Menu
Menu
Favorieten Mijn account
Mijn account
Deel deze auto

Ferrari 512

Type
BBi | Top condition | Recent service | Full history
Fabriekskleur
Rosso Corsa
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
29921 km
Bouwjaar
1982
Brandstof
Benzine
Prijs
€ 259.500,-

Ferrari 512

Type
BBi | Top condition | Recent service | Full history
Fabriekskleur
Rosso Corsa
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
29921 km
Bouwjaar
1982
Brandstof
Benzine
Prijs
€ 259.500,-
Offerte aanvragen
Deel deze auto

Voorwoord

Tegenwoordig weten we niet beter dan dat Ferrari supercars produceert voorzien van een middenmotor. Maar er was eens een tijd dat ze in Maranello de krachtbron uitsluitend voorin positioneerden. Met de Ferrari Berlinetta Boxer veranderden de Italiaanse autobouwers hun aanpak drastisch. In wezen is onze Rosso Corsa 512 BBi dus een trendsetter. Dit prachtexemplaar is bovendien origineel Zwitsers geleverd en daarna maar liefst 25 jaar in handen geweest van zijn voormalig eigenaar, een Duitse verzamelaar. Prins heeft de 12-cilinder klassieker technisch helemaal vervolmaakt en levert de Ferrari 512 BBi inclusief volledige historie. Kortom, een collectors item pur sang.

Lees verder
Omschrijving
Techniek
Reviews

Ferrari 512 BBi

Tegenwoordig weten we niet beter dan dat Ferrari supercars produceert voorzien van een middenmotor. Maar er was eens een tijd dat ze in Maranello de krachtbron uitsluitend voorin positioneerden. Met de Ferrari Berlinetta Boxer veranderden de Italiaanse autobouwers hun aanpak drastisch. In wezen is onze Rosso Corsa 512 BBi dus een trendsetter. Dit prachtexemplaar is bovendien origineel Zwitsers geleverd en daarna maar liefst 25 jaar in handen geweest van zijn voormalig eigenaar, een Duitse verzamelaar. Prins heeft de 12-cilinder klassieker technisch helemaal vervolmaakt en levert de Ferrari 512 BBi inclusief volledige historie. Kortom, een collectors item pur sang.

Historie
De 1e serie Berlinetta Boxers werd in 1973 geïntroduceerd onder de naam 365 GT4 BB. Zoals de naam doet vermoeden volgde deze Ferrari de legendarische 365 GT4 “Daytona” op om de concurrerende wilde stieren voldoende tegengas te kunnen blijven bieden. De Miura en later de Countach hadden aan de Berlinetta Boxer een zware dobber, want onderhuids beschikte laatstgenoemde onder andere over Formule 1-techniek. De verder doorontwikkelde 512 BBi uit 1981 kreeg meer motorinhoud en een nieuw brandstofinjectiesysteem van Bosch. Dit exemplaar kochten we van een Duitse eigenaar die de Ferrari klassieker al sinds 1997 in zijn bezit had. In mei 1982 werd de 512 BBi voor het eerst op kenteken gezet in Zwitserland. Gele platen staan ‘m echter ook goed. U weet waar wij op doelen…

Exterieur
Niet alleen technisch, maar ook optisch is de Ferrari BB eerder een revolutie dan een evolutie. De 512 BBi onderscheidt zich van zijn voorgangers door middel van smalle knipperlichten in de voorbumper en mistlampen in zowel de voor- als achterbumper. De NACA air ducts opzij, frontlipspoiler, dubbele ronde achterlichtunits en dito uitlaten waren in een eerder stadium al geïntroduceerd op de 512 BB zonder “i”. Verder is elke Berlinetta Boxer te herkennen aan een super scherp front met klapkoplampen en additionele lichtunits achter oranje glas. De 2 ‘bulten’ op de motorkap achter verraden de plaatsing van de krachtbron en het stervormige wieldesign is van het type centerlock. Maar bovenal is de Ferrari 512 BBi een mooi slank vormgegeven supercar. Logisch dus dat vele opvolgers het silhouet in grote lijnen overnamen. Zet modellen als de Ferrari 208, 308 en 328 ernaast en u ziet wat wij bedoelen. Het befaamde Rosso Corsa lakwerk mag uiteraard niet ontbreken en voorziet het Pininfarina design van een heerlijk vurig karakter.

Interieur
Er bestaat echter niet zoiets als uw handen branden aan de Ferrari, daar is deze 512 BBi veel te mooi én te goed voor. Het Nero lederen binnenwerk verkeert in uitmuntende staat. De stoelen beschikken over het legendarische Daytona Style motief en de vloer is knalrood. De karakteristieke tellers en meters in het instrumentenpaneel hebben een oranje opschrift en kennen we ook uit de cockpit van opvolger Testarossa. Het zwart lederen dashboard is afgewerkt met Nero stiksels, die van het 3-spaaks stuurwiel zijn Bianco. Tot slot verdienen de uitgefreesde schakelcoulissen van de klassieke H-patroon versnellingsbak een bokaal op zich.

Techniek
Ferrari’s winnaarsmentaliteit zit tot diep in het DNA van deze 512; een typeaanduiding gebaseerd op de gelijknamige racer uit 1969. Cijfer 5 verwijst naar de motorinhoud van bijna 5 liter. Verder valt het 12-cilinderblok op vanwege de 180 graden layout. In wezen is het een “flat 12” opstelling en geen boxer. Desalniettemin is de in lengterichting gepositioneerde V12 een magische machine voorzien van 360 pk vermogen en nieuwe Bosch K-Jetronic CIS benzine-inspuiting. Van de BBi zijn in de periode 1981 – 1984 wereldwijd slechts 1.007 exemplaren geleverd. Maar of ze anno 2022 allemaal technisch nog zo perfect zijn als deze…?

Met hartelijke groet,
Prins Classics.

Motor
4942cc 12 cilinder
Brandstof
Benzine
Vermogen
340 pk
Gewicht
1660 kg
Boek een proefrit

Ervaar de Ferrari 512

Voornaam*
Vul uw naam in
Achternaam*
Vul uw naam in
Telefoonnummer*
Vul uw telefoonnummer in
E-mailadres*
Vul uw e-mailadres in
Ga akkoord om te kunnen verzenden

Soortgelijk

€ 139.500

Renault Clio

V6 3.0-24V RS | Phase I | Origineel Nederlands | Volledige historie

€ 44.500

Alfa Romeo GT

1600 Junior | 2000 engine | Loads of upgrades! | Alfaholics parts

Prijs op aanvraag

Advies nodig?

Ik help u graag verder

E-mail Jeroen
Jeroen van Kranen
Sales