Wie Citroën zegt, zegt 2CV – in de volksmond ook wel bekend als (lelijke) eend. De geuzennaam, gekozen door een journalist tijdens de onthulling van het model in 1948, betreft slechts één van de unieke kenmerken van deze auto. De 2CV is uitgegroeid tot een verkooptopper. Een klassieker. Een icoon. Dit is pure cult. En de Fourgonnette uitvoering doet daar wat ons betreft nog een schepje bij bovenop. Ondernemers opgelet! De cijfers “250” in de typeaanduiding verwijzen naar het laadvermogen van deze bijzondere besteleend. Een halve eeuw na zijn 1e kentekenregistratie is de Fransoos niet smetteloos, maar wél vol karakter en mét degelijke techniek. Wie kan wel een marketing boost voor zijn of haar bedrijf gebruiken?
Lees verderCitroën 2CV 250 Fourgonnette
Wie Citroën zegt, zegt 2CV – in de volksmond ook wel bekend als (lelijke) eend. De geuzennaam, gekozen door een journalist tijdens de onthulling van het model in 1948, betreft slechts één van de unieke kenmerken van deze auto. De 2CV is uitgegroeid tot een verkooptopper. Een klassieker. Een icoon. Dit is pure cult. En de Fourgonnette uitvoering doet daar wat ons betreft nog een schepje bij bovenop. Ondernemers opgelet! De cijfers “250” in de typeaanduiding verwijzen naar het laadvermogen van deze bijzondere besteleend. Een halve eeuw na zijn 1e kentekenregistratie is de Fransoos niet smetteloos, maar wél vol karakter en mét degelijke techniek. Wie kan wel een marketing boost voor zijn of haar bedrijf gebruiken?
Historie
Citroën ontwikkelde de 2CV in eerste instantie voor gebruik op het ruwe Franse platteland. Het oorspronkelijke prototype stamt uit de tweede helft van de jaren 30. Pas in 1948 onthulde Citroën een zwaar aangepaste versie van de boeren landauto, welke dusdanig zacht geveerd was dat eieren nog niet mochten knappen tijdens het rijden in ruig terrein. Een jaar later ging het model in productie en werd een ongehoord succes. Met name de combinatie van de eigenzinnigheid, betaalbaarheid en het ongeëvenaarde comfort zorgde voor extreem lange levertijden. Ook in Nederland groeide de liefde voor de charmante Fransoos gestaag en kent het nog steeds vele aanhangers. In 1990 stond de teller op ruim 5 miljoen geproduceerde eenden. Van dit gigantische aantal neemt de Citroën 2CV Fourgonnette met 1,25 miljoen exemplaren een aanzienlijk aandeel in. Toch is de besteleend een stuk minder bekend en ook minder lang gebouwd: van 1951 tot 1979. De 2CV bedrijfswagen werd vooral ingezet voor goederenvervoer. De Nederlandse wegenwacht reed jarenlang versies die 350 kg aan lading konden verstouwen. Deze vroegere uitvoering gaat tot 250 kg laadvermogen; voldoende om flink uit te pakken met marketingtools!
Design
Want zeg nu zelf, dit is toch een marketingkanon op wielen? De unieke styling, het oer-Franse karakter en het charmante imago maken dat de Citroën 2CV Fourgonnette het zomaar tot een publiekslieveling kan schoppen op een lokale foodtruck festival. Gebruik ‘m als mobiele barista of haal letterlijk alles uit de kast door er kostuums of andere kledingstukken mee te verkopen aan de deur. Overigens zijn dergelijke functies ‘m allerminst vreemd, want de besteleend zagen we vroeger geregeld komen voorrijden met de melkboer achter het stuur die zijn flessen kwam ophalen. De Fourgonnette bedrijfswagen-eend komt tot aan de B-stijl in grote lijnen overeen met de passagiersuitvoering. Dit betekent dat de smalle neus, brede welvingen in de voorste schermen en ronde koplampen ‘op pootjes’ ook onderdeel uitmaken van het karakteristieke Italiaanse ontwerp. U leest het goed: één van de meest bekende Franse auto’s werd getekend door Flaminio Bertoni, onder andere bekend van de Citroën ID/DS en Traction Avant. Aan de achterzijde wijkt de besteleend echter totaal af met zijn rechthoekige opbouw, waarmee we ons spontaan op een traditionele Franse dorpsmarkt wanen. De helderblauwe lak is niet nieuw, maar netjes en ligt na 50 jaar onverminderd lekker op het netvlies.
Techniek
Wie denkt te weten hoe een minimalistisch ontworpen dashboard eruitziet, heeft de Citroën 2CV nog niet gezien. Het oer-model had eigenlijk helemaal geen dashboard; enkel een stuurwiel, een paar klokken en een pookknop. Deze latere Fourgonnette heeft nog een soort van een kunststof paneel met sleuven die toegang bieden tot de ‘poorten’ van het manuele ventilatiesysteem. De choke, pook uit het dashboard en het flinterdunne 2-spaaks stuurwiel zijn natuurlijk helemaal zoals we van een lelijke eend gewend zijn en roepen één bonk nostalgie op. De stoelen piepen en kraken, maar wat deert het: klap de raampjes omhoog en luister naar hoe de luchtgekoelde 2-cilinder boxermotor er heerlijk op los roffelt. Dit is zoals een klassieker hoort te zijn! En dan blijkt de techniek nog degelijk te zijn ook. Bij welke liefhebber annex verzamelaar of creatieve ondernemer begint het spontaan te kriebelen? U weet ons te vinden!
Met hartelijke groet,
Prins Classics.
1.6 Sedan S1
€ 19.500
| Original condition | 1st series
Prijs op aanvraag
BBi | Orig. NL | Ferrari Classiche | Full history
€ 289.500