Ferrari 599 GTB Fiorano F1
Deze waanzinnig fraai samengestelde Ferrari 599 GTB Fiorano gaat helemaal op in het duister. Slechts de gele emblemen op de voorste schermen verraden de identiteit van de magisch mooie Nero Ferrari als de nacht valt. Heel vaak heeft het steigerende zwarte paard geen donkere wolk hoeven optrekken, getuige de kilometerteller waarop het getal 39.725 prijkt. Gaat u daar verandering in brengen?
Exterieur
Wie deze zwarte mysterie ontsluiert, zal niet worden ontgoocheld. Er is namelijk meer dan alleen de geheimzinnigheid rondom de Gran Turismo Berlinetta wat hem zo fascinerend maakt. Wie het geluk heeft de 599 van dichtbij te mogen aanschouwen, ontdekt talloze redenen om helemaal op te gaan in de emotie die deze Ferrari oproept.
Vloeiende lijnen en sierlijke welvingen lopen op oogstrelende wijze over in functionele features die niet zouden misstaan op een creatie van de Scuderia. Hightech en tegelijkertijd toch zo klassiek; de twee tegenstellingen komen nergens zo mooi bij elkaar als in geval van de GTB. Subtiel detail: de Giallo remklauwen achter de 20 inch donkere Monolitic velgen verwijzen, samen met de Scuderia Ferrari Shields, naar de originele merkkleur van Ferrari.
Interieur
Binnenin qua kleurgebruik geen verrassingen. Het ingetogen Nero leder staat in schril contrast met de opwindende vormgeving en materialen. Het 599-binnenste is een knap staaltje Italiaans design, voorzien van heel veel carbon. Zo zijn onder andere delen van het dashboard, de middenconsole én de elektrisch verstelbare stoelen eruit opgetrokken.
Het gele accent is binnenin de GTB zowaar nog geraffineerder dan aan de buitenzijde: slechts de rev-counter is ermee uitgerust. Aan de andere kant, meer heeft u nodig om te weten dat er vóór u superkrachten schuilgaan…
Techniek & performance
Die superkrachten heeft de Ferrari te danken aan zijn 6,0 liter V12-motor in het vooronder. De 12-cilinder levert een vermogen van maar liefst 620 pk. De paarden worden in het gareel gehouden door een semiautomatische F1-versnellingsbak, die alle power richting de achterwielen doorstuurt. Een geavanceerd F1-Trac tractiesysteem maakt een valse start overbodig indien u anderen wilt laten zien hoe je binnen 3,7 seconden naar de 100 km/h schiet, na het doven van de (stop)lichten.
Magnetische dempers voorkomen bovendien dat u een flater slaat als het rechte asfalt overgaat in scherpe bochten. En met een topsnelheid van 331 km/h is de kans aannemelijk dat u in no time als een mysterieus wonder in de duisternis verdwijnt… Tot straks dan maar?
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo