeel omtrent de F8 Tributo: de aandrijving! Met 720 pk op de achterwielen verpulvert de dubbel geblazen 3,9 liter Ferrari V8 de 488 GTB puur op prestatieniveau. Aan de hardcore racer 488 Pista is de Ferrari F8 zeer gewaagd: 0-100 km/h in 2,9 seconden en 0-200 km/h in 7,8 tellen zijn cijfers die je eerder in een Formule 1-bolide verwacht. Hetzelfde geldt voor de topsnelheid: 340 km/h! Goed voorbeeld doet snel volgen: de geïntegreerde S-Duct die 15% extra downforce genereert, komt rechtstreeks bij de Pista vandaan. Eén keer raden wat dit met de wegligging, griplevel en rondetijd doet… Leuke bijkomstigheid is dat de Ferrari F8 Tributo op papier exact even rap is als de V12-aangedreven 812 Superfast. En die naam kreeg hij niet voor niets… Wil de 1e eigenaar zich alstublieft bij Prins melden?
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo