Deze spectaculair samengestelde Ferrari 458 Spider is werkelijk in bloedvorm. En dat bedoelen we letterlijk, met een carrosserie die dezelfde vuurrode kleur draagt als het legendarische F1-team in haar hoogtijdagen. Daar blijft het echter niet bij, want de dakloze Italia heeft ogenschijnlijk net zoveel carbon onderdelen als de bolides uit de koningsklasse van de autosport. De sound van de atmosferische Ferrari-V8 kan er overigens ook wat van; Capristo bracht het geluidsniveau naar een heel nieuw level qua intensiteit en beleving. Klap op de vuurpijl is de luxe aankleding: van JBL audio tot aan een camera en Suspension Lifter. Daarmee verraadt de 458 Spider zichzelf min of meer, want deze racer pur sang blijkt ook heel geschikt voor straatgebruik. Kunnen we mee leven.
Lees verderDeze spectaculair samengestelde Ferrari 458 Spider is werkelijk in bloedvorm. En dat bedoelen we letterlijk, met een carrosserie die dezelfde vuurrode kleur draagt als het legendarische F1-team in haar hoogtijdagen. Daar blijft het echter niet bij, want de dakloze Italia heeft ogenschijnlijk net zoveel carbon onderdelen als de bolides uit de koningsklasse van de autosport. De sound van de atmosferische Ferrari-V8 kan er overigens ook wat van; Capristo bracht het geluidsniveau naar een heel nieuw level qua intensiteit en beleving. Klap op de vuurpijl is de luxe aankleding: van JBL audio tot aan een camera en Suspension Lifter. Daarmee verraadt de 458 Spider zichzelf min of meer, want deze racer pur sang blijkt ook heel geschikt voor straatgebruik. Kunnen we mee leven.
Exterieur
Alles aan deze Ferrari 458 ademt alsof hij elk moment kan vuurspuwen, dan wel bezoek heeft gehad van een brandstof spoelende artiest. De felheid van de Italiaanse supercar spat er vanaf. Van een showtje weggeven langs boulevards én op het circuit is de Spider dan ook allerminst vies. De brandende vraag voor velen: doet deze exoot de mensheid niet het schaamrood op de kaken slaan? Dat ligt eraan. Hoeveel passie en power kunt u aan? Misschien helpt het als we zeggen dat de Rosso Scuderia Ferrari volhangt met legio contrasterende delen. Waaronder in de vorm van Scuderia Ferrari Shields, Giallo remklauwen en antracietkleurige 5-spaaks wielen. Al kunnen we ons zo voorstellen dat het benoemen van deze lijst ook voor de nodige blosjes op de wangen gaat zorgen: carbon frontlipspoiler, carbon sideskirts, carbon diffusor, carbon grille omranding achter en zelfs de instaplijsten hebben een peperdure koolstofvezel afwerking.
Interieur
Diezelfde instaplijsten geven alvast de sfeer weer voor de rest van het interieur. Ook hier héél veel carbon: onder andere de Driver Zone (inclusief LED Shift Indicator), Central Bridge en Dashboard Inserts zijn ultra sterk en vederlicht van gewicht. Een andere lijn die knap in het Nero lederen interieur(inclusief hemelbekleding!) wordt doorgezet, is die van de rode details: naast de ‘gebruikelijke’ Rosso stiksels en dito logo’s in de hoofdsteunen, baant het rood zich letterlijk een weg langs, over en op respectievelijk de tunnelconsole, het dashboard en de portieren. Verder bevat het half lederen, half carbon sportstuur Rosso inzetstukken. Hetzelfde geldt voor het patroon in de legendarische Daytona Style Seats. Voor de volledigheid kreeg de rev-counter in de 458-cockpit dezelfde Rosso kleurstelling mee. De LED’s in het stuur worden het immers uiteindelijk ook, dus waarom achterblijven?
Opties & extra’s
Amper bijgekomen van de duidelijk aanwezige bloedlijn binnen de uitbundig gestylde Ferrari 458 Spider, dient zich de volgende indrukwekkende lijst aan: de achteruitrijcamera, het JBL High Power Hi-Fi audio- en Suspension Liftsysteem duiden erop dat deze straatvechter toch nog soort van manieren heeft. Al heeft niemand er natuurlijk wat aan om de supercar letterlijk een deuk te laten oplopen, dan wel over verkeersdrempels heen te laten schrapen. Of je moet last hebben van totaal misplaatste jaloezie. Maar dat zegt meer over de persoon dan over de auto, denken we…
Techniek & performance
Terug naar de rode gloed onder de motorkap: de 4,5 liter 8-cilinder stamt nog uit de tijd dat turbo’s dienstdeden in auto’s die anders moeite hadden om de échte grootheden op deze planeet bij te benen. Aangezien u de 458 Spider onder laatstgenoemde kunt scharen, is de V8 geheel atmosferisch. En dat is te horen: 570 paarden schreeuwen het uit van genot als de 0-100 km/h sprint binnen 3,4 seconden wordt afgeraffeld. Capristo verstevigde de brute grom en oorverdovende huil nog nét een beetje extra, zodat iedereen de open 2-zitter van veraf hoort aankomen. Geen overbodige luxe met een topsnelheid van 320 km/h… Wie knalt de knalrode Ferrari binnenkort door zijn 7 automatische versnellingen?
Met vriendelijke groet,
team Prins.
Volante 5.2 V12 Superleggera | Veel carbon! | Bang & Olufsen | Sports Plus stoelen | 360cam
€ 289.500
Sportback 55 TFSI e S edition Competition | Full option | Pano-dak | Bang&Olufsen | Carplay
€ 59.500
4.7 MC Stradale | 1 of 497 | Carbon seats | Collectors-item
€ 104.500