Menu
Menu
Favorieten Mijn account
Mijn account
prins.nl / Aanbod / Citroën DS 21 Cabriolet Usine terug naar overzicht
Deel deze auto

Citroën DS 21 Cabriolet Usine

Type
| Chapron | Good condition
Fabriekskleur
Donkerblauw
Transmissie
Automaat
KM Stand
43375 km
Bouwjaar
1968
Brandstof
Benzine
Prijs
€ 104.500,-
BTW Auto
Nee

Citroën DS 21 Cabriolet Usine

Type
| Chapron | Good condition
Fabriekskleur
Donkerblauw
Transmissie
Automaat
KM Stand
43375 km
Bouwjaar
1968
Brandstof
Benzine
Prijs
€ 104.500,-
BTW Auto
Nee
Offerte aanvragen
Deel deze auto

Voorwoord

Er zijn chique auto’s, klassieke schoonheden, iconische gentlemen wagens en dan is er de Citroën DS. Wat zeggen we? Deze unieke DS 21 Cabriolet Usine staat daar qua stijl, exclusiviteit en charisma nog een paar treden boven! Vol ongeloof keken we op toen een trouwe Prins klant annex fervent verzamelaar met dit briljant mooie object bij ons kwam voorgereden. De DS Cabriolet Usine is het type auto dat u zelden spot. En áls u er één spot, dan is het ook meteen raak: de legendarische strijkijzer laat zich met geen enkel ander voertuig vergelijken. Laat staan als convertible! De prachtige donkerblauwe lak is tamelijk ‘nieuw’ en ook het beige lederen interieur verkeert in goede conditie. Deze Fransoos is punctueel onderhouden door Citroën specialisten die hem geregeld prepareerden voor onvergetelijke toertochten. Immers, met zo’n auto kan het niet anders dan dat elke rit voor eeuwig in het geheugen staat gegrift!

Lees verder
Omschrijving
Techniek
Reviews

Er zijn chique auto’s, klassieke schoonheden, iconische gentlemen wagens en dan is er de Citroën DS. Wat zeggen we? Deze unieke DS 21 Cabriolet Usine staat daar qua stijl, exclusiviteit en charisma nog een paar treden boven! Vol ongeloof keken we op toen een trouwe Prins klant annex fervent verzamelaar met dit briljant mooie object bij ons kwam voorgereden. De DS Cabriolet Usine is het type auto dat u zelden spot. En áls u er één spot, dan is het ook meteen raak: de legendarische strijkijzer laat zich met geen enkel ander voertuig vergelijken. Laat staan als convertible! De prachtige donkerblauwe lak is tamelijk ‘nieuw’ en ook het beige lederen interieur verkeert in goede conditie. Deze Fransoos is punctueel onderhouden door Citroën specialisten die hem geregeld prepareerden voor onvergetelijke toertochten. Immers, met zo’n auto kan het niet anders dan dat elke rit voor eeuwig in het geheugen staat gegrift!

Historie
Een Citroën DS is pure cult. Elk exemplaar heeft de potentie van een collectors item. Onze Cabriolet Usine ís een collectors item; één van het zuiverste soort! Om het verhaal achter de klassieker nog net wat opzienbarender en smeuïger te maken doen we maar gelijk een openbaring: toen de DS 21 in 1968 nieuw op de weg werd gezet, was het geen Cabriolet, maar een Berline. Pas veel later zou de transformatie naar een open carrosserie hand in hand gaan met een grondige overall restauratie. De DS werd tot op detail naar Usine specificaties omgebouwd: dit is het type Cabriolet waar in 15 productiejaren wereldwijd nog geen 1.400 exemplaren van geleverd zijn. Hoezo, een unieke auto? Het idee van een dakloze DS kwam bij Henri Chapron vandaan, die in eerste instantie op klantverzoek custom-made DS cabrio’s in zeer kleine aantallen fabriceerde. Citroën zag de schoonheid van een zonaanbidder op DS basis naar verloop van tijd ook en gaf Chapron de opdracht om de Usine in productie te nemen. Vanwege de hoge (meer)prijs bleef de DS Cabriolet Usine een zeer exclusieve wagen en daarmee een zeldzame verschijning. Dit specifieke exemplaar is in de periode 2002-2022 in handen geweest van één enkele eigenaar die er regelmatig mee op pad ging voor een georganiseerde tour in het buitenland, totdat een gewaardeerde Prins klant ‘m in het vizier kreeg; de persoon namens wie wij de DS nu aanbieden.

