Menu
Menu
Favorieten Mijn account
Mijn account
Deel deze auto

Ferrari 550

Type
Barchetta Pininfarina | One of 448 | NL-auto | Full History | Tubi
Fabriekskleur
Grigio Titanio
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
15408 km
Bouwjaar
2001
Brandstof
Benzine
Prijs
€ 485.000,-
BTW Auto
Nee

Ferrari 550

Type
Barchetta Pininfarina | One of 448 | NL-auto | Full History | Tubi
Fabriekskleur
Grigio Titanio
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
15408 km
Bouwjaar
2001
Brandstof
Benzine
Prijs
€ 485.000,-
BTW Auto
Nee
Offerte aanvragen
Deel deze auto

Voorwoord

Uiteindelijk zijn er 4 meer van gemaakt dan de bedoeling was, maar dat maakt de Ferrari 550 Barchetta Pininfarina niet minder exclusief. De open versie van de 550 Maranello bleef gelimiteerd tot slechts 448 exemplaren, waarvan deze origineel Nederlands geleverde (door Kroymans) er één is! De historie is aantoonbaar en net zo compleet als de uitrusting: zelfs de originele petten en helmen zijn nog aanwezig… Vanwaar die helm? Wat dacht u van 485 pk aan atmosferisch V12 plezier, klaar voor circuitgebruik? Bovendien is het uitneembare dak van de Italiaanse roadster dusdanig ontworpen dat het alleen in geval van nood wordt gesloten. De ultra lage kilometerstand en uitzonderlijk mooie staat bevestigen evengoed dat de beeldschone creatie van Pininfarina enkel in droge omstandigheden naar buiten kwam. En terecht! Maar is het eenmaal zover, dan zal iedereen het weten ook: de nieuwe Tubi uitlaat genereert een bloedstollende Ferrari V12 sound, en daar weer de overtreffende trap van. Tip van Prins: doe af en toe het vizier open om dit maximaal tot u door te laten dringen!

Lees verder
Omschrijving
Opties en extra's
Techniek
Reviews

Ferrari 550 Barchetta Pininfarina Grigio Titanio

Uiteindelijk zijn er 4 meer van gemaakt dan de bedoeling was, maar dat maakt de Ferrari 550 Barchetta Pininfarina niet minder exclusief. De open versie van de 550 Maranello bleef gelimiteerd tot slechts 448 exemplaren, waarvan deze origineel Nederlands geleverde (door Kroymans) er één is! De historie is aantoonbaar en net zo compleet als de uitrusting: zelfs de originele petten en helmen zijn nog aanwezig… Vanwaar die helm? Wat dacht u van 485 pk aan atmosferisch V12 plezier, klaar voor circuitgebruik? Bovendien is het uitneembare dak van de Italiaanse roadster dusdanig ontworpen dat het alleen in geval van nood wordt gesloten. De ultra lage kilometerstand en uitzonderlijk mooie staat bevestigen evengoed dat de beeldschone creatie van Pininfarina enkel in droge omstandigheden naar buiten kwam. En terecht! Maar is het eenmaal zover, dan zal iedereen het weten ook: de nieuwe Tubi uitlaat genereert een bloedstollende Ferrari V12 sound, en daar weer de overtreffende trap van. Tip van Prins: doe af en toe het vizier open om dit maximaal tot u door te laten dringen!

Historie
De open Ferrari 550 werd bedacht naar aanleiding van de 70e verjaardag van Pininfarina. Tegelijkertijd was dit het 50e jaar dat de legendarische ontwerper intensief samenwerkte met Maranello. Dubbel feest dus! Eigenlijk mogen we niet van een nummer spreken, zó speciaal is de Ferrari 550 Barchetta Pininfarina. Anderzijds onderstreept het de exclusiviteit van deze limited edition nog maar eens. Dit betreft het 344e exemplaar van in totaal 448 stuks. Nog veel minder zijn er oorspronkelijk in Nederland geleverd. Dit is er één van. Leuk feitje is dat de naam Barchetta bedacht werd door de grote baas van Fiat, die de klassieke Ferrari 166 MM (Mille Miglia) vergeleek met het design van een klein Italiaans bootje: de Barchetta. De typerend lage voorruit van deze auto betreft ook één van de unieke karakteristieken van onze 550, waarmee de link naar vroegere Barchetta’s al gauw was gelegd. Kort voor de officiële introductie van het model waren alle exemplaren al vergeven, die Ferrari enkel aan échte liefhebbers gunde. Ook deze Grigio Titanio gespoten versie is in handen geweest van een Ferrari liefhebber en verzamelaar pur sang. En dat is de auto aan te zien!

