La famiglia is heilig in la bella Italia. Des te groter is de eer dat Enzo Ferrari deze fraaie 308 GT4 naar zijn overleden zoon Dino vernoemde. Een terechte vermelding, want het model is uniek en trendsettend in meerdere opzichten: zo is de Ferrari Dino 308 GT4 het allereerste serieproductiemodel van de meesters uit Maranello voorzien van een V8-middenmotor. Tegenwoordig weten we niet beter, maar een 2+2 uitvoering in deze configuratie is nog steeds uniek, zelfs naar Ferrari-maatstaven. Dit maakt de 308 GT4 Dino meteen ook de eerste én enige 4-zits Ferrari ooit die onder de vlag van de fabriek heeft geracet. Het design kent eveneens een bijzonder verhaal: niet Pininfarina, maar Bertone kreeg de opdracht om de Ferrari 308 GT4 te schetsen. En voor de allereerste maal ging dat om een serieproductiemodel. Dit, echter ook de historie en conditie van dit briljant gerestaureerde exemplaar leidde ertoe dat de mannen van Prins unaniem waren: zowel technisch als optisch kijkt u naar de mooiste GT4 Dino die we ooit in ons assortiment hebben mogen ontvangen. En u kunt de volgende eigenaar zijn.
Lees verderFerrari Dino 308 GT4
La famiglia is heilig in la bella Italia. Des te groter is de eer dat Enzo Ferrari deze fraaie 308 GT4 naar zijn overleden zoon Dino vernoemde. Een terechte vermelding, want het model is uniek en trendsettend in meerdere opzichten: zo is de Ferrari Dino 308 GT4 het allereerste serieproductiemodel van de meesters uit Maranello voorzien van een V8-middenmotor. Tegenwoordig weten we niet beter, maar een 2+2 uitvoering in deze configuratie is nog steeds uniek, zelfs naar Ferrari-maatstaven. Dit maakt de 308 GT4 Dino meteen ook de eerste én enige 4-zits Ferrari ooit die onder de vlag van de fabriek heeft geracet. Het design kent eveneens een bijzonder verhaal: niet Pininfarina, maar Bertone kreeg de opdracht om de Ferrari 308 GT4 te schetsen. En voor de allereerste maal ging dat om een serieproductiemodel. Dit, echter ook de historie en conditie van dit briljant gerestaureerde exemplaar leidde ertoe dat de mannen van Prins unaniem waren: zowel technisch als optisch kijkt u naar de mooiste GT4 Dino die we ooit in ons assortiment hebben mogen ontvangen. En u kunt de volgende eigenaar zijn.
Historie
In 1975 leek alles samen te komen voor Ferrari: de Scuderia werd constructeurskampioen in de Formule 1 en veroverde met Niki Lauda achter het stuur tevens de rijderstitel. Ander soort successen werden geboekt in Amerika: de Dino 308 GT4 was de enige Ferrari die in 1975 legaal naar Amerika werd geïmporteerd en daarbij werd het recente F1-succes slim ingezet als marketingtool. Toeval bestaat niet; onze Ferrari 308 GT4 stamt uit exact hetzelfde jaartal. Het bijgeleverde geboortecertificaat vermeldt april 1975 om precies te zijn. Daarna wordt er in de bijgeleverde historie een grote sprong gemaakt naar het jaar 2002. Een Canadees uit Toronto heeft goed bijgehouden (facturen inbegrepen) hoe intensief hij 7 jaar lang aan de Dino GT4 heeft gesleuteld. Het opknappen ging over in jaarlijks onderhoud in de periode 2009 tot 2015. Een jaar later kwam de Ferrari in Nederlandse handen terecht, waarna in 2019 de restaurateurs van Classic Job zich met alle toewijding van de wereld stortten op het karakteristieke bodywork. Italauto legde zich aansluitend toe op de techniek, met als gevolg een perfect rijdende, oogverblindend mooie 308 GT4 Dino… Exclusief bij Prins.
Exterieur
Designbureau Bertone met kunstenaar Marcello Gandini in dienst, stond in de jaren 70 bekend om zijn strak getekende bolides. De Ferrari Dino 308 GT4 hoort in een knap rijtje thuis, bestaande uit onder andere de legendarische Lancia Stratos en Lamborghini Countach. Met zo’n portfolio kon Bertone thuiskomen, tot grote ergernis van eeuwig rivaal Pininfarina aan wie Ferrari tot dan toe trouw was geweest voor zijn serieproductiemodellen. Kennelijk had Enzo zijn plannen scherp op het netvlies staan, blijkt ook uit zijn extreem nauwe betrokkenheid bij de ontwikkeling van de 308 GT4. Gandini heeft zichtbaar zijn best gedaan om de looks van de Ferrari 2+2 zo dicht mogelijk tegen dat van de 2-zits sportauto’s aan te laten schurken. Waarvoor een diepe buiging. De staat van dit exemplaar is strakker dan strak, net als het hoekige lijnenspel. De eerste serie 308 GT4’s zijn te herkennen aan de smallere grille aan het front in combinatie met Dino-badges – in 1976 vervangen voor logo’s van de Prancing Horse. Zoals u kunt zien is die van ons meegegaan met de tijd, vermoedelijk te danken aan een originele Ferrari upgrade achteraf. Ook nieuw is de Azzuro Metalizzato carrosserielak; een originele kleur op de Dino, echter af-fabriek kleurde de klassieker Nocciola. De luchtinlaten achter de achterste zijruiten verraden de unieke V8-middenmotor configuratie.
Interieur
Binnenin de Dino 308 GT4 heeft het originele Beige leder plaats moeten maken voor meer behouden Nero. Geen straf, want hierdoor kunt u er zonder bij na te denken ook prima met een spijkerbroek in plaatsnemen. De prachtige bekleding is helemaal doorgetrokken tot en met het dashboard. Op het zwart lederen 3-spaaks Momo-stuurwiel prijkt het steigerende paard in plaats van het Dino-opschrift en volgt daarmee het voorbeeld van de neus. Voor de rest is het één en al nostalgie in de klassieke Ferrari cockpit met tellers, schakelaars en schakelpatronen die seventies ademen. Bijzonder blijft de 2+2-opstelling; op de één of andere manier verwacht je die 2 extra stoelen achterin niet. Maar vrienden en familie zullen er ongetwijfeld blij mee zijn.
Techniek & performance
Het is traditie bij Ferrari dat de typeaanduiding iets prijsgeeft van de motorisering. Zo ook in geval van de 308 GT4, met de “30” voor bijna 3,0 liter inhoud (2926,90 cc) en de “8” verwijzend naar het aantal cilinders. De 2.9 V8 rijdt, presteert én klinkt zoals het moet. Wat een heerlijke machine! Wie alle 255 paarden (volgens Europese spec.) over het asfalt laat razen loopt het risico in vervoering te raken. Een fabeltje dat Niki Lauda zich met de techniek zou hebben bemoeid heeft u daar totaal niet voor nodig…
Met hartelijke groet,
Prins Classics.
Monospecchio | Low mileage!
€ 179.500
930 Turbo | PTS Ferrari Yellow | Full history | 30-year-ownership
€ 179.500
1.6 Sedan S1
€ 19.500