Menu
Menu
Favorieten Mijn account
Mijn account
prins.nl / Aanbod / BMW Alpina B10 V8 terug naar overzicht
Deel deze auto

BMW Alpina B10 V8

Type
| Good condition
Transmissie
Automaat
KM Stand
277318 km
Bouwjaar
1999
Brandstof
Benzine
Prijs
Prijs op aanvraag

BMW Alpina B10 V8

Type
| Good condition
Transmissie
Automaat
KM Stand
277318 km
Bouwjaar
1999
Brandstof
Benzine
Prijs
Prijs op aanvraag
Offerte aanvragen
Deel deze auto

Voorwoord

Het is amper 2 jaar geleden dat we bij Prins voor ruim 12.000 euro aan uren, onderdelen en vooral ook heel veel liefde in deze bijzonder fraaie Alpina B10 V8 hebben gestopt. De grondige preparatie was voor de toenmalige nieuwe eigenaar, wie de BMW-afgeleide sportsedan recentelijk weer bij ons heeft ingeruild. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: stiekem is de B10 4.6 V8 veel lekkerder en verfijnder dan de BMW M5 E39. Wist u trouwens dat een oer-Nederlands bedrijf turbo’s maakt voor Alpina…? De badge in de hemelbekleding met daarop de cijfers 617, bevestigen de exclusiviteit van deze klassieker. Bovendien verkeert dit exemplaar in uniek mooie staat én beschikt hij over dé Alpina kleurstelling inclusief bijpassende striping en interieur. Opties zoals een Cruise Control en elektrisch schuif-/kanteldak maken ‘m begeerlijker dan begeerlijk. Aan wie de eer?

Lees verder
Omschrijving
Techniek
Reviews

Alpina B10 4.6 V8

Het is amper 2 jaar geleden dat we bij Prins voor ruim 12.000 euro aan uren, onderdelen en vooral ook heel veel liefde in deze bijzonder fraaie Alpina B10 V8 hebben gestopt. De grondige preparatie was voor de toenmalige nieuwe eigenaar, wie de BMW-afgeleide sportsedan recentelijk weer bij ons heeft ingeruild. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: stiekem is de B10 4.6 V8 veel lekkerder en verfijnder dan de BMW M5 E39. Wist u trouwens dat een oer-Nederlands bedrijf turbo’s maakt voor Alpina…? De badge in de hemelbekleding met daarop de cijfers 617, bevestigen de exclusiviteit van deze klassieker. Bovendien verkeert dit exemplaar in uniek mooie staat én beschikt hij over dé Alpina kleurstelling inclusief bijpassende striping en interieur. Opties zoals een Cruise Control en elektrisch schuif-/kanteldak maken ‘m begeerlijker dan begeerlijk. Aan wie de eer?

Historie
Een oplage van slechts 1.000 stuks is naar Alpina maatstaven al groot te noemen. Echter, er was voor het van oorsprong roemruchte tuningbedrijf geen ontkomen aan: de B10 V8 bleek dermate geliefd dat lagere productieaantallen geen optie waren. Alpina houdt haar modellen graag exclusief, en gelukkig is dat met dit krachtigste pre-faceliftmodel nog immer het geval. Een deel van de populariteit dankt de B10 tevens aan de lange afwezigheid van een M-versie van de 5 Serie E39. BMW wachtte met het uitbrengen van haar topmodel. En nog steeds denken we dat de latere M5 de B10 op veel vlakken niet weet af te troeven. Daarover later meer…

Exterieur
Zo grondig als Alpina te werk gaat met het upgraden van de techniek, zo subtiel gaan ze doorgaans om met de optische aanpassingen van hun modellen. En toch zal iedereen weten dat dit géén BMW is. Traditiegetrouw beschikt namelijk ook deze B10 4.6 over een prominente frontlipspoiler met daarop de merknaam breed uitgeschreven. Minstens zo karakteristiek voor Alpina zijn de grote multi-spaakwielen voorzien van een minimalistisch design. Het Blue metallic lakwerk is toch wel dé kleur voor deze generatie Alpina. Sideskirts, dubbele ovalen uitlaten en een duidelijke typeaanduiding op de kofferklep doen de rest. De striping is een absolute must-have voor de diehard fans. En ook deze is uitgerust met een Alpina badge. Dat de carrosserie werkelijk in topstaat verkeert zal een liefhebber als u minstens zo aanspreken. Met het elektrische dak in gekantelde stand ziet de B10 V8 er nog nét even wat blitser uit. Hier staat een collectors item pur sang!

