De verpletterende esthetica van de Ferrari 488 Pista valt niet of nauwelijks te overtreffen. Toch nam de oorspronkelijke en enige (!) eigenaar van dit witte pareltje nul-komma-nul risico en voorzag zijn Atelier Car van Special Equipment. Zie hier het wáán-zinnige resultaat: een compromisloze circuitracer voor op straat, bomvol (matte) carbon en alcantara details. Ook aan de kleurstelling van de Italiaanse supercar werd gesleuteld: het schitterende parelmoer lakwerk wordt vergezeld door een heuse Racing Livery. De 720 pk sterke lichtgewicht 488 mét geblazen V8 gaat er geen milliseconde sneller door, maar de grenzen van de spectaculair snelle Pista liggen standaard al dusdanig ver weg dat de organen het zwaar genoeg te verduren krijgen op weg naar nieuwe ronde records. Naast vrachten grip, power en attitude, werd de uitrusting van de meest uitgeklede Ferrari road car uit het moderne tijdperk verder aangescherpt: Apple CarPlay, JBL audio, navigatie en camera’s voor + achter zijn inbegrepen. De in een prachtige, van contraststiksels voorziene hoes gestoken brandblusser zit er hopelijk vooral voor de sier. Hoe anders is dat in geval van de volledige carbon-made wielen, Driver Zone, Racing Seats en Engine Covers… Wil eigenaar nummer 2 zich s.v.p. bij Prins melden?
Lees verderDe verpletterende esthetica van de Ferrari 488 Pista valt niet of nauwelijks te overtreffen. Toch nam de oorspronkelijke en enige (!) eigenaar van dit witte pareltje nul-komma-nul risico en voorzag zijn Atelier Car van Special Equipment. Zie hier het wáán-zinnige resultaat: een compromisloze circuitracer voor op straat, bomvol (matte) carbon en alcantara details. Ook aan de kleurstelling van de Italiaanse supercar werd gesleuteld: het schitterende parelmoer lakwerk wordt vergezeld door een heuse Racing Livery. De 720 pk sterke lichtgewicht 488 mét geblazen V8 gaat er geen milliseconde sneller door, maar de grenzen van de spectaculair snelle Pista liggen standaard al dusdanig ver weg dat de organen het zwaar genoeg te verduren krijgen op weg naar nieuwe ronde records. Naast vrachten grip, power en attitude, werd de uitrusting van de meest uitgeklede Ferrari road car uit het moderne tijdperk verder aangescherpt: Apple CarPlay, JBL audio, navigatie en camera’s voor + achter zijn inbegrepen. De in een prachtige, van contraststiksels voorziene hoes gestoken brandblusser zit er hopelijk vooral voor de sier. Hoe anders is dat in geval van de volledige carbon-made wielen, Driver Zone, Racing Seats en Engine Covers… Wil eigenaar nummer 2 zich s.v.p. bij Prins melden?
Exterieur
Sommige merken maken er een sport van om met minimale inspanningen een ‘speciale uitvoering’ van een bestaand model neer te zetten. Hoe anders is Ferrari te werk gegaan met de Pista, gebaseerd op de 488 GTB. Om te beginnen is de meest extreme 488 optisch gezien vrijwel een compleet andere auto dan de Gran Turismo Berlinetta. Werkelijk alles aan deze straatlegale exoot is opvallender, scherper en uitbundiger. Enorme luchtsleuven, vinnen en spoilers accentueren het compromisloze karakter van de lichtgewicht Ferrari. Daarover gesproken: vele details zijn nog uitgevoerd in carbon ook. Waaronder de front flaps, sideskirts, side air-splitters, rear moulding en diffusor. Uniek is de keuze voor carbon fibrewielen: bloedmooi, peperduur en serieus gewicht besparend. De Ferrari 488 Pista hoeft niets te bewijzen, maar tegen de Carbon Engine Covers onder het glas van de motorkap zeggen ook wij geen nee. Kijkend naar de combinatie van een schitterende Bianco Italia parelmoer carrosserielak met Grigio Silverstone Racing Livery, Giallo remklauwen en Scuderia Ferrari Shields op de voorste schermen, is dit één van de weinige auto’s waarvan alom geaccepteerd wordt dat hij te koop loopt met zijn sensationele prestaties.
Interieur
De cockpit doet wat dat betreft niet onder voor het uitbundige Pista exterieur: de Nero alcantara finish op de Carbon Racing Seats, het dashboard, de dakhemel, vloer, matten en achterwand bepaalt de exclusieve kwaliteitsindruk die deze Atelier Car op zijn inzittenden maakt. Over elk detail is uitermate goed nagedacht en ligt bijzonder lekker op het netvlies. Let bijvoorbeeld op Grigio Chiaro contraststiksels en dito Cavallino’s in de hoofdsteunen. Maar ook de Bianco rev-counter en Rosso ringen rondom de knoppen in de Matte Carbon Central Bridge zijn een lust voor het oog. Datzelfde Rosso zien we terugkeren in de lijnen over de carbon motorkap. Om te voorkomen dat u om deze reden continu geneigd bent om achterom te kijken, liet uw voorganger naast de Central Bridge, óók de Driver Zone (inclusief LED Shift Indicator), Instrument Cover, Upper Centre Console Trim, Air-vents en instaplijsten uitvoeren in Matte Carbon. Onderscheid is een understatement, stijl een vanzelfsprekendheid!
Opties & extra’s
Je kunt nog zoveel racy elementen toevoegen en kilo’s besparen, spartaans zal de Ferrari 488 Pista never nooit worden. Daar is deze next level supercar simpelweg té luxe voor. Inbegrepen zijn onder andere een radio-/navigatiesysteem met Bluetooth, brandblusser, camera’s voor + achter, Apple CarPlay en JBL audio. We begrijpen dat dit klinkt alsof de steigerende witte parel uitnodigt om uw persoonlijke playlist af te draaien. Echter, niets is minder waar: uit de titanium exhaust pipes komt een soort V8-muziek dat geen gelijke kent. Iets waar u naar blijft luisteren, of u nou wilt of niet…
Techniek & performance
Dat de melodramatische sound van de 3,9 liter 8-cilinder turbomotor gaat vervelen zijn we allerminst bang voor. Maar al zou u willen dat het iets minder ging: de 720 losgeslagen paarden maken het simpelweg onmogelijk. Ze drijven stuk voor stuk vol enthousiasme de achterwielen aan, en laten destandaard 90 kg lichtere Pista van 0 naar 100 km/h sprinten in slechts 2,85 seconden… Dat zijn cijfers die de Formule 1 niet vreemd zijn! Ook de topsnelheid is F1-waardig: 340 km/h. Voor de ongekende hoeveelheid downforce en bizarre griplevel hebben de knappe koppen uit Maranello duidelijk meegekeken met de engineers uit de fameuze Italiaanse renstal. Uiteindelijk is het toch één grote familie, dus waarom ook niet? Zonder blikken of blozen werd het DRS (Drag Reduction) systeem overgenomen van de Scuderia. Het slimme klepsysteem biedt de mogelijkheid om manueel te switchen tussen meer topsnelheid of meer neerwaartse druk.Wie gaat zich alvast prepareren voor een rondje Monza of Imola?
Met vriendelijke groet,
team Prins.
4.7 MC Stradale | 1 of 497 | Carbon seats | Collectors-item
€ 104.500
1.8-16V MK II
€ 42.500
3.0 E-Hybrid Platinum Edition | SportDesign | Pano-dak | Sport Chrono | 360 cam | Bose | NL-auto
€ 102.500