Exterieur
De Citroën DS is revolutionair in alle opzichten. Qua techniek, maar zeker ook qua design. De legendarische snoek kent legio bijnamen en schaart zich daarmee onder de groten der aarde. Het model is niet een beetje anders, maar totaal afwijkend ten opzichte van al het andere dat 4 wielen heeft. Voor Citroën tamelijk risicovol om zoiets bijzonders neer te zetten, maar wat pakte het goed uit! Anno 2024 is de Fransoos nog niets van zijn stijl, charmes en elegantie verloren. Het blijft een eclatante verschijning, een regelrecht designicoon. Hoewel, recht… De DS laat zich vooral typeren door een sterk aflopende carrosserielijn, indrukwekkende wielbasis en achterwielen die deels verscholen gaan achter smaller toelopende spatborden. Ondanks het ontbreken van de karakteristieke daklijn, is de Cabriolet Usine minstens zo exotisch. Of misschien wel juist daarom: de aandacht en het accent ligt namelijk nog net even wat meer op de extravagant gestylede achterzijde uit de pen van Italiaans ontwerper Flaminio Bertoni – ook wel bekend van de Citroën Traction Avant en 2CV. De smaakvolle donkerblauwe lak die dit exemplaar opsiert is in 2005 nog opnieuw aangebracht, wat tevens de uitstekende conditie verklaart. Stalen velgen voorzien van zogenaamde ‘Robergel’ sierdoppen voegen een extra classy touch toe aan de Usine.

Uitrusting
Rijden in een DS is een unieke ervaring. Met het dak eraf wordt hier uiteraard een open dimensie aan toegevoegd. Met deze auto heeft Citroën het begrip comfort een nieuwe betekenis gegeven. In vergelijking met de DS is al het andere namelijk een stuk minder comfortabel. De lat ligt dus hoger dan hoog en die lijn werd doorgetrokken tot en met de aankleding van deze Convertible. Zo bevat het interieur schitterend mooi gepatineerd beige lederen bekleding en beschikt de klassieker over een Jaeger tableau dashboard. Allerlei luxe zoals een airconditioning, tonneaucover, windscherm en een periodiek correcte radio zijn inbegrepen. De opvallend dikke hoofdsteunen nodigen uit om continu in de relaxmodus te gaan achter het grote enkelspaaks stuurwiel; nóg zo’n kenmerkende designfeature!

Techniek
Over de techniek van de DS kunnen we een boek schrijven. Het concept, afkomstig van vliegtuigbouwkundige André Lefèbre, is volledig op zichzelf staand. Zijn team, bestaande uit diverse knappe uitvinders, kreeg carte blanche bij het bedenken van baanbrekende innovaties. Waaronder de uitgebreide hydrauliek en pneumatische vering voor een surrealistische rijbelevenis en de wegligging van een zwevend tapijt. De originele 21-krachtbron uit ons exemplaar is in 2005 vervangen voor een gereviseerde 23-motor mét injectie. Technisch gezien is het dus een DS 23 Cabriolet Usine, die daarmee gelijk de grotere inhoud van de 4-cilinder verraadt. Klaar voor een proefrit om nooit te vergeten?

Met vriendelijke groet,
team Prins.

Motor
2347cc 4 cilinder
Brandstof
Benzine
Vermogen
0 pk
Gewicht
1210 kg
Boek een proefrit

Ervaar de Citroën DS 21 Cabriolet Usine

Voornaam*
Vul uw naam in
Achternaam*
Vul uw naam in
Telefoonnummer*
Vul uw telefoonnummer in
E-mailadres*
Vul uw e-mailadres in
Ga akkoord om te kunnen verzenden

Soortgelijk

€ 107.500

Ferrari 550

Barchetta Pininfarina | One of 448 | 2 owners | Full history

€ 595.000

Ferrari 575m

Maranello F1 | Low mileage!

€ 119.500

Advies nodig?

De gepassioneerde Prins adviseurs staan voor u klaar.

Whatsapp ons
Wim Prins
Jeroen van Kranen
Joost Bode
Quinten Immink