Pure waanzin op wielen: de faceliftversie van de Audi RS6 Avant Performance C7 generatie is krachtiger dan de allernieuwste RS6. Met een maximum vermogen van 605 pk is de brute stationwagon zelfs menig supercar de baas! Maar het kan nóg gekker, zo bewijst dit unieke exemplaar: een Akrapovič sportuitlaatsysteem af-fabriek, keramische remmen en een Maxton Design bodykit rondom bombardeert dit kanon tot een absolute eindbaas zowel qua sound, als qua performance én looks! Bovendien is het dankzij de toevoeging van Audi exclusive Feinappa leder en héél veel carbon details een opwindende smaaksensatie voor de fijnproevers onder ons, maar ook de hardcore snelheidsmaniakken van deze wereld. Het Bose audiosysteem, Dynamic Plus pakket en de opgehoogde topsnelheid (origineel af-fabriek!) tot 305 km/h maken deze bijzondere Audi RS6 C7.5 één van de meest begerenswaardige machines van dit moment. En dat voor een luxe familieauto!
Lees verderAudi RS6 Avant Performance
Pure waanzin op wielen: de faceliftversie van de Audi RS6 Avant Performance C7 generatie is krachtiger dan de allernieuwste RS6. Met een maximum vermogen van 605 pk is de brute stationwagon zelfs menig supercar de baas! Maar het kan nóg gekker, zo bewijst dit unieke exemplaar: een Akrapovič sportuitlaatsysteem af-fabriek, keramische remmen en een Maxton Design bodykit rondom bombardeert dit kanon tot een absolute eindbaas zowel qua sound, als qua performance én looks! Bovendien is het dankzij de toevoeging van Audi exclusive Feinappa leder en héél veel carbon details een opwindende smaaksensatie voor de fijnproevers onder ons, maar ook de hardcore snelheidsmaniakken van deze wereld. Het Bose audiosysteem, Dynamic Plus pakket en de opgehoogde topsnelheid (origineel af-fabriek!) tot 305 km/h maken deze bijzondere Audi RS6 C7.5 één van de meest begerenswaardige machines van dit moment. En dat voor een luxe familieauto!
Exterieur
Opvallend genoeg is de tamelijk ingetogen carrosseriekleur genaamd Nardo Grey extreem geliefd op dit familiemonster. Voor de rest is de opper-A6 of -RS6 (want er is nog steeds geen sterkere) overwegend uitbundig in zijn uitstraling: enorme 21 inch wielen met extra breed rubber vullen de spatborden als een über-schnitzel op een overvolle maag. Verder zijn de bumperspoilers, hoogglans zwarte diffusor achter en het quattro-opschrift onderaan de hoogglans zwart omrande grille behoorlijk “in your face”. Ook de dakreling en inzetstukken in de RS-frontbumper maken deel uit van het optiekpakket. Kan het nog uitbundiger? Als het aan Maxton Design ligt wel! De producent van aerodynamische componenten bedacht een bodykit waarmee het accent nóg meer op de performance van de RS6 Performance ligt. En dat klinkt net zo logisch als Akrapovič die een sportuitlaatsysteem ontwikkeld voor de meest beestachtige sound. Want dat verdient ‘ie! Behalve met dubbele stortkokers is de Audi RS6 Avant dus verder gefinetuned aan de hand van een glanzend zwarte frontlipspoiler, sideskirts, dakspoiler en dito onderlip aan de achterzijde van deze Duitse volbloed. Kortom, geen halve maatregelen…
Interieur
Binnenin de RS6 Avant C7.5 wemelt het ook nog eens van de carbon elementen: het dashboard, de middenconsole, componenten in de portieren én de carbon finish van de schakelflippers vertonen sterke invloeden van een puur racekarakter. Toppunt is het afgevlakte RS-sportstuur: dat is deels gemaakt van lichtgewicht c.q. peperduur koolstofvezel, het andere deel is afgewerkt met Alcantara – net als de deurpanelen en hemelbekleding. Verder beschikt het rad van Audi fortuin over een heuse 12 uur markering. Immers, het laatste wat de bouwers willen is dat u vergeet welke kant de RS6 Performance op wijst zodra hij uit zijn startblokken schiet. Sowieso is het aangenaam vertoeven in de topsporter voor het hele gezin, maar de Feinappa (of fijnnappa) lederen bekleding op de RS-sportstoelen van Audi exclusive – compleet met Alcantara middenbanen – laat u al helemaal niet meer los als de gang er eenmaal goed in zit. Letterlijk, want reken maar dat u op volle kracht in de zetels wordt geduwd!
Opties & extra’s
Sportief als Audi is, monteerde de fabrikant tevens een Dynamic Plus pakket. Dit geeft het dynamische karakter van de super-station zowaar nóg meer scherpte. Minstens zo scherp zijn de veiligheidssystemen aan boord van de RS6 Avant Performance: het assistentiepakket in combinatie met Audi Pre Sense Plus legt de focus op het voorkomen van ongevallen. En datzelfde zouden we kunnen zeggen van de keramische remmen: maximale vertraging, minimale fading! Zowel de koplampen als achterlichten bevatten LED-technologie; in het donker laat dit monster zich dus net zo graag zien. Terecht! Het Bose audiosysteem moet insiders doen geloven dat er momenten zijn dat de opgepompte V8 in het front zich koest houdt. Yeah, right…
Techniek & performance
Het is een kwestie van uw rechtervoet laten zakken om alle 605 paarden aan het werk te zetten. Én te horen! De rauwe rand van de standaard RS6 TFSI sound klinkt nog nét wat rauwer en dikker. Wie geen genade kent en hoog in de toeren klimt stelt zichzelf bloot aan 8 bruut stampende cilinders met een totale inhoud van 4,0 liter. De 2 turbo’s hebben nog nooit van geluidsdemping gehoord. Wat dat betreft heeft Akrapovič weer uitstekende zaken gedaan. Het vierwiel-quattro-aandrijfsysteem en immense koppel van 750 Nm dragen een steentje bij aan de asfalt verpulverende 0-100 km/h sprint binnen 3,7 seconden. Daarmee is de Audi RS6 Performance 2 tienden los van de non-Performance modellen. In de 8e automatische versnelling moet een theoretische topsnelheid van 305 km/h zeker haalbaar zijn. Let wel: dat is nog steeds (elektronisch) begrensd… Wie durft?
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo.
3.0 V6 | Blu America | New Car | Daytona Racing Seats | Full carbon
Prijs op aanvraag
Roadster sDrive30i High Executive
€ 49.900
Berlinetta | Daytona Seats | Grigio Ferro | Pass. display | New Power
€ 214.500