Ferrari 430 Scuderia
Op geen enkele andere straatauto is de toevoeging “Scuderia” meer op zijn plaats dan op de Ferrari 430. De hardcore supercar komt immers rechtstreeks uit de Italiaanse racestal gerold. U leest het goed: net als voorganger 360 Challenge Stradale is de 430 Scuderia geen verpletterende upgrade op het ‘standaard’ model, maar een raceauto pur sang goedgekeurd voor op de openbare weg.
Prins heeft hem in dé perfecte kleurstelling: Rosso Scuderia; wat anders? Bovendien verkeert de Ferrari 430 Scuderia in absoluut smetteloze (!) conditie en telt het vuurrode raspaard slechts 2 voorgaande eigenaren. Het officiële dealeronderhoud is zeer punctueel uitgevoerd door onze collega’s van de F.M.A. (Ferrari Maserati Antwerpen). Kortom, niets wat deze straatracer tegenhoudt om een overweldigende performance te leveren. Wie wil dit van dichtbij meemaken?
Exterieur
Zoals het een échte Scuderia betaamt, is het bodywork niet egaal rood. Het vurige en felle Rosso Scuderia lakwerk wordt in stijl onderbroken door bijpassende NART Racing Striping uitgevoerd in Grigio, voorzien van een Nero bies. Laatstgenoemde versterkt de contrasterende werking van de strepen. Bovendien matchen ze met de carbon buitenspiegels én de interieurafwerking. De Rosso Scuderia remklauwen matchen op hun beurt weer perfect met de resterende carrosserielak. Voorst is de Ferrari 430 Scuderia optisch te herkennen aan een prominentere frontspoiler en dito luchtinlaten, antracietkleurige lichtgewicht wielen, een carbon grille aan de achterzijde en eronder hoger geplaatste uitlaten – precies zoals we dat vaker in de racerij zien. Waaronder in geval van de Ferrari F430 Challenge: de raceauto waarvan de 430 Scuderia afgeleid is.
Interieur
Aan consistentie aan boord van de Scuderia geen gebrek: overal waar u kijkt ziet u Nero Alcantara, afgewerkt met Rosso stiksels. Maar dan ook écht overal: op de Carbon Racing Seats – inclusief Rosso 3D Fabric binnenbaan, dashboard, middenconsole, het onderste deel van het stuurwiel, de raamstijlen én dakhemel. De oplettende lezer mist alleen nog de deurpanelen en tunnelconsole. Dat kan kloppen, die zijn namelijk gemaakt van carbon, net als de racekuipen en het bovenste deel van het stuurwiel mét geïntegreerde LED Shift Indicator.
Rosso zijn tevens de gestikte steigerende paarden in de hoofdsteunen, 4-punts racegordels en brandblusser af-fabriek. De Giallo rev-counter valt extra op met zijn afwijkende Ferrari-kleuren. Op een geboren circuittijger als 430 Scuderia mag een origineel door de fabriek gemonteerde Legal Roll Bar evenmin ontbreken. Helemaal haaks daarop staat de volledig beklede bagageruimte. Echter, ook over deze optie is zeer goed nagedacht…
Opties & extra’s
De bescheiden, doch prachtig afgewerkte bagageruime slokt namelijk een originele Ferrari Trolley set + Soft bag op. Onderweg kunt u tevens genieten van de muziek op uw iPod, dan wel op het originele Ferrari radio-/navigatiesysteem. De ontwerpers maken op deze wijze eens te meer duidelijk dat de volwaardige racer net zo geschikt is om hele ‘alledaagse’ dingen mee te doen. Al vinden we het wat ver gaan om het woord boodschappenauto te laten vallen. Je moet er toch niet aan denken dat iemand zijn metalen karretje langs het fonkelende lakwerk van deze Esclusivo trekt.
Techniek & performance
Op een gladgestreken stuk asfalt waar geen verkeersregels gelden, ver uit de buurt van winkelende mensen, voelt de Ferrari 430 Scuderia zich veel meer thuis. Dankzij een afslankkuur die 100 kg minder op de weegschaal brengt, gedraagt de Scuderia zich sowieso al een stuk lichtvoetiger dan de ‘standaard’ F430. Eerstgenoemde bijt zich nóg overtuigender vast in de grijze onderlaag en laat zich scherper draaien. Geholpen door een vermogenstoename van 20 pk, voelt de 430 Scuderia niet alleen sneller aan, dat is hij ook; zowel in de bochten als op het rechte stuk. De 0-100 km/h sprint duurt in deze configuratie nog maar 3,5 seconden en de topsnelheid is verhoogd naar 319 km/h.
De 430 Scuderia is een geboren legende. Wat dat betreft past de Ferrari perfect bij het achterliggende verhaal dat Formule 1-legende Michael Schumacher zich bemoeide met de ontwikkeling van het model. Zo duurt schakelen niet langer dan 60 milliseconden en een rondje Fiorano is exact even snel afgerond als in een Ferrari Enzo; u weet wel, die iconische hypercar uit 2002. Bonus: de snerpende sound c.q. ophitsende huil van een opgewaardeerde 4,3 liter atmosferische V8 klinkt nog nét even scheller en spectaculairder dan een 6.0 V12. Oftewel: minder inhoud, méér sensatie. Wie wil dat nou niet?
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo