Ferrari 430 Scuderia
“Less is more” horen we weleens. Qua gewicht klopt dat helemaal in geval van deze subliem mooie Ferrari 430 Scuderia. Maar voor de rest biedt deze raceauto pur sang voor op straat vooral heel veel méér: meer paarden, meer decibellen, meer scherpte, meer gevoel voor dramatiek, meer snelheid en meer uitstraling. Kortom, een waarachtig sensatiestuk op wielen. Meer rijbeleving krijgt u niet! En dan verkeert straatracer ook nog eens in uitmuntende staat, inclusief geweldige samenstelling qua kleuren en opties…
De kilometerstand is – net als de rondetijd die u straks gaat zetten – bizar laag, uw verwachtingen inmiddels extreem hoog; dat kan haast niet anders. Complimenten voor de voormalig eigenaar, aan wie wij de 430 Scuderia destijds mochten leveren: een regelrechte Ferrari liefhebber annex verzamelaar, die weet wat mooi is! Zie hier het ultieme bewijs… Wil de rasechte Ferrari fan alstublieft opstaan?
Exterieur
Wat de Challenge Stradale kan, moet de Scuderia beter kunnen – zo zullen ze op het hoofdkwartier van Ferrari gedacht hebben. Logisch ook; de F430 was op alle fronten beter dan zijn voorganger: de 360 Modena. En dus moest de uitgeklede versie die aan de top van de line-up stond, dat ook worden. Wat kunnen we zeggen: Ferrari is hierin met de 430 Scuderia meer dan geslaagd!
Een uitgeklede topversie, die kunnen ze alleen bij Ferrari maken. De Scuderia is licht(voetig)er, maar oogt aan de buitenkant vooral heel veel dikker: gemodificeerde bumper(spoiler)s, carbon spiegels en grille achter, speciale wielen plus dito striping en hoger geplaatste uitlaten maken van deze 430 een nog veel indrukwekkendere verschijning dan de uitvoering met de letter ‘F’ ervoor. In Nero Daytona is de 430 Scuderia opvallend spannend, maar dit zal ook te maken hebben met de keuze voor Nart Racing Stripes in de kleur Grigio Corsa – inclusief Nero bies. Wat een schoonheid! We zijn compleet “blown away”. Corresponderend met de striping zijn de remklauwen in Aluminium Grey. Degene die hier verantwoordelijk voor is, heeft duidelijk verstand van zaken… “Magnifico” zouden ze in Italië zeggen. En dus is er geen betere plek voor de Scuderia Ferrari Shields dan op deze Ferrari Scuderia.
Interieur
We kunnen nauwelijks spreken van een interieur. Dit is duidelijk een cockpit: overladen met carbon en Alcantara en voor de rest vooral heel erg uitgekleed. Alles wat bekleed is met Alcantara kleurt ingetogen Charcoal Grey, wat de soberheid in het doelgerichte 430-binnenste accentueert. Dit omvat onder andere de buitenste delen van de 3D Fabric Carbon Racing Seats (met Nero zittingen, leuningen én dito gestikt Ferrari-logo), alsook het dashboard, de stijlen en het stuurwiel. Laatstgenoemde is tevens voorzien van een LED Shift Indicator en deels in carbon gegoten, net als de racekuipen.
Andere carbon delen treft u op het dashboard, de middenconsole en deurpanelen. Wauw. Net als aan de buitenkant, wordt de duisternis onderbroken door gele details. Binnenin treft u die in de vorm van een Giallo rev-counter. Ferrari kan het maximum toerental van 10.000 tpm immers nooit voldoende benadrukken…
Techniek & performance
Het klimmen in dergelijke hoge toeren gaat sneller dan u denkt. Niet in de laatste plaats vanwege de bizarre schakelsnelheid van 60 milliseconden. Formule 1-waardig? Dat kan kloppen: niemand minder dan F1-legende Michael Schumacher gebruikte zijn ervaring om de ontwikkeling van de 430 Scuderia extra kracht bij te zetten. Letterlijk: het vermogen van de atmosferische 4,3 liter Ferrari-V8 steeg met 20 pk, tegenover een gewichtsbesparing van maar liefst 100 kg. Ook de rij- en geluidskarakteristieken hebben meer weg van een raceauto dan van een supercar. Sturen in de Ferrari 430 is één groot spektakel. En het blijft niet bij beleving alleen: de snelste 430 brengt op het Fiorano circuit exact dezelfde rondetijd op de klokken als de iconische hypercar genaamd Ferrari Enzo.
Moeten we daar nog iets aan toevoegen? Ja, toch wel: de 0-100 km/h sprint hoeft slechts 3,5 seconden te duren en de topsnelheid ligt op een magische 319 km/h. Genoeg om alle redenen van u af te schudden om deze briljante Ferrari te laten staan. Wij rekenen op u.
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo
Alcantara dashboard