Soeverein over het asfalt glijden zonder brandstof te verbruiken of full power de 394 pk sterke aandrijfijn aan het werk zetten? Deze fijne BMW X5 xDrive45e High Executive heeft duidelijk twee gezichten. Voorzien van een M Sportpakket en Individual details, is het veruit de meest overtuigende manier om efficiënte PHEV-krachten te tonen. Daarbovenop is dit exemplaar ook nog eens bijzonder luxueus uitgerust: elektrische + verwarmde Ivoor lederen stoelen met memoryfunctie, een panoramadak, Harman Kardon SurroundSound systeem, Driving Assistant Professional, Blow-By heater, Active Guard Plus, een camera en BMW Live Cockpit Professional bevatten groene vinkjes op de optielijst. De tijd om het hybride tijdperk te omarmen is nu definitief aangebroken. Wie stelt zich ervoor open?
Lees verderSoeverein over het asfalt glijden zonder brandstof te verbruiken of full power de 394 pk sterke aandrijfijn aan het werk zetten? Deze fijne BMW X5 xDrive45e High Executive heeft duidelijk twee gezichten. Voorzien van een M Sportpakket en Individual details, is het veruit de meest overtuigende manier om efficiënte PHEV-krachten te tonen. Daarbovenop is dit exemplaar ook nog eens bijzonder luxueus uitgerust: elektrische + verwarmde Ivoor lederen stoelen met memoryfunctie, een panoramadak, Harman Kardon SurroundSound systeem, Driving Assistant Professional, Blow-By heater, Active Guard Plus, een camera en BMW Live Cockpit Professional bevatten groene vinkjes op de optielijst. De tijd om het hybride tijdperk te omarmen is nu definitief aangebroken. Wie stelt zich ervoor open?
Exterieur
De BMW X5 is een imposante verschijning. Altijd al geweest. Het model was trendsettend toen deze uitkwam en de huidige generatie is een briljante doorontwikkeling van het origineel. Het rechthoekige design maakt een solide indruk en is extra markant door de vele krachtige details. Let bijvoorbeeld op de scherpe vouwen in de schermen achter, de uitgebouwde wielkastranden en de aangezette bumperspoilers + diffusor achter uit het M Sport pakket. De 20 inch grote M-designwielen hebben gepolijste spaken en een donkergrijze inlay voor een even sportieve als stijlvolle uitstraling. Over stijlvol gesproken: de dakreling komt bij BMW Individual vandaan en heeft een hoogglans Shadowline trim. Donker is ook de lakkleur: Black Sapphire metallic. Naast de wielen, komen tevens andere details zoals de verchroomde uitlaatsierstukken en dito grille erdoor prachtig tot uiting. Over de grootte van laatstgenoemde zijn heel wat discussies losgebarsten. Feit blijft dat deze net zo prominent is als de aanwezigheid van de X5 in het premium SUV-segment. En dus zouden we het vooral moeten toejuichen…
Interieur
Helemaal blij wordt de liefhebber van het Ivoor lederen interieur. De smaakvolle lichtbeige bekleding komt terug op de stoelen, portieren, tunnelconsole en onderzijde van het dashboard. In het zwart lederen bovenste deel valt het grote digitale instrumentarium op, direct naast een enorm infotainmentscherm. Voor het meest indrukwekkende bedieningselement moet u echter in de brede middentunnel zijn: hier prijkt een heuse kristallen pook. Wilt u deze niet constant aanraken, dan is het wel het zwart lederen M Sportstuur voorzien van lichte contraststiksels in het centrale deel. Contrasterend is ook de zwarte hemelbekleding. De X5 High Executive kan het erg goed hebben, niet in de laatste plaats vanwege het panoramische glasoppervlak. Oog voor detail? Dan kunt u de gordels uitgevoerd in Ivoor vast en zeker waarderen.
Opties & extra’s
BMW Live Cockpit Professional opent digitale deuren, zoals de weergave van Driving Assistant Professional en Active Guard Plus. Het zorgt echter niet per se voor warme gevoelens. Ambient Lighting en Blow-by heater doen dat wél. Laatstgenoemde zelfs letterlijk. Net als de stoelverwarming overigens. Maar een warme zitting is niets zonder een prettige houding. Daarom monteerde BMW een elektrische bediening van de zetels, inclusief memoryfunctie. Op die manier heeft u de gewenste zitpositie binnen no time terug, mocht u de X5 High Executive ‘noodgedwongen’ moeten delen. In een SUV als deze kan een rit nooit lang genoeg duren. Dit verraadt meteen de reden achter de aanwezigheid van een draadloze telefoonoplader. Hierdoor hoeft het laten klinken van uw favoriete muziek door de fantastische speakers van het Harman Kardon Surround Sound systeem niet ten koste te gaan van het batterijniveau van uw smartphone. Over batterijniveau gesproken…
Techniek & performance
Fully charged komt de BMW X5 xDrive45e maximaal 86 km ver in de emissievrije EV-modus. Desalniettemin is de plug-in hybridetechniek voor velen interessant, want kortere ritten hoeven geen benzine te kosten en de totale uitstoot is gemiddeld genomen altijd lager dan met enkel een conventionele brandstofmotor. Die laatste gaat u echter wel nodig hebben als u aanspraak wilt maken op een indrukwekkend systeemvermogen van 394 pk. Hiermee snelt u binnen 5,6 seconden van 0 naar 100 km/h. In de 8e automatische versnelling is een topsnelheid van 235 km/h zeker mogelijk. Verder is het heerlijke 6-in-lijn karakter intact gebleven. In dit geval beschikt de turbomotor over een inhoud van 3,0 liter en drijft hij elk van de 4 wielen aan. Met 600 Nm koppel maakt de PHEV overigens gehakt van de ‘standaard’ X5 xDrive40i. Dit moet het sportieve BMW-hart toch aanspreken… Zien we u snel?
Met vriendelijke groet,
team Prins.
3.6 V8 Modena F1 | NL-auto | Daytona Seats
€ 79.500
3.9 V8 HELE | Daytona Racing Seats | Veel carbon! | Lift | Camera | Alcantara int. | Pass. display
€ 399.500
300pk MHEV | Sonus Faber | Driver Assistance Pack | 1e eig | Blu Intenso
€ 84.500