Het ultieme Ferrari-gevoel valt nauwelijks te omschrijven. Is het de kleur? Het design? De sound? Het is dit alles plus nog heel veel meer. Maar we kennen niet één model waarbij het allemaal zo perfect samenkomt als bij de Ferrari F355 Spider. Deze auto is Ferrari-beleving in de puurste zin van het woord. In het bijzonder met de historie en samenstelling zoals Prins ‘m heeft: origineel Nederlands geleverd en uitstekend onderhouden, gegoten in een vurig Rosso Corsa kostuum en voorzien van een handgeschakelde (!) transmissie. Wie de aluminium pook met net zoveel gevoel door de traditionele schakelcoulissen kan loodsen als Pininfarina zijn ontwerp op papier zette, kan rekenen op een sensationele snelheidsbeleving. Met de nadruk op “beleving”…
Lees verderFerrari F355 Spider
Het ultieme Ferrari-gevoel valt nauwelijks te omschrijven. Is het de kleur? Het design? De sound? Het is dit alles plus nog heel veel meer. Maar we kennen niet één model waarbij het allemaal zo perfect samenkomt als bij de Ferrari F355 Spider. Deze auto is Ferrari-beleving in de puurste zin van het woord. In het bijzonder met de historie en samenstelling zoals Prins ‘m heeft: origineel Nederlands geleverd en uitstekend onderhouden, gegoten in een vurig Rosso Corsa kostuum en voorzien van een handgeschakelde (!) transmissie. Wie de aluminium pook met net zoveel gevoel door de traditionele schakelcoulissen kan loodsen als Pininfarina zijn ontwerp op papier zette, kan rekenen op een sensationele snelheidsbeleving. Met de nadruk op “beleving”…
Historie
Een Ferrari F355 Spider is tegenwoordig een gewild verzamelobject. Dit origineel Nederlandse exemplaar weet niet beter: hij ging van de ene privécollectie over in de ander. Dit verklaart grotendeels ook de fantastisch mooie staat en beperkte kilometerstand. De voormalig eigenaar voegde ‘m 3 jaar geleden toe aan zijn verzameling. Aan ons de eer om de F355 Spider destijds technisch volledig klaar te maken en af te leveren. Nu is het rode pareltje terug in zijn oude Prins stal en nog net zo perfect als 3 jaar geleden. Over perfectie gesproken: het sturen, schakelen en versnellen gaat als een geoliede machine. De ongeëvenaarde sound mag u zien als een bonus. Of als dé reden om ermee te gaan (proef)rijden. Aan u de keus.
Exterieur
Het is één van de meest indrukwekkende meesterwerken die Pininfarina ooit neerzette. En de Italiaanse designer heeft al zo’n geweldige trackrecord, dus dat zegt wat. De Ferrari F355 was in wezen een sterk geëvolueerde 348, maar de schoonheid was volledig op zichzelf staand. Het lijnenspel is een toonbeeld van eenvoud en maakt tegelijkertijd een verpletterende indruk; een unieke combinatie. Een beetje liefhebber gunde de Berlinetta of Spider een plek in zijn of haar slaapkamer in de vorm van het betere postermateriaal. Het flamboyante ontwerp heeft dan ook echt álles mee: het strakke profiel, de aaibare rondingen, het compromisloze karakter en – in dit geval – natuurlijk het Rosso Corsa lakwerk. Meer vuur kunt u zich onmogelijk wensen in een sportauto. De knalrode koets wordt vergezeld door een zwarte soft-top. Kortom, geheel volgens het traditionele Ferrari-recept. Beter dan dit wordt het dus niet.
Interieur
De zwarte Spider kap licht alvast een klein tipje van de sluier op als het over de samenstelling van het interieur gaat: Nero leder heeft de hoofdrol in het Ferrari F355 binnenste. Voorts worden bestuurder en passagier omringd door klassieke details: de diepliggende, ronde instrumenten voorzien van chromen ringen roepen niets dan nostalgische gevoelens op. Toppunt is het prachtig uitgefreesde schakelpatroon van de manuele transmissie. De aluminium pookknop voelt koud aan, maar moet klamme handjes tegengaan. Het bedienen van de handbak vergt immers enige precisie. Over de brede tunnelconsole is eveneens nagedacht: het laatste wat u wilt is dat de passagier zich gaat bemoeien met uw rijstijl zodra u helemaal opgaat in het opzwepende karakter van de F355 Spider…
Techniek & performance
Ook de Ferrari V8 achterin is de puurste in zijn soort: non-turbo en hoogtoerig van geest. De sound van de 3,5 liter 8-cilinder laat zich met niets en niemand vergelijken. Maar als we dan toch een poging moeten doen: Andrea Bocelli die het hoogtepunt van zijn operavoorstelling bereikt komt enigszins in de buurt. Al blaast de mechaniek van de Ferrari F355 Spider iedereen omver zonder ook maar één muziekinstrument te gebruiken. Verschil moet er zijn… Zodra de V8 maximaal in zijn toeren klimt en er volgens het boekje wordt geschakeld is accelereren van 0 naar 100 km/h binnen 4,7 seconden mogelijk. Wie langer van het Italiaanse symfonieorkest wil kunnen genieten blaast door tot 295 km/h. Het enige nadeel van de karakteristieke “klik” die de 6-bak genereert is dat deze makkelijk wordt overstemd door het hevige motorgeluid. Voor zover je van een nadeel kunt spreken…
Met hartelijke groet,
Prins Classics.
1.6 Sedan S1
€ 19.500
2000 | Good condition
€ 27.500
1600
€ 23.500