Audi S6 4.0 TFSI quattro Pro Line Plus
Acht cilinders plus 2 turbo’s aan pret, en toch niemand (enkele kenners uitgezonderd) die meteen opvalt dat dit meer dan ‘alleen’ een comfortabele limousine is. Het klinkt cliché, maar de Audi S6 is een typische ‘wolf in schaapskleren’: zakelijk uiterst verantwoord en tegelijkertijd een droom op wielen voor wie niet vies is van een sportief potje sturen op of naast het circuit.
Dat circuit noemen we heel bewust, want Audi monteerde keramische remmen op dit prachtige, goed onderhouden exemplaar om de 420 paarden onverminderd te kunnen bedwingen. Voorts is deze extra luxe Pro Line Plus voorzien van heel veel andere fijne opties af-fabriek: een Exclusive interieur, Alcantara hemel, B&O audio en een zorgvuldig gekozen carrosseriekleur. D.w.z. chic genoeg om schaamteloos bij een serieuze business meeting aan te schuiven en onderscheidend genoeg om meteen kleur te bekennen. Het beste van 2 werelden? Zonder twijfel!
Historie
We schreven 8 cilinders aan pret in de intro; iets dat de voormalig (Nederlandse) eigenaar moeiteloos heeft kunnen onderstrepen. In de afgelopen 2,5 jaar verhoogde hij de kilometerstand van 5.000 naar 105.000 km… Eén Duitser ging hem voor: de 1e eigenaar die de S6 op kenteken liet zetten. Daarvoor was het gestrekte snelheidswonder eigendom van Audi AG, welke de auto voornamelijk voor de show gebruikte.
In- & exterieur
En showen, dat kunt u met deze Audi als de beste. De S6 Limousine kleurt Navarrablauw metallic en staat op 19 inch grote wielen die zicht bieden op keramische remmen. Daarnaast is ook deze S-versie traditiegetrouw te herkennen aan een aantal subtiele optische details. De S6 onderscheidt zich van de A6 door middel van aangepaste bumper(spoiler)s, sideskirts en 4 uitlaten achter.
Binnenin de topsporter in business-tenue treft u meer van hetzelfde: de opzet is overwegend zakelijk, met hier en daar een sportief accentje. Immers, een kleine knipoog naar pure S-power kan uiteraard geen kwaad. Zo bestaat de bekleding uit zwart leder, maar zorgen de lichte stiksels voor een onderscheidende finishing touch. Hetzelfde geldt voor de Alcantara dakhemel. En omdat het een Exclusive interieur betreft, zijn de stiknaden zelfs dubbel. Bovendien betekent dit dat de afwerking nog hoogwaardiger is dan in een ‘standaard’ S6: middenconsole en airbagkap op het stuurwiel zijn eveneens bekleed met leder. Het Bang & Olufsen audiosysteem klinkt subliem, echter het zijn de S6-badges die u helpen herinneren dat deze auto spectaculairder is dan de cockpit wil vrijgeven.
Techniek & performance
Belangrijke mensen komen altijd te laat, hebben we iemand wel eens horen zeggen. Kudos voor wie het presteert om met deze Audi nog te laat te komen voor een zakelijke afspraak. 0-100 km/h gaat binnen 4,6 seconden en er is altijd grip, doordat de brute 4-deurs zijn krachten over evenveel wielen verdeelt. Daarvoor heeft de 4,0 liter V8 in het vooronder wel hulp nodig van een dubbele turbo. De topsnelheid is op z’n Duits heel correct afgeregeld op 250 km/h. Maar ‘business as usual’ zullen we de S6 nooit noemen…
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo