Het laatste pure M-model op basis van de BMW Z4 Roadster dateert alweer van een paar generaties geleden. Moeten we daar rouwig om zijn? Zeker niet! Sinds 2019 worden we namelijk getrakteerd op M40i power: dat is 340 pk aan BMW M Performance op de achterwielen. Qua vermogen is hij daarmee gelijk aan de vroegere Z4 M, maar de twin-turbo 6-cilinder voorin maakt gehakt van de oude prestaties. Dit maagdelijk witte exemplaar beschikt bovendien over een opwindend uitrustingsniveau: een adaptief M-onderstel, M Sport differentieel en M sportstoelen. Ook de hoeveelheid luxe smaakt naar MMMMeer: stoel- én stuurverwarming, adaptieve LED-koplampen, Adaptive Cruise Control, BMW Live Cockpit Professional en Driving Assistant bieden next level comfort aan boord van de Bimmer. Het Harman Kardon audiosysteem is vooral fijn wanneer de sound van de 6-in-lijn naar de achtergrond verdwijnt. Echter, voordat u uw rechtervoet in bedwang heeft…
Lees verderBMW Z4 Roadster M40i Alpinweiss
Het laatste pure M-model op basis van de BMW Z4 Roadster dateert alweer van een paar generaties geleden. Moeten we daar rouwig om zijn? Zeker niet! Sinds 2019 worden we namelijk getrakteerd op M40i power: dat is 340 pk aan BMW M Performance op de achterwielen. Qua vermogen is hij daarmee gelijk aan de vroegere Z4 M, maar de twin-turbo 6-cilinder voorin maakt gehakt van de oude prestaties. Dit maagdelijk witte exemplaar beschikt bovendien over een opwindend uitrustingsniveau: een adaptief M-onderstel, M Sport differentieel en M sportstoelen. Ook de hoeveelheid luxe smaakt naar MMMMeer: stoel- én stuurverwarming, adaptieve LED-koplampen, Adaptive Cruise Control, BMW Live Cockpit Professional en Driving Assistant bieden next level comfort aan boord van de Bimmer. Het Harman Kardon audiosysteem is vooral fijn wanneer de sound van de 6-in-lijn naar de achtergrond verdwijnt. Echter, voordat u uw rechtervoet in bedwang heeft…
Exterieur
De huidige generatie BMW Z4 Roadster maakt een volwassen indruk en wil duidelijk hogerop in het segment van de dakloze sportauto’s. Eerlijk is eerlijk, qua design maakt hij het de gevestigde sportwagenfabrikanten meer dan moeilijk. En we kunnen alvast verklappen: de uitstraling klopt bij de prestaties… De nieuwe Z4 is groter en vooral ook breder dan zijn voorgangers. De stroomlijn is strak en stijlvol. Als dit product uit Italië was gekomen, hadden we het ook geloofd! Voorzien van een Alpinweiss carrosserielak laat dit exemplaar zowaar een nóg cleanere indruk achter. Ondertussen zorgt de Individual Hoogglans Shadowline uitrusting voor een contrast dat behoorlijk “in your face” is. Ook de zwartgelakte dubbele 5 spaak M-wielen steken knetterhard af bij egaal witte koets. De zwarte soft-top sluit naadloos aan op de zwarte A-stijlen en in het verlengde daarvan de zwarte spiegelkappen. De grille omranding, Air Breathers in de voorste schermen, diffusor achter en uitlaateindstukken zijn eveneens onderdeel van het exclusieve ‘Black’ pakket. Denk niet wit, denk niet zwart, maar denk aan een BMW in zwart-wit.
Interieur
Het aandeel zwart is in de Z4 M40i cockpit zelfs nog stukken groter. Onder andere de M stoelen, middenarmsteun, deurpanelen en het dashboard zijn met Vernasca Schwarz leder bekleed. De lichte contraststiksels zijn overal in doorgetrokken, met uitzondering op het lederen M stuur. Een typisch BMW trekje. Sfeerverlichting en een aluminium finish van bijvoorbeeld de midden-/tunnelconsole doorbreken de donkere ambiance. Met de kap naar beneden heeft u uiteraard sowieso geen last van een opgesloten gevoel… De subtiel naar de bestuurder gebogen instrumenten en het kraakheldere digitale instrumentenpaneel leggen de nadruk op het feit dat dit een rijdersauto pur sang betreft. Voet naar beneden en stevig beetpakken dus, dat heerlijk in de hand liggende M sportstuur.
Opties & extra’s
Het adaptieve M-onderstel en M Sport differentieel doen er alles aan om uw wilde BMW Z4 M40i plannen in goede banen te leiden. De Roadster ligt als een plank, maar is niet plankhard. Integendeel. Geholpen door een Driving Assistant, Adaptive Cruise Control en adaptieve LED-koplampen inclusief grootlicht assistent, is de Z4 opvallend luxe en comfortabel voor een open sportauto. En brengt BMW’s Live Cockpit Professional geen sportieve waarden in beeld, dan zijn er altijd nog de magische klanken van Harman Kardon die voor nét dat beetje extra rijplezier zorgen. Sfeerverlichting aan en genieten maar…
Techniek & performance
Hoe meer wind door de haren, hoe beter? De M TwinPower Turbo 6-cilinder lijnmotor in de M40i garandeert een superieure krachtontwikkeling. Aangemoedigd door een markant motorgeluid komt dit topmodel van de Z4 Roadster genadeloos snel van zijn plek: van 0 naar 100 km/h binnen 4,5 seconden! Daarmee is de 340 pk sterke BMW het compromisloze M-model van voorheen eveneens te snel af. De topsnelheid is als vanouds ‘keurig’ elektronisch afgeregeld op 250 km/h. Ruim voldoende voor veel wilde haren. Of helemaal geen haren meer… Geen nood: de speelse rijkarakteristieken van de achterwielaangedreven 2-zitter houden u jong. En schakelen gaat moeiteloos extreem rap dankzij de geavanceerde 8-traps automaat. Wie wil dat zelf eens proberen?
Met vriendelijke groet,
team Prins.
4.2 Cambiocorsa | Argento Luna
€ 34.900
3.8 Turbo S | SportDesign | Schuif-/kanteldak | Sport Chrono | PDLS+
€ 149.500
Modena 330pk | Full! | Luchtvering | Pano | 360 cam | Sonus Faber | Driver Assistance Pack Plus | Head-up | Stoelkoeling
€ 99.500