Over smaak valt niet te twisten, maar bij Prins durven we ‘m wel aan: geen sterveling met een goed gevoel voor stijl die deze fantastisch mooie Brit links laat liggen. Officieel is de uniek samengestelde Aston Martin DBS Superleggera nieuw door Kroymans geleverd én onderhouden. Maar het is ons team met wie de voormalige en enige eigenaar de configuratie uitdokterde. Noem de 725 pk (!) sterke V12-aangedreven Aston Martin daarom gerust een Prins editie. Eentje waar we nogal trots op zijn, want behalve de kleurstelling, is ook de uitrusting bijzonder te noemen: carbon exterieurdetails, Sport Plus stoelen, Alcantara interieurbekleding, een 360 camera en Premium audiosysteem zijn stuk voor stuk onderdeel van een extravagant, doch super smaakvol aanbod.
Lees verderAston Martin DBS Superleggera
Over smaak valt niet te twisten, maar bij Prins durven we ‘m wel aan: geen sterveling met een goed gevoel voor stijl die deze fantastisch mooie Brit links laat liggen. Officieel is de uniek samengestelde Aston Martin DBS Superleggera nieuw door Kroymans geleverd én onderhouden. Maar het is ons team met wie de voormalige en enige eigenaar de configuratie uitdokterde. Noem de 725 pk (!) sterke V12-aangedreven Aston Martin daarom gerust een Prins editie. Eentje waar we nogal trots op zijn, want behalve de kleurstelling, is ook de uitrusting bijzonder te noemen: carbon exterieurdetails, Sport Plus stoelen, Alcantara interieurbekleding, een 360 camera en Premium audiosysteem zijn stuk voor stuk onderdeel van een extravagant, doch super smaakvol aanbod.
Exterieur
De nieuwe generatie AM DBS is als James Bond voorzien van een futuristisch maatpak: de details zijn vooruitstrevend, maar de basis is krachtig en charmant als altijd. Sterker nog, de vloeiende lijnen stralen meer power uit dan ooit. Bloedstollend is het Divine Red lakwerk: de tint is helder genoeg om op te vallen en voldoende geraffineerd om niets dan respect af te dwingen. U begrijpt: de wow-factor is inbegrepen! Helemaal weggeblazen wordt de liefhebber door een rits aan carbon elementen: zowel de frontsplitter als de diffusor, achterspoiler en zelfs het binnenwerk van de motorkap is gemaakt van peperduur koolstofvezel. Doet de Superleggera meteen zijn naam eer aan. De 4 matte uitlaateindstukken plus het glanzende zwarte dak zorgen voor maximaal contrast. Dat het nog ‘gekker’ kan bewijzen de goudkleurige remklauwen achter Forged Y spaakwielen. Weinige auto’s die hiermee wegkomen zonder protserig over te komen. Maar ja, we hebben het hier dan ook over een Aston Martin DBS Superleggera!
Interieur
Het interieur van de lichtgewicht DBS voelt als een tijdmachine voorzien van classy details. Wat dat betreft vormt het een 100% match met de carrosserie. Uitzondering hierop is de afwerking: de Superleggera cockpit bestaat hoofdzakelijk uit Obsidian Black leder, afgewisseld door Pure Black Alcantara. Laatstgenoemde treft u onder andere op de middelste delen van de fenomenaal zittende Sport Plus (!) stoelen, het afgevlakte stuurwiel en de dakhemel. Zeer chic is tevens de hoogglans zwarte interieurafwerking; des te mooier steken de contraststiksels en aluminium delen af bij het geheel. Het is duidelijk: in deze Aston Martin gaat u voor uw plezier zitten. En dan is de techniek nog niet eens benoemd…
Opties & extra’s
De Sport Plus zetels laten zich meervoudig elektrisch verstellen voor de perfecte zitpositie onder uitdagende omstandigheden. Hoe uitdagend een rit wordt is helemaal aan u natuurlijk. Feit is in ieder geval dat de AM V12 niet altíjd heftig hoeft te brullen om van oorstrelende klanken te kunnen genieten. De Premium geluidsinstallatie kan er namelijk ook wat van. Wie de speakers niet al te veel op tilt laat slaan met zijn of haar favoriete melodie, krijgt net iets meer mee van de piepende sensoren in combinatie met de 360 camera die het inparkeren moeten vergemakkelijken. Want tsja, wie een beauty als de Aston Martin DBS Superleggera ternauwernood ongeschonden uit de strijd laat komen, is voor eens en voor altijd gewaarschuwd. Hopelijk blijft het daarbij.
Techniek & performance
Extra ‘gevaar’ ligt er op de loer dankzij de asfalt versplinterende prestatie van dit schone snelheidswonder. Aan de 12-cilinder krachtbron met 5,2 liter motorinhoud voegden de Britten een dubbele turbo toe. Het resultaat is even verbluffend als spectaculair: de DBS Superleggera stuurt in totaal 725 paarden en 900 Newtonmeters richting de achteras. Een 0-100 km/h sprint binnen 3,4 seconden is daarmee gegarandeerd. We zeggen bewust ‘gegarandeerd’, aangezien de 8-traps automaat het werk uiterst snel en zorgvuldig doet. In de hoogste versnelling moet een topsnelheid van 340 km/h mogelijk zijn. De Superleggera hoeft dan ook flink minder kilo’s voort te stuwen dan bijvoorbeeld de DB11 V12. Het verschil bedraagt een indrukwekkende 177 kg. Zelfs de V8-versie is 67 kg zwaarder en ook de 1e generatie DBS legt het af qua gewicht met 1.740 tegenover 1.693 kg. Geen van deze modellen zijn een partij voor de nieuwe Superleggera. Laat staan een versie in Prins trim. Wie wil daar graag zelf getuige van zijn?
Met vriendelijke groet,
Prins Esclusivo.
Volante 5.2 V12 Superleggera | Veel carbon! | Bang & Olufsen | Sports Plus stoelen | 360cam
€ 289.500
Sportback 55 TFSI e S edition Competition | Full option | Pano-dak | Bang&Olufsen | Carplay
€ 59.500
4.7 MC Stradale | 1 of 497 | Carbon seats | Collectors-item
€ 104.500