Liefhebbers en verzamelaars opgelet: deze uniek samengestelde Ferrari 612 Scaglietti is een collectors item pur sang! De classy GT is origineel Italiaans geleverd, Prins heeft ‘m van de 2e en tot nu toe laatste eigenaar. En nu komt ‘ie: na 15 jaar geeft de teller slechts 13.210 km weer… Bovendien is het nog steeds een BTW-auto! Dit maakt de Scaglietti voor een extra brede doelgroep interessant. We kunnen het dan ook niet laten om er een verzoek uit te gooien: gelieve de 612 niet enkel te stallen, want dat zou betekenen dat heel veel liefhebbers bijna 5 meter aan onmiskenbare schoonheid moeten missen. Waaronder wij. En het meeslepende geluid van atmosferische V12-power is uiteraard ook erg welkom…
Lees verderFerrari 612 Scaglietti F1
Liefhebbers en verzamelaars opgelet: deze uniek samengestelde Ferrari 612 Scaglietti is een collectors item pur sang! De classy GT is origineel Italiaans geleverd, Prins heeft ‘m van de 2e en tot nu toe laatste eigenaar. En nu komt ‘ie: na 15 jaar geeft de teller slechts 13.210 km weer… Bovendien is het nog steeds een BTW-auto! Dit maakt de Scaglietti voor een extra brede doelgroep interessant. We kunnen het dan ook niet laten om er een verzoek uit te gooien: gelieve de 612 niet enkel te stallen, want dat zou betekenen dat heel veel liefhebbers bijna 5 meter aan onmiskenbare schoonheid moeten missen. Waaronder wij. En het meeslepende geluid van atmosferische V12-power is uiteraard ook erg welkom…
Exterieur
Met de naam 612 Scaglietti brengt Ferrari een ode aan de gelijknamige, legendarische carrosseriebouwer waaraan het merk nauw verbonden is. De twee hebben samen een lange geschiedenis. Geheel volgens traditie is de 612 dan ook een échte gran tourer, inclusief bijpassende uitstraling: de Ferrari Scaglietti heeft een gestrekte koets met elegante, rustige lijnen en een lange neus om voldoende ruimte te reserveren voor 12 cilinders. Het front doet sterk denken aan Italiaanse iconen uit het verlenen dankzij de druppelvormige koplampunits en brede grille met zijn chique chromen spijlen. De lange voorspatborden laten zich bij uitstek lenen om Scuderia Ferrari Shields op te monteren. En zo geschiedde. Verder is het tijdloze Grigio Silverstone lakwerk gek genoeg een kleur die niet vaak gezien wordt in combinatie met de 612 Scaglietti. Laat staan met matte bronskleurige Monolithic wielen eronder in maatje 20 inch. Erachter schuilen Giallo remklauwen voor een nóg uniekere samenstelling en dito uitstraling.
Interieur
Zeer stijlvol is de samenstelling van het Italiaanse binnenwerk: de lay-out van de Scaglietti cockpit is pure kunst op zich, maar ook de aankleding is een heus meesterwerk. Af-fabriek beklede Ferrari het interieur met super smaakvol Beige leder. Onder andere de onderzijde van het lederen dashboard, de portierpanelen, tunnelconsole, stijlen, dakhemel, hoofdsteunen (inclusief Ferrari badge) en lederen stoelen zijn er volledig mee afgewerkt. Dus inclusief de patronen van de karakteristieke Daytona print. Zelfs de biesjes rondom de vloertapijten kleuren Beige. De rest van de vloer past op zijn beurt bij de A-stijlen en bovenzijde van het lederen dashboard + stuurwiel, uitgevoerd in Nero. Aluminium sportpedalen (geperforeerd) en dito accenten geven de chique 2+2 GT een hightech randje, terwijl de Giallo rev-counter het racy DNA van Ferrari weerspiegelt.
Opties & extra’s
Overigens laten de Daytona Style Seats in de 612 Scaglietti zich bijzonder eenvoudig, volledig elektrisch verstellen en is er een geheugenfunctie, speciaal voor wie het lef heeft om al dit moois (kortstondig, hopen we?) aan een ander af te staan. De Shift Paddles verraden de aard van de transmissie en diens benaming (F1) zegt weer veel over de achterliggende techniek. Of beter gezegd: waar die vandaan komt. Parkeersensoren voor en achter gaat u in de racerij natuurlijk niet tegenkomen, maar komen wel érg goed van pas tijdens het manoeuvreren van de 4,90 meter lange koets. Want reken maar dat u zoveel schoonheid zoveel mogelijk intact wilt houden!
Techniek & performance
Laagvliegen is een understatement in de Ferrari 612. Dit is een briljante GT. Een icoon die bloedsnel en bijzonder comfortabel uit de startblokken komt. Hij heeft er een inhoud van 5,75 liter voor nodig, maar dan weet de Ferrari V12 wel mooi 540 paarden uit het blok te persen… Zónder enige hulp van turbo’s! Het geluid dat de 12-cilinder de wereld in stuurt is dus puur natuur. En ook het versnellen verloopt ongekunsteld: van 0 naar 100 km/h accelereren voelt misschien nog wel sneller dan de 4,2 seconden die ze in Maranello voor ons hebben genoteerd. Qua emotie is de 612 Scaglietti duidelijk een maatje te groot voor andere 4-zits GT’s. Pas bij 320 km/h houdt de naald van de snelheidsmeter op met klimmen. Dankbaar zijn we dat deze wonderschone Italiaan is neergestreken in Nunspeet. Wat wordt de volgende bestemming?
Met vriendelijke groet,
Prins Esclusivo.
4.7 MC Stradale | 1 of 497 | Carbon seats | Collectors-item
€ 104.500
1.8-16V MK II
€ 42.500
3.0 E-Hybrid Platinum Edition | SportDesign | Pano-dak | Sport Chrono | 360 cam | Bose | NL-auto
€ 102.500