Ferrari F430 Spider F1
Een regelrechte zeldzaamheid, misschien niet eens zozeer qua uitvoering of kleurstelling, maar des te meer qua staat. Want wie gevoelig is voor optische (én technische) schoonheid, kan onmogelijk om deze perfect dealeronderhouden (FMA) Ferrari F430 Spider heen. De conditie is werkelijk oogverblindend mooi en zo rijdt, stuurt, ligt én accelereert de Ferrari-V8 aangedreven open 2-zitter ook! Let op: wordt geleverd inclusief Ferrari POWER WARRANTY tot februari 2021. Dat zegt genoeg. Wil de échte liefhebber alstublieft opstaan?
Exterieur
Toegegeven, de Ferrari F430 Spider staat niet bovenaan ons lijstje van krachtpatsers die we zouden aankleden in driedelig grijs. Maar nu we haar zo zien staan, komen we daar gauw van terug. Want wat kan de Italiaanse supercar het goed hebben! Het prachtige, tijdloze Grigio Silverstone koetswerk leunt op (eveneens) grijze wielen in de originele Ferrari kleur genaamd Mat Antractiet. Ze bieden zicht op aluminiumkleurige remklauwen voor een egaal grijs geheel. Saai zegt u? Echt niet! Details als de embossed F430 logo’s in de buitenspiegels en breed toelopende schouderpartijen ogen er subtieler door, maar niet minder indrukwekkend.
Zelfs al zouden we de Scuderia Ferrari Shields op de voorste schermen moeten missen, dan nog zijn we blij verrast door de manier waarop het F430 design uit de verf komt. Letterlijk. De Nero soft-top sluit mooi aan op het geheel, maar eerlijk is eerlijk: als het even kan, gaat het dak er toch écht af…
Interieur
Eén blik naar binnen vertelt ons dat de snaarstrakke conditie van het ‘no-nonsense’ exterieur geen toeval is; de algehele staat van de Ferrari-cockpit is namelijk om door een ringetje te halen zo fraai. Deze bella macchina is duidelijk van een liefhebber geweest! Het donkergrijze Charcoal leder (ook op het achterdek!), de carbon middenconsole, dashboard inserts en air vents; elk detail is zichtbaar met evenveel zorg en passie behandeld. In één woord: geweldig. Zelfs de Nero vloer is nog netjes en natuurlijk springt de Giallo rev-counter met zijn 10.000 tpm er meteen uit. Of dat terecht is? Wat denkt u zelf?
Opties & extra’s
De vele carbon delen en het verlengstuk van de lederen bekleding, helemaal tot en met de plaat achter de stoelen, zijn niet de enige gewilde fabrieksopties op deze Spider. Zo zijn de stoelen zelf elektrisch te verstellen en is er een origineel Becker radio-/navigatiesysteem in de carbon middenconsole geïntegreerd. Al stellen we onszelf serieus de vraag of het niet veel leuker is om af en toe even de weg kwijt te raken…
Techniek & performance
Wie namelijk 490 pk aan Ferrari-V8 power tot zijn of haar beschikking heeft, gaat daar geheid verslaafd aan raken. Zowel aan de verpletterende prestaties als aan de volbloed sound! De 4,3 liter atmosferische 8-cilinder dreunt immers flink door, zelfs als hij stationair draait. Ga je proberen om de beloofde sprintsnelheid van 0-100 km/h binnen 4 seconden waar te maken, dan verandert die doordringende dreun automatisch in metaalachtige klanken om vervolgens te eindigen in een heuse gil richting de 8.500 tpm… Snel opschakelen (geen probleem met de 6-traps F1-transmissie) en het feest begint weer helemaal opnieuw! Indien gewenst stuwt de F430 door tot wel 315 km/h. In een cabrio! Laat elke vorm van hoofdbescherming dus maar thuis, ongeacht hoe heet het eraan toe gaat.
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo