Als er één merk is dat de transitie van brandstofmotor naar elektropower aantrekkelijk maakt, dan is het Audi wel. Zeker in geval van deze uiterst fraai aangeklede Audi e-tron Sportback 55 quattro S edition komt de overgang naar elektrisch op ons over als een natuurlijk proces. De e-tron Sportback is namelijk net als alle andere Audi’s, maar dan emissievrij. De 55 quattro S edition legt in het bijzonder de nadruk op het sportieve imago van het merk, zowel optisch als technisch. De 95 kWh uitvoering staat gelijk aan 408 pk en 664 Nm koppel verdeeld over 4 wielen. De aerodynamische C-stijl van de Sportback doet vermoeden dat deze SUV moeiteloos door de lucht snijdt. Maar kennelijk was het niet genoeg, anders zou Audi geen virtuele buitenspiegels monteren. Ook virtueel is de Cockpit Plus, terwijl de elektrische Sportstoelen Plus ouderwets veel steun bieden. Opties als Bang & Olufsen audio, adaptieve Matrix LED-koplampen, een panoramadak, Adaptive Air Suspension Plus en een Surround View Camera bevatten net zulke groene vinkjes als de CO2-uitstoot van deze Audi e-tron 55.
Lees verderAudi e-tron Sportback 55 quattro S edition
Als er één merk is dat de transitie van brandstofmotor naar elektropower aantrekkelijk maakt, dan is het Audi wel. Zeker in geval van deze uiterst fraai aangeklede Audi e-tron Sportback 55 quattro S edition komt de overgang naar elektrisch op ons over als een natuurlijk proces. De e-tron Sportback is namelijk net als alle andere Audi’s, maar dan emissievrij. De 55 quattro S edition legt in het bijzonder de nadruk op het sportieve imago van het merk, zowel optisch als technisch. De 95 kWh uitvoering staat gelijk aan 408 pk en 664 Nm koppel verdeeld over 4 wielen. De aerodynamische C-stijl van de Sportback doet vermoeden dat deze SUV moeiteloos door de lucht snijdt. Maar kennelijk was het niet genoeg, anders zou Audi geen virtuele buitenspiegels monteren. Ook virtueel is de Cockpit Plus, terwijl de elektrische Sportstoelen Plus ouderwets veel steun bieden. Opties als Bang & Olufsen audio, adaptieve Matrix LED-koplampen, een panoramadak, Adaptive Air Suspension Plus en een Surround View Camera bevatten net zulke groene vinkjes als de CO2-uitstoot van deze Audi e-tron 55.
Exterieur
In veel gevallen is een elektrische auto synoniem aan een futuristisch design. Niet bij Audi: de e-tron Sportback S edition is net zo modern als elk ander model uit Ingolstadt. En daarmee bedoelen we dus niet “overdone”. Gelukkig maar, want als elektrisch rijden de toekomst is, mag het er op z’n minst een beetje leuk uitzien. De Sportback versie is wat dat betreft een e-tron 2.0, want de aflopende daklijn maakt de SUV nog net even attractiever. In geval van dit exemplaar heeft de fabrikant werkelijk alle registers opengetrokken om de consument te verleiden tot het rijden op batterijen, refererend aan de Siam Beige metallic carrosserielak, gecombineerd met een zwart optiek pakket. De onderscheidende kleurencombinatie maakt de e-tron stijlvol en sportief tegelijk. Details als de volledig zwarte grille (inclusief logo), dito bumperspoilers, diffusor én wielen zitten vol karakter. Achter de strakke kijkers in het front schuilt hoogst geavanceerde Adaptive Matrix LED-technologie. Want tsja, Audi heeft wel een naam hoog te houden als het over verlichting gaat. Oké, we moeten bekennen dat de virtuele buitenspiegels wel een tikkeltje futuristisch ogen. Maar hey, er zit dan ook toekomstmuziek in deze elektrische premium SUV…
Interieur
Blik op oneindig is er niet bij in de e-tron Sportback S edition. Daarvoor zitten er simpelweg té veel digitale schermen in de auto: Audi Virtual Cockpit Plus, MMI Navigatie Plus en een Surround View Camera bepalen het beeld aan boord van de Duitser. Letterlijk. En dan zitten er ook nog bonusschermpjes in de deurpanelen, waarop het zicht naar achter geprojecteerd wordt door de camera’s. Gelukkig is Audi niet vergeten een beetje sfeer te creëren in het interieur: de Valcona lederen bekleding is uitgerust met Diamond Stitches en S-logo’s. Ook hier dus een fraaie samenkomst van luxe en dynamiek. De kleurstelling is zwart tot en met de dakhemel. Ruimte voor licht is er echter in overvloed dankzij het grote glazen panoramadak. Elektrisch bedienbare Sportstoelen Plus besparen u een eindeloze zoektocht naar de perfecte zitpositie.
Opties & extra’s
En dan zijn de zetels nog verwarmd ook, net als de achterbank… Naast alle reeds genoemde opties, is de e-tron 55 quattro af-fabriek uitgerust met Adaptive Air Suspension Plus, Adaptive Cruise Control en Audi Pre Sense Front. Het maakt de Sportback even comfortabel als veilig. U snakt naar luisterplezier? Vergeet de aandrijving, Bang & Olufsen klinkt toch vele malen mooier dan welke Audi SUV ook. Met uitzondering op de V8 benzineversies misschien, maar het contrast met een ‘groene’ auto als de e-tron is dan wel érg groot…
Techniek & performance
Optisch toont de Sportback 55 quattro S edition dus behoorlijk wat pit. Hoe het met de techniek zit? Idem: de lithium-icon accu levert 408 pk en 664 Nm aan puur rijplezier. Met de actieradius zit het eveneens goed: Audi geeft een elektrisch rijbereik van 446 km op. Ter vergelijk: de krachtigere Sportback S en minder krachtige e-tron 50 versie komen respectievelijk 370 en 347 km ver op één volle batterij. Kortom, deze 55 quattro S edition is gewoon de uitvoering die u hebben moet. Bovendien presteert de vierwielaangedreven Sportback het om geruisloos binnen 5,7 tellen van 0 naar 100 km/h te sprinten. De topsnelheid van 200 km/h is voor ons land nog steeds veel te hoog, dus ook daarin zien we geen problemen. Waar dan wel? Redenen om voor een non-e-tron Audi te gaan nemen in een rap tempo af…
Met vriendelijke groet,
Prins Esclusivo.
5.2 V10 Performante | Full PPF | Carbon Bucket Seats | Lift | Arancio Borealis
Prijs op aanvraag
GT 300pk MHEV | Sonus Faber | Driver Assistance Pack 2 | Blu Intenso
€ 97.500
4.7 MC Stradale | 1 of 497 | Carbon seats | Collectors-item
€ 104.500