Exterieur
Het achterwege laten van een vast dak en het inkorten van de originele 550 voorruit moest het klassieke Barchetta gevoel oproepen. Maar Pininfarina bouwde een slimmigheid in door de A-stijlen optisch nóg lager te maken. Alleen het onderste deel werd in carrosseriekleur gespoten. Bovenlangs de ruit ontbreekt de omlijsting in z’n geheel, waardoor de open Ferrari op afstand lager dan laag lijkt. Waarom zo’n designtrucje uithalen? De bijgeleverde helmen beschermen wel iets tegen de wind en vliegen, maar meer glas is natuurlijk een stuk comfortabeler. Van een hardtop moest Maranello daarentegen niets weten: de Barchetta is vooral heel erg puur. Het is dus open rijden of gewoon helemaal niet. Wie onderweg verrast wordt door regen, is genoodzaakt om het Ferrari interieur met een soort van tentdoek af te schermen. Niet geschikt dus om mee rond te rijden. Laat staan hard. Het Grigio Titanio lakwerk dat ons exemplaar opsiert is elegant en tijdloos. Kortom, perfect passend bij het DNA van deze zeldzame klassieker. Er prijken Scuderia Ferrari Shields op de voorste schermen en de uitlaten zijn van het type Tubi, maar daar ziet u niets van. Horen des te meer!

Interieur
De Barchetta cockpit onderscheidt zich aan de hand van een full carbon spec. Instappen gaat over carbon lijsten en zitten doet u op – of eigenlijk in – flinterdunne carbon stoelen. Van daaruit heeft u zicht op een carbon stuur, carbon instrumentarium, carbon midden-/tunnelconsole en zelfs de versnellingspookknop van de manuele 6-bak is carbon-made. Ondanks het vederlichte, racy materiaalgebruik doet de Ferrari 550 allesbehalve spartaans aan. In plaats daarvan maakt het binnenwerk juist een weelderige indruk dankzij schitterend bordeauxrood lederen bekleding van A-stijlen tot en met de onderste compartimenten (inclusief diamantmotief) van de tunnelconsole en alles wat daartussenin zit. Waaronder het complete dashboard, de kuipstoelen, het achterdek, de rolbeugels én het omhulsel van de brandblusser. Zelfs de vloer kleurt Bordeaux. Dit luxepaard is echter net zo goed een serieus meesterwerk als het op pure prestaties aankomt, zo laten de optionele 4-punts gordels alvast doorschemeren!

Techniek & performance
Het is een feest om met de Ferrari 550 Barchetta Pininfarina onderweg te zijn. Wat dat betreft is het dus een meer dan geslaagd verjaardagscadeau. Wie kan leven met een verwaaid kapsel zou zomaar eens de topsnelheid van 300 km/h kunnen aantikken. Het alternatief is een helm dragen, maar met zijn half bruin lederen afwerking is die eigenlijk te mooi om bloot te stellen aan vliegen en vuil. De eveneens met half bruin leder afgewerkte pet komt ongetwijfeld goed van pas tijdens een rustige boulevardrit. Echter, zie het maar eens rustig te houden met 485 pk aan atmosferische Ferrari V12-power onder de rechtervoet. Gekoppeld aan een traditionele, handgeschakelde transmissie met 6 versnellingen en schitterend uitgefreesde aluminium schakelcoulissen, is de geoefende rijder in staat om binnen 4,4 seconden vanuit stilstand voorbij de 100 km/h te accelereren. Dat is exact even snel als de dichte 550 Maranello. In laatstgenoemde zal de magische sound van de 5,5 liter 12-cilinder echter minder intens het gehoor van de inzittenden binnendringen. Met dank aan Tubi overstijgt ons exemplaar op dat vlak alvast alle verwachtingen! Wie wil daar getuige van zijn?

Met vriendelijke groet,
team Prins.

  • Airbag bestuurder
  • Airbag passagier
  • Airco
  • Alarm klasse 1(startblokkering)
  • Anti Blokkeer Systeem
  • Anti doorSlip Regeling
  • centrale vergrendeling
  • Elektrische ramen voor
  • Lederen interieur
Motor
5474cc 12 cilinder
Brandstof
Benzine
Vermogen
485 pk
Gewicht
1665 kg
Topsnelheid
300 km/u
Acceleratie 0-100 km/h
4.4 s
Boek een proefrit

Ervaar de Ferrari 550

Voornaam*
Vul uw naam in
Achternaam*
Vul uw naam in
Telefoonnummer*
Vul uw telefoonnummer in
E-mailadres*
Vul uw e-mailadres in
Ga akkoord om te kunnen verzenden

Soortgelijk

€ 24.500

Ferrari 348

TB | Low mileage!

€ 79.500

Ferrari 550

Maranello | NL-auto | Carbon Racing Seats

€ 119.500

Advies nodig?

De gepassioneerde Prins adviseurs staan voor u klaar.

Whatsapp ons
Wim Prins
Jeroen van Kranen
Joost Bode
Quinten Immink