Interieur
Ondanks de fraaie looks, verraadt de kilometerstand dat deze Alpina klassieker toch vooral een rijdersauto is. Geen wonder dat de fabrikant ook werk heeft gemaakt van het interieur! Zwarte bekleding heeft de overhand en het houtwerk doet hartstikke classy aan, maar het zijn de sportieve elementen in stoelen, portieren én stuurwiel die deze B10 4.6 V8 een échte Alpina maken. Van striping op de zetels en deurpanelen tot aan 2-kleurige stiksels in het lederen hart van het stuurwiel. Hoe geraffineerd! Verder beschikt het model over een heuse Climate Control en heeft het een eigen infotainmentsysteem. Let ook op de gereserveerde plek voor de geïntegreerde autotelefoon! Old skool en hypermodern tegelijkertijd. Andere luxe aan boord is er in de vorm van een Cruise Control. Maar of u die ooit gaat gebruiken…?

Techniek & performance
De vraag stellen is hem beantwoorden! Redenen om uw rechtervoet de snelheid te laten bepalen zijn er in overvloed: 347 om precies te zijn. Want zoveel pk weet Alpina uit de 4,6 liter 8-cilinder te persen. Ja, de latere M5 ging hier op papier aan voorbij, maar BMW’s Motorsport afdeling wist nooit de beste aandrijflijn voor de 5 Serie E39 te bouwen. Die bleef op naam van voormalig ‘huistuner’ Alpina staan. Waar zit ‘m dit dan in? Om te beginnen in de fijne loop van de V8-motor, gecombineerd met een explosie aan power die meteen laag in de toeren beschikbaar is. Hierdoor is de B10 lekker ‘lui’ te rijden. Ook de Switchtronic transmissie van Alpina wint het qua souplesse van de Steptronic automaat, gefinetuned door de M-divisie van BMW. Qua betrouwbaarheid gooit de 32-kleps V8 eveneens hoge ogen. Wat een dijk van een machine! Geen wonder dat dit merk uiteindelijk de fabrieksstatus heeft bereikt… Accelereren van 0 naar 100 km/h kan al binnen 6,3 seconden en de topsnelheid van 262 km/h is een heel dik statement aan het adres van BMW Motorsport, die maar in de elektronisch begrensde top van 250 km/h blijft hangen. Toch hebben ze in Beieren hele mooie dingen gedaan, want deze generatie 5 Serie was bij zijn introductie in één klap maatgevend in zijn klasse. Een betere basis had Alpina zich niet kunnen wensen…

Met vriendelijke groet,
team Prins.

Motor
4619cc 8 cilinder
Brandstof
Benzine
Vermogen
347 pk
Gewicht
1665 kg
Boek een proefrit

Ervaar de BMW Alpina B10 V8

Voornaam*
Vul uw naam in
Achternaam*
Vul uw naam in
Telefoonnummer*
Vul uw telefoonnummer in
E-mailadres*
Vul uw e-mailadres in
Ga akkoord om te kunnen verzenden

Soortgelijk

€ 24.500

Ferrari 348

TB | Low mileage!

€ 79.500

Ferrari 550

Maranello | NL-auto | Carbon Racing Seats

€ 119.500

Advies nodig?

De gepassioneerde Prins adviseurs staan voor u klaar.

Whatsapp ons
Wim Prins
Jeroen van Kranen
Joost Bode
Quinten Immink